- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz C 220 CDI aut. Avantgarde AMG:

Dieseldrift og AMG dynamik


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes C-klasse er ikke en discount bil. Godt 600.000 kroner for den billigste udgave – den kan du læse mere om hér>>>. Men vil du læse mere om en noget sofistikeret version af C-klassen, så bliv på denne side. Det er nemlig ikke hver dag, man får indsigt den lille mellemklassebil iklædt for 300.000 kroner udstyr. Med 220 CDI motoren og automatgear kryber prisen op over en million kroner.

 

Ser vi bort fra sponsoratet af den danske statskasse, får man temmelig meget for pengene. For hvor er bilen bare forvandler. Fra en pæn men også lidt diskret Mercedes til en eye-catcher, som får enhver til at glemme, at bilen ikke er verdens største limousine, men derimod en sportslig, elegant luksusbil, der ikke mindst hvad miljøhensyn angår scorer langt højere end mange af konkurrenterne i million-kroners prisklassen er i stand til.



Super-diesel

Hemmeligheden bag det sidste ligger under motorhjelmen i form af en spændende 2,2 liters common-rail turbo-dieselmaskine. Den præsterer gode 170 hestekræfter, men det er drejningsmomentet på 400 Nm ved 2000 omdr./min og en jævn momentkurve, som får den hurtige C’er til kun at sende 177 g CO2 ud i atmosfæren, samtidig med at den kører små 15 kilometer på en liter ikke længere helt så prisbillig dieselolie.



Hemmeligheden bag forvandlingen er imidlertid ikke motoren. For den er i princippet standard. Men derimod det, der kort kan beskrives som Avantgarde-udstyr, AMG sportspakke og ikke mindst en køredynamikpakke. Plus individuelt tilvalgt ekstraudstyr som 3-zone klimaanlæg, nøgleløs betjening og meget andet som stort set er usynligt men temmelig mærkbart.

 

AMG-styling

Det synlige stammer fra de to førstnævnte udstyrspakker. Især den store integrerede Mercedes-stjerne i frontgrillen, 17” AMG letmetal fælgene, kromringene omkring tågeforlygterne, AMG-stylet frontspoiler, sideskørter og bagskørt, ovalt udstødningsrørhale i poleret rustfrit stål og store ventilerede bremseskiver. Det usynlige er det, der retfærdiggør de karrosserimæssige justeringer, nemlig 15 mm sænket undervogn, sportsindstilling af speeder og gearkasse respons, 245/40 bagdæk kombineret med 225/45 fordæk og en sækfuld af komfortudstyr, der på den ene eller anden måde får føreren til at føle sig som i en anden verden.



Det utrolige ved forvandlingsprocessen er både, at bilen ser meget anderledes ud, men også at køreegenskaberne er fulgt med. Der er intet mindre end total harmoni mellem en bil, der egentlig ikke er en racerbil, men måske nok minder om sådan én – og som egentlig ikke har racerbils køreegenskaber, men styrer som sådan én i fuld respekt for en høj grad af kørekomfort.

 


 

Dynamisk baghjulstræk

En Mercedes C-klasse er født med baghjulstræk. Det er med til at give dynamiske køreegenskaber. Rund i kurverne er den perfekt, ud af kurverne er den forbilledlig, med ESP behøver man ikke at tænke, uden ESP er besværet heller ikke stort, et lille slag med halen, en beskeden korrektion og den velafstemte undervogn klarer resten.

 

CDI maskineriet er som skabt til den bil. Lydløst, trækvilligt, civiliseret og via 5-trins automatgearkassen meget præcis i sin kraftformidling. Man oplever kun den ikke særlig sexede dieseltikken, hvis man i vanvare stiger ud af bilen med motoren gående. I kabinen er der ingen forvirrende lyde – og det elegante læderinteriør samt testbilens dæmpet hvide indfarvning holderstemningen på det elegante og dynamiske i enhver henseende.

 



Model:

Mercedes-Benz C 220 CDI Avantgarde

Listepris:

kr. 1.006.000 i den prøvekørte indpakning

Motor:

4 cyl. 2,2 l. common-rail turbodieselmotor. 170 hk – 500 Nm ved 2000 o/min. 5 trins aut.gear med sekventielt skifte (ekstra udstyr)

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek/228 km/t/

14,9 km/l /177 g/km

Længde:

4,58 m

Bagagerum:

485 liter

Diverse

ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. 17” AMG letmetalfælge. Sænket undervogn. Sportssæder. Læderinteriør. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 3-zone klimaanlæg. Afkølet handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Isofix.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt