- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billedet og se det større


Biltest: Mazda6 Stationcar 2,2 SKYACTIV-D Optimum aut.

Suveræne køreegenskaber – suveræn bil


Af Søren Clauding – maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda6 er blevet en gigant succes og ikke uden grund: Den ser suverænt godt ud, den har fremragende funktionelle egenskaber, den er fornuftigt prissat og den kører suverænt godt.

 

Den kører så godt, at vi ikke er blege for at kalde den en de bedst kørende større mellemklassebiler, på niveau med Mercedes C-klasse. Måske endda den bedst kørende – lidt afhængig af, hvad man forstår ved det begreb. Men manddomsprøven skal bestås, når hastighederne overstiger 200 km/t. Hvis det oven i købet sker med en livlig sidevind og kabinen halvt fyldt op, så er betegnelsen ”verdens bedst kørende mellemklassebil” meget tæt på at være korrekt, for det var det, Mazda6’eren blev udsat for og den har bestået med topkarakter.

 

Stationcar og store hjul

Det ER dog marginalt, og vi er meget varsomme med den type af ”udnævnelser”, så lad os blot fastslå, at den kører suverænt godt, i hvert fald i den stationcar udgave, vi blæste op for på det tyske autobahnnet. Og i hvert fald i Optimum udgaven. Begge dele er af betydning, for stationcarudgaven har andre luftstrømme omkring karrosseriet end sedan’en og Optimum inkluderer bl.a. 19” alufælge med tilhørende lavprofildæk.

 

Det ville normalt være en kombination, der også ville give for fast en affjedring, grænsende til det ukomfortable. Men kunststykket, Mazda har begået, er netop at tillade brugen af de store fælge med 45 procent lavprofildæk. Da dækkene imidlertid er 225 mm brede, har de ikke udpræget lav profil og i kombination med en fremragende undervogn opnår man udmærket komfortabel kørsel. På direkte ujævn vej kan man ikke undgå at registre ujævnhederne – de både høres og mærkes – men det kompenseres der rigeligt for i kraft af den stabile kørsel på plane landeveje.

 

Stabil og letkørt

Stabilitet er nøgleordet. Mazda6 er desuden meget letkørt, den er meget lidt sidevindsfølsom, der opleves ingen form for svømmende bevægelser, følelsen med underlaget svigter ikke på noget tidspunkt og den styrer præcis derhen, hvor man vil have den.

 

Med til vurderingen hører også, at den 175 heste stærke 2,2 liters dieselmotor i kombination med automatgearkasse er den tungeste af 6’erne. Vægten ligger fortrinsvis over forakslen og det er med til at sikre stabiliteten. Hvordan Mazda6 kører i sedan-udgave med 140 kg mindre på fronten og 17” fælge kan være en anden historie, men den er nu nok ikke så meget forskellig, trods alt, for meget af bilens kørefærdigheder ligger i undervognen, som er utrolig velafstemt. Mazda har nemlig sikret en undervognsgeometri med helt lineær respons. Det er der ikke mange andre, der kan byde på.

 

Kraftfuld og økonomisk bi-turbodiesel

Bi-turbo dieselmotoren er i øvrigt en ligeså stor fornøjelse som Mazda’ens køreegenskaber. Den er ret lydløs, den trækker utrolig godt og et drejningsmoment på indtryksfulde 420 Nm er det teoretiske udtryk for det, der bare giver en herlig, overlegen følelse i trafikken. Den er desuden ret økonomisk. 20,4 km/l er det officielle tal, på det danske motorvejsnet kører man med 16-17 km/l og selv med 140 km/t kommer brændstoføkonomien ikke under 15 km/l. Når man passerer de 200 km/t skal man dog væbne sig med tålmodighed, for de 215 km/t på toppen tager det et stykke tid at nå – faktisk havde vi på intet tidspunkt fri bane så længe ad gangen, at vi noget helt derop. Men det rækker jo nok endda.



Stationcarudgaven af Mazda6 er over 6 cm kortere end sedanudgaven. Det har i praksis næppe nogen anden betydning end at Mazda har tilladt sig at arbejde mere frit med linjeføringen. Selvom bilers udseende er en ret subjektiv ting er vores mening klar: Mazda6 er en meget smuk bil og stationcar-udgaven er den smukkeste af varianterne.

 

Derude bagtil

Fordelen ved stationcarudgaven er desuden, at den både har mere bagageplads og at tilgængeligheden er større. Bagagerumsdækkenet følger med op under bagklappen, der nu i øvrigt er relativt tung – så det er ikke roser det hele. Der er heller ikke plads til et reservehjul under bagagerumsbunden, men det rummer 505 liter, som kan forøges til 1648 liter, når bagsæderyglænene ved et træk i grebet ude ved bagklappen (eller ryglænenes overkant) lægges ned. Bagsædepladsen er glimrende, men ikke mere end forventelig i en så forholdsvis lang bil. Udsynet bagud fra førerpladsen lader til gengæld noget at hente, men bilen er udrustet med et fremragende bak-kamera, så det er kun ved fremad kørsel, at det kniber lidt med at orientere sig bagud.

 

Udstyret i Optimum-udgaven, som med automatgear er prissat til lige godt en halv million kroner, underbygger prisen. Der er næsten ikke det, der ikke er der, og så var den prøvekørte bil endda ekstraudstyret med adaptiv cruise-control og navigation. Førstnævnte bliver man næsten afhængig af i den til tider dræbende kø-kørsel på de danske motorveje, sidstnævnte har den lille finesse, som ellers kun ses på eksterne navigationsanlæg, at det viser den faktiske hastighed, målt vha. GPS-satellit kontakten, og den sker med en nøjagtighed, som er meget større end den, man kan aflæse på speedometeret.


Navigationsanlægget er TomTom - den aktuelle GPS-målte hastighed vises i nederste venstre hjørne.


Lyd og automatik

Standard Optimum inkluderer f.eks. BOSE audiosystem med 11 højtalere, lædersæder, el-forsæder, Bi-Xenon forlygter med aktivt kurvelys, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer både for og bag, regn- og lyssensorer og rigtig meget andet.

 

Sidst skal også automatgearet have et ord med på vejen: Det er udmærket, det skifter umærkeligt og som automatgear i forening med den kraftulde dieselmotor skænker man det ikke mange tanker. Hvis man omvendt vælger, at anvende den sekventielle skiftefunktion, som foregår vha. paler bag rattet, kommer skiftene ikke med den helt store præcision og ikke præcis i de øjeblikke, de aktiveres. Det skyldes formentlig, at motor- og transmissionsstyringen blander sig og optimerer skiftet, så føreren ikke kan lave ulykker, og det har da heller ikke den store betydning. Hvis man ønsker selv at styre gearskiftet, er forslaget helt enkelt: Køb Mazda6 med manuelt gear.


Mazda 6 Stationcar i Motorradioen


 


Model:

Mazda6 Stationcar 2,2 Optimum Aut.

Listepris:

Kr. 505.000,-

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail biturbodiesel 2,2 l. 175 hk. 420 Nm/2000 omdr./min. 6 trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 215 km/t/ 20,4 km/l /129 g/km

Længde:

4,80 m

Bagagerum:

505-1648 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. 19” alufælge. Bi-Xenon forlygter med aktivt kurvelys. Hillholder. Nøglefri entre og tænding. Lane Departure Warning. Smart City Brake Support. Læderkabine. Elektrisk indstillelige forsæder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Lyssensor. P-sensorer for og bag. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

Bagagerumsdækkenet følger med op under bagklappen - det er ret genialt.

 

Der er udmærket benplads på bagsædet og når ryglænene lægges ned, disponerer man over et næsten plant bagagerumsgulv.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt