- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: MINI One D Pepper Package:

Godt for MINI sjælen,  miljøet og samvittigheden

 


Af Søren Clauding - januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selvom MINI i prismæssig forstand har forladt kategorien af biler, der kan blive hvermandseje, har den bevaret sin sjæl. Udstrålingen, køredynamikken, dens position som livsstilsikon. Og den følger bare i dén grad med tiden. Hvad sker der så, når man monterer en helt almindelig dieselmotor under den store brede motorhjelm? Sælger man så ud af MINI’ens basale egenskaber.

 

Naturligvis er svaret nej. For hos MINI ved man, hvad der gør den bil til noget særligt. Spørg bare MINI’s chefdesigner, danske Anders Warming. Han véd, hvad der skaber en MINI og hvad der ikke gør det. Derfor skal en almindelig forholdsvis effekt-beskeden dieselmotorer også monteres med omhu. Ikke bare i bogstaveligste forstand, men også hvad angår hensynet til MINI-sjælen. Og det er ingen let opgave.

 

Det har man så gjort…

For det første har man valgt en 1,6 liters maskine. I kraft af dens slagvolumen er der grundlag for, at motoren både bliver lydsvag, vibrationssvag og smidig. Effekten på dieselmotoren i MINI One D er højst 90 hestekræfter, men vigtigere er det, at drejningsmomentet er på 215 Nm i hele intervallet mellem 1750 og 2500 motoromdr./min. Det er meget for en lille bil og det giver en let og behagelig motor i bytrafik såvel som på motorvejen.

 

Man monterer heller ikke bare en dieselmotor for motorens skyld. Den skal også give et plus på miljøsiden og i disse år måler man miljø på ressourceforbrug og CO2 udledning. MINI’en kan køre 26,3 km/l og ved samme lejlighed slipper den kun 99 g CO2 ud i atmosfæren for hver kørt kilometer. Målet må siges at være nået, for det er 7 kilometer længere pr. liter dieselolie end i Cooper-versionen med 98 hk.



Genbrug af tabt energi

En af måderne at opnå den gode økonomi på, er ved at indvinde den energi, bilen afgiver, når man bremser op og siden genbruge den. Og naturligvis ved at anvende et stop/start system i bytrafikken, så motoren går i stå, når den ellers ville gå i tomgang. Det fungerer fortræffeligt, men MINI har også erfaring, for den tysk-ejede britiske bilfabrik var i sin tid først til at introducere systemet på en serieproduceret kompaktbil.

 

Køreoplevelsen er ”ægte MINI”, lyden måske knap så meget, men følelsen, den gode samvittighed ved at køre i en lille bil for andets skyld end blot ens egen lyst til at ”være MINI”, nemlig hensynet til miljøet, harmonerer perfekt med MINI sjælen. Godt gået!

 

Pepper Package

Det ændrer stadig ikke ved, at det er en ret dyr fornøjelse, fordi MINI-værdierne er svære at holde op imod, hvad andre bilfabrikanter kan tilbyde på danske nummerplader for de 285.000 kroner, som det prøvekørte eksemplar af MINI One D, koster. Men MINI er selv gået køberne (og markedet) lidt i møde ved at den ”Pepper Package”, som bilen var udrustet med, kun udgør 10.000 kroner af købsprisen. Normalt koster mer-udstyret 50.000 kroner, så normalt ville MINI One D Peppar Package altså koste 325.000. Den besparelse er ikke bare værd at tage med, den gør Pepper Package til et ”must”, hvis man påtænker at investere i en MINI One D.

 

Udstyrslisten for en MINI One D Pepper Package er lang: 15” alufælge (som nu ikke er særlig kønne og mest minder om stålfælge, men det er måske meningen?). Run Flat teknologi, så man kan køre videre på et punkteret dæk og mindst ligeså vigtigt, medvirker til at man ikke mister herredømmet over bilen, hvis dækket punkterer. Dæktrykskontrol, som advarer føreren om at luften måtte være på vej ud af et dæk. Multijusterbart sportslæderrat, som giver et godt greb om tingene og en god føling med vejbanen – og i øvrigt ser rigtig ”fedt” ud. Højdejusterbart passagersæde, så det ikke kun er føreren, der kan finde en god siddeposition. Automatisk klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle, el-sideruder for, AUX-stik og en smart ting ved vintertide: Opvarmede sprinklerdyser.


 

 

 

 

En god detalje er den ekstra solskærm, som dækker for generende lyd fra en lavtstående sol.


Model:

MINI One D Peppar Package

Listepris:

Kr. 284.519

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l commonrail dieselmotor. 90 hk. 215 Nm v. 1750-2500 omdr./min. 6 gear. Stop-start system. Brake Energy Regeneration.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,4 sek./ 184 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

3,70 m

Bagagerum:

160-680 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 15” alufælge. Run Flat. Dæktrykskontrol. 6 airbags. Multijusterbart sportslæderrat. Højdejusterbart passagersæde. Aut. klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. AUX. Opvarmede sprinklerdyser.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt