| 
							 
							Det er små tre år siden vi sidste gang gik under 
							lakken på Mazda CX-5, siden er der sket en del, men 
							det meste kan man kun se, hvis man kikker godt 
							efter. Så det har vi gjort… 
							
							  
							
							Inden man læser videre, er det et godt grundlag at 
							studere, hvad vi skrev i 2012 (læs 
							vores tidligere prøvekørsel af Mazda CX-5 Skyactiv-D 
							2,2 Vision hér >>>). Det allermeste gælder 
							stadig væk, men der er kommet nogle teknologiske 
							plusser til og bilen kører anderledes – og bedre. 
							Det er værd at forholde sig til, for det er med til 
							at fastholde CX-5’erens konkurrencedygtighed på et 
							marked, hvor der er stadig flere om buddet. 
							
							  
							
							Samme niveau og motor men nyt lys 
							
							Bilen, vi prøvekørte i september 2012, var udrustet 
							på eksakt samme måde som den, vi hér har kastet os 
							over: Vision udstyr og 150-hestes 2,2 liters 
							Skyactiv-D motor. Og visuelt er der da heller ikke 
							udvendigt sket nogen ændringer. Med mindre man altså 
							trækker luppen op af lommen. 
							
							  
							
							Fortil vil man kunne se, at bilen nu er forsynet med 
							Fuld LED belysning. Ikke den matrix-baserede 
							løsning, som vi fornylig beskrev i vores prøvekørsel 
							af Mazda 6 med Optimum udstyr (læs 
							prøvekørslen af Mazda6 Optimum hér >>>), men dog 
							alligevel fuld LED, som man så blot skal betjene 
							manuelt. Hvis man ønsker den forkromede løsning, 
							leveres den også til Mazda CX-5, men da skal man 
							også hér op på Optimum udstyrsniveauet. Fordelen er 
							et utrolig klart og skarpt lys, som næsten 
							ubeskriveligt forbedrer synet fremad ved kørsel i 
							mørke. 
							
							  
							
							Fuld LED inkluderer aktivt kurvelys, så lyset følger 
							bilens retning, når den kører gennem en kurve. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Bagfra krydsende trafik 
							
							Bagtil kan man se de små p-følere, som også 
							eksisterede for tre år siden, men de har fået en 
							ekstra funktion i form af det såkaldte Rear Cross 
							Trafic Alert, der holder øje med den tværgående 
							trafik bag bilen ved en vinkelparkering. Det er 
							virkelig effektivt og skal i praksis nok medvirke 
							til at reducere påkørselsskaderne, når man bakker 
							ud. Som tidligere fastslået er udsynet bagud, og det 
							gælder også til siderne bagud, ikke det allerbedst. 
							Og er der passagerer på bagsædet eller er 
							bagagekapaciteten brugt til fulde, er udsynet bagud 
							ikke eksisterende. 
							 
							
							
							  
							  
							
							
							  
							 
							
							A-pro-pos bagsædet fik vi ikke sidste gang 
							tilstrækkelig tydeligt gjort opmærksom på de geniale 
							ved, at bagsædernes tredelte siddeplads føres ned 
							imod vognbunden, når de tredelte bagsæderyglæn 
							foldes ned. Derved opnås nemlig et mere plant 
							bagagerumsgulv end de fleste kan mønstre. Alle tre 
							bagsæderyglæn kan individuelt foldes ned vha. et 
							greb i bagagerummet og er dermed usædvanlig let at 
							betjene. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Tilrettet cockpit-design 
							
							Inde i bilen er cockpit-designet blevet justeret, så 
							det kan rumme det nye MZD connect system, der 
							inkluderer HMI commander og stemmestyring og vises 
							via en 7” skærm. Det er en konsekvens af 
							virkeligheden og moderne bilkøberes forventning. Kun 
							kan man undre sig over, at navigationssystemet ikke 
							er opdateret, så det inkluderer de nyeste danske 
							hovedfærdselsårer. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Nok kan en CX-5 med sine 21 cm frihøjde klare sig 
							udmærket i lettere terræn, selvom den kun har træk 
							på forhjulene, men at stryge med 90 km/t henover 
							pløjemarkerne, som navigationen indikerer at man 
							gør, kan alene lade sig gøre, fordi vejmyndighederne 
							i mellemtiden har lagt en plan stribe asfalt henover 
							området… 
							
							  
							
							Bedre køreegenskaber 
							
							Hvad køreegenskaberne angår, har Mazda benyttet 
							ansigtsløftningen til også at justere på 
							affjedringen. Det var ingen dårlig idé, for den 
							hidtidige model var efterhånden blevet lidt for fast 
							affjedret i sammenligning med det, konkurrenterne 
							kan mønstre. Man har ikke ændrer på 
							grundkonstruktionen, men formentlig anvendt nyere 
							materialer. Resultatet er blevet rigtig godt og 
							køreoplevelsen mere komfortabel. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Motoren er den samme som for tre år siden, men 
							om-konfigureret, så den opfylder de seneste 
							miljøkrav. Det er imidlertid helt de samme 
							specifikationer, den kan bryste sig med, men som vi 
							fornemmer det er også motorophængene blevet ændret, 
							så vibrations- og støjniveauet er blevet lavere. 
							 
							
							
							   |