| 
							
							Til en pris på over 335.000 kroner forventer man, at 
							få meget mere bil for pengene end beskedne 3 meter 
							og 94 centimeter. Og flere hestekræfter end 110. Men det er meget svært, at 
							få så fine køreegenskaber som dem, MINI Cooper 
							Clubman byder på, pakket ind i de beskedne udvendige 
							mål, som alt andet lige er en stor fordel, hvis man 
							ikke har brug for den store rummelighed. 
							  
							
							MINI Cooper Clubman er den forlængede udgave af MINI 
							Cooper og den prøvekørte udgave var udstyret med i 
							princippet samme 110 hestes dieselmotor, som vi 
							tidligere har prøvekørt (læs 
							hér>>>), så konklusionerne holder et langt 
							stykke hen ad vejen. 
							  
							
							
							Optimeret 
							
							Men for lige at få sat punktum for 
							motor-bemærkningerne først: BMW har optimeret 
							maskineriet, så Clubman nu kan køre 24,4 km/l og 
							dermed er CO2-tallet reduceret til 109 g/km. Fart 
							præstationerne er ikke meget forskellige, så alt i 
							alt er det gjort rigtig godt. Også støjniveauet fra 
							motoren er beskedent.   
							
							Clubman versionen er imidlertid længere end den 
							almindelige MINI. Ikke mindre end 23 cm og det 
							mærkes på to måder: Der er mere plads i kabinen – og 
							stabiliteten er bedre ved høj fart. Et lavt 
							tyngdepunkt er også en vigtig faktor, det samme er 
							multilink bagakslen og den brede sporvidde.   
							
							
							Køreglæde 
							
							Det sidste er ikke uvæsentligt. Clubman er virkelig 
							en bil, man har lyst til at køre i, for den kører 
							rigtig, rigtig godt. Sammenlignet med andre biler i 
							samme størrelse ER der ingen sammenligning. MINI’en 
							er ganske enkelt så meget bedre. Og køreoplevelsen 
							er unik. For sammenligner man med større biler, der 
							kører godt – og det gør de fleste i 300.000 kroners 
							prisklassen – tilfører MINI’en en go-kart 
							fornemmelse, som ganske enkelt ikke findes andre 
							steder, ikke engang i de sports-agtige biler, der 
							trods alt findes i samme prisklasse. Eneste minus er 
							en i forhold til bilens udvendige mål ret stor 
							vendediameter på 11 meter.   
							
							Men køreoplevelsen er unik. Det er udseendet også. 
							Indrømmet: Vi skulle lige vænne os til at synes, at 
							det forlængede bagparti med fløjdørene og en 
							konstruktion, der minder om Morris Minor, er pænt. 
							Og helt overbevist blev vi aldrig. Men smag og behag 
							er som bekendt forskellig – og den er i hvert fald 
							totalt anderledes. Ingen er bare tilnærmelsesvis 
							magen til. 
 
							   
							   
							 
 
							
							
							Fløjdør 
							
							Indretningen har vundet meget. Det er nu muligt – 
							sådan da – at være fire voksne i bilen. Entréen til 
							bagsædet gennem den højre minifløjdør, som åbner 
							bagud, er utrolig let. En sjov idé, som så vidt vi 
							husker ikke er set |