| 
							 
							
							425.000 kroner for en kompakt mellemklassebil, en 
							Mazda3. Det går ikke uden en forklaring. 
							Forklaringen er meget enkelt: Hestekræfter. 260 af 
							slagsen og så kan man få næsten al den fart på man 
							vil. 
							
							  
							
							
							Mazda3 2,3 turbo MPS er bygget af Mazdas afdeling 
							for udvikling af højtydende biler. Man har taget en 
							almindelig 3’er, strammet undervognen op, skabt en 
							super-maskine, anbragt den i maskinrummet og siden 
							er resten op til føreren. 
							
							  
							
							
							Præstationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 
							6,1 sekunder. 250 km/t på toppen. Og imponerende 
							nok: Bilen kan klare ekstremerne og det forklarer 
							formentlig, hvorfor Mazda har bygget en MPS 3’er. 
							
							  
							
							
							For når undervogn og køreegenskaber kan stå for 
							mosten med 260 hestekræfter, kan de også klare 
							strabadserne med lavere effekt. Det er Mazda’s egen 
							kvalitetsstempling af 3-serien og en understregning 
							af, at man på fabrikken har skabt en unik bil – 
							uanset motorkraft. 
							
							  
							
							
							Den er da også gennemarbejdet på alle ledder og 
							kanter. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Momentkurven er så flad, at den topper allerede ved 
							3000 omdrejninger i minuttet, det betyder bl.a., at 
							motoren trods den voldsomme effekt er helt 
							civiliseret. Vi skal ikke glemme at en Mazda3 har 
							træk på forhjulene. Den kraftige effekt vil let 
							kunne rive rattet ud af hænderne på føreren. Men det 
							sker ikke. Dels på grund af motorens civiliserede 
							karakteristik, dels fordi ESP systemet er justeret 
							præcist ind efter vilkårene. Det vil være meget 
							svært at komme galt af sted med en Mazda3 på grund 
							af motorkræfterne. 
							
							  
							
							
							Tvært imod. For overhalingsmanøvren med acceleration 
							fra 80 til 120 km/t klares på blot 5 sekunder. Jo 
							kortere tid i overhalingsbanen, jo sikrere 
							overhaling! 
							
							  
							
							
							Køreoplevelsen er ligeså civiliseret som motoren. 
							Det indebærer, at man har let ved at komme til at 
							køre for hurtigt - man kører ganske enkelt hurtigt 
							før end man aner det. Derfor er bevidsthedskravet 
							meget stort – både hvis man skal undgå uheld og 
							uheldige fartbøder… 
							
							  
							
							
							Mazda3 styrer også rigtig godt. En af 
							hemmelighederne bag styrepræcisionen er multilink 
							bagakslen kombineret med spærredifferentiale. Det 
							får bagvognen til at rette sig efter forhjulene – 
							uden at den gør forsøg på at styre med og uanset man 
							er på speederen eller ej, når man drejer. Derved har 
							man også, til trods for den opstrammede undervogn, 
							kunnet skabe grænsende til det komfortable 
							køreegenskaber. 
							
							  
							
							
							Med andre ord er Mazda3 også en udmærket bil også 
							til hverdagskørsel. Den ruinerer heller ikke 
							budgetkontoen, for benzinøkonomien holder sig på den 
							rigtige side af de 10 
							 
							
							   |