- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Soul 1,6 CRDi Latin

Funky bybil


Tekst: Søren Clauding – februar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dragestafferinger og Burner-grill. Flash-light i højtalerne og funktionel indretning. Jo, Kia vil bryde grænser med den smarte og funky Kia Soul. Det hele handler om signalværdi og det er ikke uden betydning i den moderne verden.

 

På samme måde som Toyota har skabt bybilen Urban Cruiser har Kia skabt Soul. Opkaldt efter storbyen i det koreanske hjemland, med underbetydningen ”sjæl” rammer Kia lige ind hvor hjertet banker, ikke mindst hos det mere feminine publikum, som falder pladask for den smarte bil. Den virker nemlig som den skal og hvorfor så ikke opprioritere signalværdien. En Kia Soul er en beklædningsgenstand – plus naturligvis et transportmiddel, især til bykørsel.

 

Trives i storbyen

Det sidste hænger sammen med at akselafstanden er forholdsvis kort. Kia Soul klarer sig udmærket på motorvejen, men den trives omkring hjørnerne i storbyerne. Den er lettere at finde parkeringsplads til end f.eks. søstermodellen, Kia cee’d, simpelthen fordi den er kortere og nem at parkere med det indbyggede bak-kamera. Og så er det herligt let at overskue trafikbilledet – fordi man sidder en anelse højere i en Soul end i en vanlig personbil. Men den fordel holder selvfølgelig kun fordi de fleste andre ikke kører Soul…


Bak-kameraets iagtagelser projekteres ind i bakspejlet.

 

 


Den prøvekørte version var desuden udstyret med en 128 hestes dieselmotor. Det er temmelig stor effekt for så kompakt en bil og ikke nødvendigvis påkrævet ved bykørsel. På den anden side giver det en behagelig smidighed og et stort kraftoverskud ved lave motoromdrejninger. Det mærkes bl.a. ved at man kan køre 50 km/t i topgearet og derved have lettere ved at køre i overensstemmelse med de specificerede 19,2 km på en liter dieselolie. Dette tal er ikke i sig selv så overvældende, men vi kom tæt på i praksis – til trods for at vi primært holdt os til bykørsel. Det var faktisk ret godt.

 

God plads

Det funktionelle i Kia Soul opleves ikke alene i evnen til at farte rundt i bytrafikken. Også indretningen er hensigtsmæssig. Pianolak på midterkonsollen giver godt nok nogle generende reflekser om aftenen, men det er til at leve med.



På bagsædet er pladsen overraskende fin og i bagagerummet er de 340 liter, der er til rådighed, over gennemsnittet for biler med samme ydre dimensioner.



 

Og så er der det visuelle… 

Kia Soul findes i et utal af visuelle varianter og man har selv friheden til at personliggøre bilen. Den prøvekørte Latin-variant var sort, den havde de såkaldte Dragon Tatoo stafferinger på siden og bagparti samt en knaldrød såkaldt ”Burner grill” fortil. Det vakte mere opsigt end vi sandt at sige havde ventet. Så Kia HAR opnået en effekt.

 

Lysende højtalere

Indvendig er mørkt blegrød beklædning af instrumentbordet med til at give bilen karakter, det samme er de såkaldte Street Damon sæder. Og de flashende højtalere er en oplevelse i sig selv: Højtalerne i dørene lyser, hvis man ønsker det. Enten konstant eller i en pulserende rytme – eller i takt med musikkens karakter og lydstyrke. Farven er kraftig rød og det er en underholdende effekt, som minder lidt om en blanding af et gammeldags lysorgel og en moderne terrassevarmer.



Selvom Kia Soul er funky i sin udstråling er den basalt set en helt igennem almindelig bil. udstyrsniveauet er højt og gennemtænkt, som Kia har det for vane. Prisen er dog heller ikke udpræget lav – 280.000 kroner for den prøvekørte variant. Men med benzinmotor og et mindre ekstravagant udstyr og visuelt præg kan en Soul anskaffes for blot 200.000 kroner.

 


Modelnavn:

Kia Soul 1,6 CRDi Latin

Listepris:

Kr. 279.999

Motor:

4 cyl. 1,6-l common rail dieselmotor. 128 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2 udledning:

11,3 sek/ 182 km/t/ 19,2 km/l/ 137 g/km.

Længde

4,11 m

Bagagerum:

340 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP. 6 airbags. Bak-kamera. Ekstra tonede ruder bag. Fjernbetjent centrallås. Aircondition. El-sideruder. Multijusterbart læderrat. Ratbetjent audio og fartpilot. Sound system med ekstern forstærker og subwoofer samt rød diodelys i dørhøjtalere. Multijusterbart førersæde. Isofix. USB/AUX tilslutning til audio.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt