- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus CT200h L4: ”h” for høj komfort


Af søren Clauding – august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ideen med en hybridbil er vel egentlig, at den skal kunne optimere udnyttelsen af den energi, som forbrændingsmotoren udvikler og være i stand til at genbruge den energi, som afgives f.eks. når bilen reducerer farten. Men der er kommet et ikke ubetydeligt biprodukt ud af den miljørigtige teknologi: Højere kørselskomfort. Det har Lexus fået gevaldig meget ud af, da man skabte den luksuøse mellemklassebil, Lexus CT200h.

 

Som sådan kan det godt være, at ”h’et” i 200h egentlig står for ”hybrid”. Men ret beset kunne det ligeså godt stå for ”høj komfort” (det ville endda gå på både engelsk og tysk), for som luksusbil betragtet er Lexus CT200h i en klasse for sig selv.

 

Stor erfaring

Bilen er skabt på grundlag af den 13 år lange erfaring, Toyota koncernen har med serieproduktion af hybridbiler, altså biler, hvor en elektromotor assisterer en forbrændingsmotor. Toyota implementerer hybridteknologien i hele modelprogrammet, dermed også i luksus-brandet Lexus. Naturligvis handler det om at være miljørigtig – og det ér Lexus CT200h med en benzinøkonomi på 24,4 km/l. Men facit er i langt højere grad blevet en komplet bil, der helt er i overensstemmelse med Lexus-konceptet om at levere en luksuøs køreoplevelse.



For det første benytter man benzinmotorer. Det er ikke så mærkeligt, for det har man gjort i hele hybrid-udviklingsforløbet. Grunden er ikke mindst, at benzinmotorer på mange måder forurener mindre end diesel-alternativet. Der slippes f.eks. ikke nær så store mængder ”NOX” ud i atmosfæren og det er vigtigt, selvom den daglige tale stort set kun handler om CO2.

 

Mere velegnede

Men grunden er også, at benzinmotorer er mere lydløse, de vibrerer mindre, de er smidigere, mere civiliserede så at sige, og derfor lettere at få til at samarbejde med elmotorer. Elmotorer er i deres grundform stort set lydløse, de vibrerer stort set ikke, de er ultra smidige og så har de det, som benzinmotorerne mangler: Et stort drejningsmoment ved lave motoromdrejninger.

 

Når man kombinerer de to egenskaber, får man ikke bare mulighed for at genbruge den energi, som er opsamlet gennem en generator og lagret i et batteri, men også mulighed for at skabe en komplet motor, hvor den opsamlede energi bruges i den fase, hvor benzinmotorens svaghed er mest mærkbar, ved lave omdrejningstal.

 

Starter på elektricitet

I yderste konsekvens starter Lexus hybriden på el-motor alene og først når man virkelig vil have power på, kobles benzinmotoren til og de to maskiners fælles styrker skyder bilen op i fart.

 

Det sidste klares fortræffeligt. For selvom en Lexus CT200h ikke er overvældende tung, skal der dog noget til at flytte de små halvanden tons, og med akkumuleret 136 hestekræfter under motorhjelmen klarer den 100 km/t på 10,3 sekunder og kan i øvrigt race derudaf med 180 km/t. Fint af en bil, der kører 24,4 km/l.

 

Sportsligt look

Lexus CT200h har et moderne, lidt tungt måske, men endda sportsligt look. Man tænker ikke hybridbil, når man betragter den. Kun gear-vælgeren sender et signal om, at bilen kunne tænkes at være lidt anderledes, men pladsforhold og køreegenskaber er helt på niveau med biler udstyret med konventionel teknik, den skal sammenlignes med.

 

 

 

Der er glimrende plads i bagagerummet, for lidt plads på bagsædet (om afstanden til loftet er OK), for dårligt udsyn bagud, god oversigt over instrumenterne, alt det udstyr, man kan forvente af en bil til de 525.000 kroner det prøvekørte ”L4 udstyrs-eksemplar” kryber op på. CT200h kan i øvrigt også fås for blot 380.000 kroner. Den eneste forskel er udstyret.

 

Svæver på en sky

Men det væsentlige i hverdagen er, at den kører som en drøm. Den står eminent fast i kurverne – trods en relativt komfortabel affjedring. Den styrer fint og kører, som svæver man på en sky og den er så lydløs, så man skulle tro at det var en ren el-bil, der var tale om. Man hører næste ikke, når benzinmotoren springer i gang. Kombinationen af el-motor, benzinmotor og trinløst CVT-gear giver en utrolig glidende kørsel. Derved er Lexus CT200h ganske enkelt en rigtig Luxus-Lexus. Når man så samtidig ved, at den er skånsom ved miljøet, kan det vel ikke gøres meget bedre.



Model:

Lexus CT200h L4 Navigation

Listepris:

Kr. 525.676

Motor og transmission:

4 cyl. Benzinmotor: 1,8 l, 99 hk. 142 Nm/2800-4000 omdr./min. Elmotor: 81 hk. 207 Nm. Akkumuleret maks. effekt: 136 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 180 km/t/ 24,4 km/l /94 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

375 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 17” alufælge. Hillholder. LED-nærlys. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås, nøgleløs betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. P-sensor bag. Bak-kamera 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt