- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Land Rover Discovery 4 HSE Aut.

Måske verdens bedste i terrænet


Tekst: Søren Clauding – november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afgiftsændringerne og miljøtrenden har gjort det næsten umuligt at sælge ”de store brændstofforslugne off-road’ere” i Danmark. Internationalt er tingene anderledes, heldigvis, for der er faktisk mange mennesker, for hvem en off road’er er en vigtig hjælp i dagligdagen. Det ved man hos Land Rover og hvad angår det ”brændstofforslugne” aspekt er det ligesom i resten af bilverdenen ikke det samme som tidligere. Kun i Danmark har man en lidt dobbelt moralsk holdning til det at skåne miljøet, men det er en helt anden sag, som bestemt ikke kommer Land Rover til gode.

 

Det er synd, for den nye Land Rover Discovery 4 er et glimrende eksempel på, hvad producenten af de ”store brændstofforslugne off-road’ere” kan præstere i dag. Den er fortsat stor, den har endnu bedre terrængående egenskaber end forgængeren (den er også blevet bedre på asfalt), men det der med brændstofforbruget er nu ikke så slemt (tænk så lige på hvad de stor lastbiler, der krydser Europa i en stadig strøm, forbruger af brændstof…eller blot en af de større varevogne).

 

11 km/l

Faktisk kan en Discovery 4 køre næsten 11 kilometer på en liter dieselolie. OK, det er 30-40 procent mindre end en typisk større mellemklassebil, men Land Roveren har også nogle muligheder, som for visse mennesker er nødvendigheder i en moderne verden, muligheder som mellemklassebilen ikke bare kommer i nærheden af. Og det er stort set det samme som en hvilken som helst anden luksusbil med ligeså megen motorkraft som Land Roveren, men væsentlig mindre kabineplads og langt færre funktionelle muligheder.

 

En Land Rover Discovery 4 er blevet mere luksuøs end forgængeren, Discovery 3. Det opleves i kabinen, det opleves i den finish, som fabrikken har lagt i bilen (blødt læder i instrumentpanelet), men prisen er ikke så meget anderledes. Den prøvekørte udgave var udstyret med en 3-liters V6 common-rail dieselmotor, der yder 245 hk og præsterer et moment på op til 600 Nm. Den kan accelerere til 100 km/t på blot 9,6 sekunder og har dermed fartpræstationer på niveau med mange moderne og luksuøse personbiler. Og den koster 1,1 million kroner på hvide nummerplader i den prøvekørte version - billigste variant koster 820.000 kroner. Den kan imidlertid fortsat leveres på gule nummerplader som van og da er prisen 445.000 kroner inkl. momsen på 55.000 kroner. Ikke helt som i ”gamle dage”, men stadig til at komme i nærheden af, hvis man virkelig har behovet.



 

Venligere design

Den seneste generation Discovery 4 er blevet mere afrundet i hjørnerne, den er knap så kantet som forgængeren, men den har videreført alle de fine funktionelle egenskaber. Den har f.eks. en dobbelt bagklap, som gør det let at betjene det kolossale bagagerum, hvor pladsen er trang. Der er oceaner af plads i kabinen og selvom det på længere sigt nok ikke er det klogeste i denne verden at udstyre en ”brugsbil” med lyst læder, må vi erkende, at det godt nok ser indbydende ud.

 

Men frem for alt kører Land Rover Discovery fremragende. Den har som nævnt fået bedre køreegenskaber på asfalt. Den er ingen sportsvogn, men dens store højde taget i betragtning er styrepræcisionen og kurvestabiliteten helt i toppen. Hurtig motorvejsfart passer den også godt, men hér begynder V6 diesel’en at bruge brændstof, så med en moderat speederfod også på de firesporede veje, lever man som fører bedre op til sit samfundsansvar.

 

Den bedste i terrænet

I terrænet er den en perle, formentlig den bedste off-road’er der findes. Den byder på en unik konstruktion, har en tilkørselsvinkel på ikke mindre end 36,2 grader, så man kan give sig i kast med de fleste naturlige forhindringer, og frakørselsvinklen er næsten på samme niveau. Kommer der en å i vejen, kan Discovery 4 dykke 70 cm ned i vandet, uden at førere får våde fødder, den har en frihøjde på ikke mindre end 31 cm og med sin egenvægt på 2.750 kg kan den trække op til 3,5 tons – men det kræver så at føreren har kørekort, der matcher.

 

Undervognen er uden sidestykke. Dobbelte wishbone hjulophæng for og bag og en affjedring og styretøj, der er optimeret mens bremsernes størrelse er forøget. Land Rover’s unikke Terrain Response system er udvidet med ny funktionalitet til kørsel i sand og på klipper. Terrain Response gør det muligt, at indstille alle bilens funktioner til det aktuelle underlag og det suppleres af det såkaldte Hill Descent Control system, som hjælper føreren med at køre ned ad stejle skråninger, og som er blevet endnu mere præcist i den nye bil. Det hele er prøvet og det virker bedre end nogensinde.

 

Det mest overbevisende ved Land Rover Discovery 4 og grunden til, at det er synd, at det er så svært at komme i nærheden af sådan en bil, er, at den er så komplet. Den har så fine og komfortable køreegenskaber på plan vej. Man mærker næsten ikke, så asfalten skiftes ud med grus. Og når terræn’et er groft og krævende tilpasses undervognen og samtlige kørefunktioner den aktuelle udfordring.

 


 


Model:

Land Rover Discovery 4 HSE Aut.

Listepris:

Kr. 1.115.000

Motor og transmission:

6 cyl. Common-rail turbodiesel 3,0 l. 245 hk. 600 Nm. Partikelfilter. Permanent firehjulstræk m. elektronisk kontrolleret centerdifferentiale. Aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 180 km/t/ 10,8 km/l /244 g/km

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

280 (I versionen med 7 sæder) -2560 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Roll stability control. 6-8 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. El-justerbare sæder. Regnsensor. 2 X Isofix. AUX og USB indgang til audioanlægget.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt