- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Land Rover Defender 90” Hardtop m/siderude

Helt ud over det sædvanlige


Tekst: Søren Clauding – oktober 2007

Fotos: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det burde måske være overflødigt at fastslå, at en Land Rover Defender er noget helt ud over det sædvanlig. Men det er den. Dens lige findes simpelthen ikke og den vil sikkert heller ikke blive kopieret, for med 60 års erfaring bag sig kan en kopi aller højest blive en dårlig kopi.

 

Land Rover udvikler Defenderen til stadighed. Sidste generation blev lanceret i Danmark i foråret og det er næsten umuligt at forestille sig, at en Defender kan blive bedre. I hvert fald til det, den er skabt til.

 

Luksus er ekstraudstyr

El-drevne sideruder er ualmindelig luksus i en Defender. Det samme er varme i sæderne. Men bare rolig. Det er ekstraudstyr. Man er ikke tvunget til at forlade sine principper. Det samme gælder fjernbetjent centrallås og ikke mindst den Hardtop, som indgår i det officielle navn for lige præcis den modelvariant, vi har sat under lup.



Hardtop’en er nu en herlig ting i en Land Rover Defender. Agterpartiet bliver godt nok ikke omdannet til en luksuskabine, men det snerter - lidt. Ikke mindst fordi siderne er lodrette, der er ruder i tagets sider og lysindfaldet derfor ligeså usædvanligt som resten af bilen. Store firkantede kasser omkring hjulkasserne gør det meget nemt at pakke bagvognen. Det samme gør dørtrinnet – men bagdøren er ikke stor. Sådan er en Defender.


 


Trang over skuldrene

En ”90-tommer” er den korte version. Ikke at det har indflydelse på andet en kørestabiliteten (tror vi) og rummeligheden. Rummeligheden bagtil, altså. For i førerkabinen er det eneste sted, der er meget plads, mellem sæderne. Kabinen vil kunne få selv den mest undseelige mandsling til at føle, at han har bredes skuldre. For man sidder så tæt ved dørene, at man næsten automatisk læner sig lidt dovent op af dem. Og det til trods for at de også er næsten lodrette.



Det med den kantede facon er typisk Land Rover Defender. Og den form er måske nok ved at være lidt passé. Aerodynamikken er dårlig, reflekserne i sideruderne spejler sig i hverandre og forstyrrer især ved kørsel i mørke. Men der er formentlig en form for rå styrke forbundet med det design og da off-road kørsel altid (på nær måske Rallye Dakar) foregår ved lav fart er aerodynamisk effektivitet ikke i sig selv særlig vigtigt.

 

Skabt til off-road

På plan tør asfalt kører en Defender ikke særlig godt. Den kan heller ikke køre særlig hurtigt. Dels på grund af aerodynamikken, dels på grund af gearingen og dels fordi man skal passe på med at være for hurtig gennem kurverne. Men også fordi motorkraften i sig selv er ret beskeden.


 


 

122 hestekræfter er ikke meget i en bil, der vejer 1700 kg. Heller ikke et højt drejningsmoment på 360 Nm kompenserer for effekten. Det gør gearingen til gengæld og det er forklaringen på at en Land Rover Defender ikke kan presses over 130 km/t.

 

Årsagen er naturligvis at en Land Roved Defender kun tjener ét eneste køreformål: off-road.

 

Unik teknik

I terræn’et er den i sit es og den kan bydes de mest umulige opgaver. Dens hjulvandring på de stive for- og bagaksler er unik. Den har ikke bare reduktionsgear, men også mulighed for spærring af centerdifferentiale såvel som bageste differentiale. Sætter man grovere dæk på end de, der var påmonteret den prøvekørte bil, ved vi at grebet i underlaget er så godt som nogen traktors. I terræn’et viser 122 hestekræfter sig pludselig at være mere end tilstrækkeligt. Fordi det er kræfterne på hjulene og ikke på krumtappen, der betyder noget.

 

Sjovt nok er frihøjden ikke overvældende men den korte akselafstand gør det muligt at manøvrere sig udenom forhindringerne. Den kan hælde op til 35 grader, stige 45 grader og den kan klare vanddybder på 50 cm. Og så kan den i øvrigt trække en trailer på ikke mindre end 3500 kg!



 

Fornuftig pris

En Land Rover køber man kun fordi man har brug for sådan en – til erhverv eller fritid. Derfor er prisen til dels også irrelevant. Den er alene udtryk for hvad man skal hoste op med for at få sådan en bil. Med 50 procent afgift og inklusive moms koster en Defender 90” Hardtop m/siderude 326.000 kroner. Egentlig en ret fornuftig pris. Hvis man altså kan tale om en fornuftig pris for et køretøj, der larmer, rumler, bruger for meget brændstof, har for lidt kabineplads og hvor aircondition, ABS, traction-control og CD-spiller alt sammen er ekstraudstyr!

 

Der er egentlig kun én formildende tilføjelse: Hvor er den bare dejlig!!!

 


Modelnavn:

Land Rover Defender 90” Hardtop m/siderude

Listepris:

Kr. 326.000 inkl. moms og 50 pct. Afgift

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,4-l turbo-diesel, common-rail (122 hk, 360 Nm/2000 omdr./min). Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear. Differentiale spær på midterdifferentiale og bageste differentiale

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

130 km/t 15,8 sek/ 9,7 km/l

Længde/ bredde:

3,89 m/ 2 m

Vadedybde:

50 cm

Diverse:

Højdejusterbare forlygter. Varmetråde i bagrude. Tågebaglygte. Servostyring. Stænklapper bag. Div. Udstyrspakker giver mulighed for de fleste typer luksusudstyr, f.eks. el-opvarmet forrude, aircondition, læderrat, tonede ruder, alufælge.



 

 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt