Afgiftsændringerne og miljøtrenden har gjort det
næsten umuligt at sælge ”de store brændstofforslugne
off-road’ere” i Danmark. Internationalt er tingene
anderledes, heldigvis, for der er faktisk mange
mennesker, for hvem en off road’er er en vigtig
hjælp i dagligdagen. Det ved man hos Land Rover og
hvad angår det ”brændstofforslugne” aspekt er det
ligesom i resten af bilverdenen ikke det samme som
tidligere. Kun i Danmark har man en lidt dobbelt
moralsk holdning til det at skåne miljøet, men det
er en helt anden sag, som bestemt ikke kommer Land
Rover til gode.
Det er synd, for den nye Land Rover Discovery 4 er
et glimrende eksempel på, hvad producenten af de
”store brændstofforslugne off-road’ere” kan præstere
i dag. Den er fortsat stor, den har endnu bedre
terrængående egenskaber end forgængeren (den er også
blevet bedre på asfalt), men det der med
brændstofforbruget er nu ikke så slemt (tænk så lige
på hvad de stor lastbiler, der krydser Europa i en
stadig strøm, forbruger af brændstof…eller blot en
af de større varevogne).
11 km/l
Faktisk kan en Discovery 4 køre næsten 11 kilometer på en liter dieselolie. OK, det er 30-40 procent mindre
end en typisk større mellemklassebil, men Land Roveren har
også nogle muligheder, som for visse mennesker er
nødvendigheder i en moderne verden, muligheder som
mellemklassebilen ikke bare kommer i nærheden af. Og
det er stort set det samme som en hvilken som helst
anden luksusbil med ligeså megen motorkraft som Land
Roveren, men væsentlig mindre kabineplads og langt
færre funktionelle muligheder.
En Land Rover Discovery 4 er blevet mere luksuøs end
forgængeren, Discovery 3. Det opleves i kabinen, det
opleves i den finish, som fabrikken har lagt i bilen
(blødt læder i instrumentpanelet), men prisen er
ikke så meget anderledes. Den prøvekørte udgave var
udstyret med en 3-liters V6 common-rail dieselmotor,
der yder 245 hk og præsterer et moment på op til 600
Nm. Den kan accelerere til 100 km/t på blot 9,6 sekunder og har dermed fartpræstationer på niveau med
mange moderne og luksuøse personbiler. Og den koster
1,1 million kroner på hvide nummerplader i den
prøvekørte version - billigste variant koster
820.000 kroner. Den kan
imidlertid fortsat leveres på gule nummerplader som
van og da er prisen 445.000 kroner inkl. momsen på
55.000 kroner. Ikke helt som i ”gamle dage”, men
stadig til at komme i nærheden af, hvis man virkelig
har behovet.
Venligere design
Den seneste generation Discovery 4 er blevet mere
afrundet i hjørnerne, den er knap så kantet som
forgængeren, men den har videreført alle de fine
funktionelle egenskaber. Den har f.eks. en dobbelt
bagklap, som gør det let at betjene det kolossale
bagagerum, hvor pladsen er trang. Der er oceaner af
plads i kabinen og selvom det på længere sigt nok
ikke er det klogeste i denne verden at udstyre en
”brugsbil” med lyst læder, må vi erkende, at det
godt nok ser indbydende ud.
Men frem for alt kører Land Rover Discovery
fremragende. Den har som nævnt fået bedre
køreegenskaber på asfalt. Den er ingen sportsvogn,
men dens store højde taget i betragtning er
styrepræcisionen og kurvestabiliteten helt i toppen.
Hurtig motorvejsfart passer den også godt, men hér
begynder V6 diesel’en at bruge brændstof, så med en
moderat speederfod også på de firesporede veje,
lever man som fører bedre op til sit samfundsansvar.
Den bedste i terrænet
I
terrænet er den en perle, formentlig den bedste
off-road’er der findes. Den byder på en unik
konstruktion, har en tilkørselsvinkel på ikke mindre
end 36,2 grader, så man kan give sig i kast med de
fleste naturlige forhindringer, og frakørselsvinklen
er næsten på samme niveau. Kommer der en å i vejen,
kan Discovery 4 dykke 70 cm ned i vandet, uden at
førere får våde fødder, den har en frihøjde på ikke
mindre end 31 cm og med sin egenvægt på 2.750 kg kan
den trække op til 3,5 tons – men det kræver så at
føreren har kørekort, der matcher.
Undervognen er uden sidestykke. Dobbelte wishbone
hjulophæng for og bag og
en affjedring og styretøj, der er optimeret mens
bremsernes størrelse er forøget. Land Rover’s unikke
Terrain Response system er udvidet med ny
funktionalitet til kørsel i sand og på klipper.
Terrain Response gør det muligt, at
indstille alle bilens funktioner til det aktuelle
underlag og det suppleres af det såkaldte Hill
Descent Control system, som hjælper føreren med at
køre ned ad stejle skråninger, og som er blevet
endnu mere præcist i den nye bil. Det hele er prøvet
og det virker bedre end nogensinde.
Det mest overbevisende ved Land Rover Discovery 4 og
grunden til, at det er synd, at det er så svært at
komme i nærheden af sådan en bil, er, at den er så
komplet. Den har så fine og komfortable
køreegenskaber på plan vej. Man mærker næsten ikke,
så asfalten skiftes ud med grus. Og når terræn’et er
groft og krævende tilpasses undervognen og samtlige
kørefunktioner den aktuelle udfordring.
|