- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda 5 1,6 DE Advance: Dieselkræfter med kildre-effekt


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

En overraskende effekt ved Mazda 5 med den nye 1,6 liters common-rail dieselmotor er, at den kildrer en under fødderne. Men ellers er der tale om en særdeles velkørende stor 7-personers multibil med god brændstoføkonomi og en fornuftig anskaffelsespris.

 

Vi har tidligere prøvet den nye Mazda 5, inden den kom på markedet, men det var kun et begrænset kilometerantal og alene med de to benzinmotorer, der indgår i modelprogrammet (læs mere hér>>>). Nu er bilen i mellemtiden kommet på markedet og motorprogrammet suppleret med en økonomisk dieselmotor og så var tiden inde til en længere testtur.

 

Højt moment ved lave omdrejninger

Dieselmotoren yder nemlig kun 115 hestekræfter. Og selvom det maksimale drejningsmoment nås allerede ved 1750 motoromdrejninger/minut og derfor giver det berømte dieselpuf i ryggen ved lav fart, er fartpræstationerne beskedne. 0-100 km/t på 13,7 sekunder og 180 km/t på toppen gør på ingen måde Mazda 5 til en racerbil og de fine dynamiske køreegenskaber har svært ved at komme til deres ret ved.

 

Med mindre man lige præcis sender den af sted på en langtur, hvor fartændringer ikke er det dominerende trafikbillede. Hér kommer den til sin ret. Gennem hurtige glidende sving oplever man køreglæde som i en almindelig flad personbil, ved motorvejsfart er den yderst stabil – også ved 180 km/t, afprøvede vi på et par tyske autobahns. Ringe sidevindsfølsomhed og en god præcis elektrohydraulisk servostyring. Brændstoføkonomien er flot: officielt 19,2 km/l – et tal, der næsten kan opnås i praksis, hvis man er forsigtig med højrefoden. Kørekomforten er udmærket omend ikke uden anmærkninger.

 

Vibrationerne forplantes

For det første er dieselmotoren ikke lydløs. For det andet forplantes vibrationerne – selvom kompressionsforholdet blot er 1:16 – gennem hjulophæng og vognbund ved omdrejningstal på mellem 2000 og 2500 omdr./min. Det giver den førnævnte kildrende fornemmelse i fødderne og mærkes også gennem rattet. Det har dog mest betydning, fordi Mazda 5 1,6 DE i sjette gear netop befinder sig ved dansk motorvejsfart ved de nævnte omdrejningstal. For det tredje protesterer gearskiftet ofte, når man skal sætte i 1. gear, og bakgearet skal tages præcist og bestemt og der skal bruges en del armkræfter. Om det alene skyldes at bilen ikke havde mange kilometer på bagen skal være usagt.

 

Når bilen i øvrigt benyttes i hverdagen, er det svært at sætte en finger på den.

 

Trods stor rummelighed og et elegant aerodynamisk udseende (to elementer der sjældent går hånd i hånd, men det håndterer Mazda godt ned den nye 5’er) er bilen kun 4,59 meter lang. Goder oversigtsforhold og godt udsyn bagud gør bykørsel og parkering let og alle de funktionelle løsninger er så legende lette i brug, at man virkelig benytter sig af dem, når behovet er der.

 

Forbilledlig bagsædeplads

Bagsædepladsen er forbilledlig. Det samme er indstigningsforholdene i kraft af to forholdsvis let glidende skydedøre. Flybordene, der er monteret bag på forsæderne er stabile og næsten vandrette (ellers ofte et problem på MPV’er), sidekomforten er god og det midterste armlæn kan dels klappes væk, dels erstattes af et lille ”paknet”, hvor man kan have småting liggende, uden at de rutcher væk, kombineret med kopholder osv, eller man kan have en taske stående mellem sæderne.



Skal rummet bag forsæderne benyttes som bagagerum, foldes det hele sammen og man disponerer over 780 liter plads (men det kan umuligt være målt til loftet, målt til loftet må pladsen være langt større) med plan bund. Bagagepladsen bag den bageste sæderække er dog blot 158 liter.



Let betjening

De to bageste siddepladser er ikke velegnede til voksne – men kombineres kabineindretningen, så man f.eks. benytter to midtersæder og to bagsæder, kan vokse bagsædepassagerer placere benene anderledes. De to bagsæder foldes op ved blot at trække i en strop – hele sædearrangementet kan betjenes med bare én hånd, Under bagagerumsbunden findes en bakke til småting og minsandten om der ikke også medfølger et nødreservehjul. Tak for det!

 

Udstyret i den prøvekørte Advance udstyrsvariant er godt. Men allerede i standardversionen er udstyrsniveauet højt og inkluderer bl.a. el-ruder både for og bag, armlæn på forsæderne, sædevarme, AUX-tilslutning og gardinairbags ved både for- og midtersæder.

 

Mazda 5 1,6 DE Advance er den billigste udstyrsvariant med dieselmotor. Den findes også i en basis udgave med 115 hestes benzinmotor til blot 275.000 kroner. Begge priser er ganske attraktive. I øvrigt er prisforskellen på Advance, Premium og Sport ikke stor og fordelen ved et højere udstyr værd at overveje.


 


Model:

Mazda 5 1,6 DE Advance

Listepris:

Kr. 348.899

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 115 hk. 270 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,7 sek./ 180 km/t/ 19,2 km/l /138 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

158/426/780 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Aut. klimaanlæg. Trip-computer. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Armlæn på for- og bagsæder. 7 sæder. 2 X Isofix. AUX tilslutning.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt