- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz B-180 BlueEFFICIENCY

 


Sportslig familiebil til overkommelig pris


Af Søren Clauding – februar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes har succes med deres nye prispolitik. Så stor succes, at man har valgt også at markedsføre den helt nye B-klasse til det, man i hvert fald i Mercedes-forstand kan kalde overkommelige priser. Den billigste variant er B-180 BlueEFFICIENCY, som koster 350.000 kroner.

 

Det er den, de følgende linjer omhandler. Men samtidig også vores første test af den nye B-klasse, som er gennemgribende fornyet. Ny linjeføring, nyt frontparti og ikke mindst en mere sportslig tilgang til designet er resulteret i, at det, der hos visse konkurrenter nærmest kan kaldes familieakvarier, hos Mercedes er blevet til en moderne, rummelig og dynamisk 5-personers familiebil. Det er ret godt gået.

 

Samtidig har man også forladt det lidt tungere look, som kendetegnede forgængeren. Og hvad der er nok så væsentligt: Det visuelle udtryk genspejles i det funktionelle, især hvad angår den nye B-klasses køreregenskaber. Den kører ganske enkelt fremragende.

 

God plads

Bagtil opnår man da heller ikke helt så meget plads som i familieakvarierne. Men 486 liter regulær bagageplads rækker nok for de fleste, ikke mindst når man ved, at når bagsæderyglænene lægges ned, forøges rummeligheden til 1,5 kubikmeter. Under bagagerumsbunden findes yderligere et rum, som dog er inkluderet i de 486 liter. Det kan benyttes til at gemme ting væk fra nysgerrigt indsyn, men vi havde sat pris på, hvis der i det mindste blot havde fandtes et nødreservehjul. Den store tilhænger af lappeklit bliver vi aldrig, for et sådan kan ikke klare en flænge i et dæk.

 

På bagsædet, når det bruges til at sidde på, har man rigtig gode pladsforhold, glimrende benplads, uden at skulle sidde ubekvemt lodret og den udvendige højde på 1,57 meter kommer alle i kabinen til gode.

 

Funktionelt interiør

På forsæderne oplever man samme rummelighed og funktionalitet. Og som tilfældet er hos de øvrige modeller er det ikke i helt så høj grad et stykke designkunst som den ydre linjeføring. Over midterkonsollen er placeret en iPod agtig infoskærm, som bl.a. viser audioindstillinger og landkort, hvis man har tilkøbt navigation. Skærmen virker lidt påklistret og ikke som en integreret enhed – men BMW har gjort det samme bl.a. i den kommende nye 3-serie, så det er måske en ny modetendens, vi blot ikke helt har forstået.



Udstyrsniveauet er forbavsende højt på basismodellen. I kabinen inkluderer det el-ruder både foran og ved bagsædet, sædevarme fortil, justerbart armlæn mellem forsæderne, og kørehjælpemidler som træthedssensor og et radar-baseret anti-kollisionssystem, der under kørslen giver et advarselssignal, når man er for tæt på en anden bil (men det kan man vel se med sine øjne – og sandt at sige var vi ved at ryge op under taget, de første gange advarselssignalet blev sendt…). Er det ved at gå galt, er man assisteret af en aktiv bremseassistent, der, når advarselssignalet lyder, bereder bremsesystemet på ekstra hurtig funktion, når føreren træder på bremsen.

 

Hvad angår sikkerhedsniveauet i øvrigt har man installeret 7 airbags, på de sidst indregistrerede modeller er barnesæde også fast inventar og naturligvis har de alle to ISOFIX barnestolsbeslag på bagsæderne. Helhedsoplevelsen bilens funktioner er helt igennem positiv og på positivsiden tæller også, at alt opleves gedigent og funktionerne er lette at betjene.

 

Kører rigtig godt

Køreoplevelsen sætter imidlertid prikken over i’et. Mercedes har inkorporeret den aller seneste teknik i undervognen. Torque Vectoring Control overfører motorens kræfter til det hjul, der har bedst vejgreb, dvs. venstre forhjul, når man drejer til højre, og omvendt. Og ekstra lang fjedervandring kombineret med torørs gastrykstøddæmpere sikre stor styrepræcision og ringe sidevindsfølsomhed, også ved dansk motorvejsfart (vi har ikke haft lejlighed til at prøve B-klassen ved højere hastighed). En B-klasse er ingen racerbil, dertil ligger tyngdepunktet for højt, men man har i kraft af en forholdsvis fast affjedring gode kurveegenskaber. Kun på de desværre talrige ujævne danske provinsveje kan affjedringen forekomme noget ukomfortabel, men det er i højere grad vejvæsenets end Mercedes’ skyld.

 

Og så er den nye B-klasse temmelig lydløs. Det skyldes lav motorstøj, men bestemt også at fabrikken har arbejdet meget med hele lydbilledet. Ved landevejsfart hører man stort set ikke motoren og forplantningen af støj fra dækkene er væsentligt reduceret gennem en ny type bøsninger og led. Desuden har man sænket vindstøjen, bl.a. ved at lukke forskellige ”huller” i karrosseriet, der traditionelt giver lyd fra sig ved højere fart. Og luftstrømmen under bilen er minimeret gennem ekstra afskærmning. Det har yderligere ført den fordel med sig, at luftmodstandskoefficienten er blevet så lav som 0,26.



Økonomiske turbokræfter

I maskinrummet ligger en ikke bare støjsvag men også meget økonomisk og trækvillig 1,6 liters benzinmotor, der præsterer 122 hestekræfter. Mercedes har sat en turbolader på og ved hjælp af avanceret motorstyring (og førnævnte lave luftmodstand) opnår man på den ene side, at den 1400 kg tunge bil kan køre 16,9 km/l og på den anden side, at man har glimrende fartpræstationer.



De 100 km/t nås på 10,4 sekunder, men mere bemærkelsesværdigt er det, at man ved lav fart har ovenud god acceleration. Det skyldes naturligvis, at turbo-effekten sætter tidligt ind, og på papiret er det da også meget tidligt, at det sker allerede ved 1250 motoromdrejninger pr. minut. Hér topper drejningsmomentet på 200 Nm, som er højt for en benzinmotor, og det holdes på maksimum helt op til 4000 omdr./min. Naturligvis har start/stop teknologi også andel i de gode præstationstal.

 

 


Model:

Mercedes-Benz B-180 BlueEFFICIENCY

Listepris:

Kr. 349.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor med turbo. 122 hk. 200 Nm/1250-4000 omdr./min. Forhjulstræk. 6 gear. Stop/start. Torque vectoring control.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,4 sek./ 190 km/t/ 16,9 km/l /137 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

486 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart rat. Semiautomatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. AUX og USB.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt