Dragestafferinger og Burner-grill. Flash-light i
højtalerne og funktionel indretning. Jo, Kia vil
bryde grænser med den smarte og funky Kia Soul. Det
hele handler om signalværdi og det er ikke uden
betydning i den moderne verden.
På samme måde som Toyota har skabt bybilen Urban
Cruiser har Kia skabt Soul. Opkaldt efter storbyen i
det koreanske hjemland, med underbetydningen ”sjæl”
rammer Kia lige ind hvor hjertet banker, ikke mindst
hos det mere feminine publikum, som falder pladask
for den smarte bil. Den virker nemlig som den skal
og hvorfor så ikke opprioritere signalværdien. En
Kia Soul er en beklædningsgenstand – plus
naturligvis et transportmiddel, især til bykørsel.
Trives i storbyen
Det sidste hænger sammen med at akselafstanden er
forholdsvis kort. Kia Soul klarer sig udmærket på
motorvejen, men den trives omkring hjørnerne i
storbyerne. Den er lettere at finde parkeringsplads
til end f.eks. søstermodellen, Kia cee’d, simpelthen
fordi den er kortere og nem at parkere med det
indbyggede bak-kamera. Og så er det herligt let at
overskue trafikbilledet – fordi man sidder en anelse
højere i en Soul end i en vanlig personbil. Men den
fordel holder selvfølgelig kun fordi de fleste andre
ikke kører Soul…

Bak-kameraets
iagtagelser projekteres ind i bakspejlet.


Den prøvekørte version var desuden udstyret med en
128 hestes dieselmotor. Det er temmelig stor effekt
for så kompakt en bil og ikke nødvendigvis påkrævet
ved bykørsel. På den anden side giver det en
behagelig smidighed og et stort kraftoverskud ved
lave motoromdrejninger. Det mærkes bl.a. ved at man
kan køre 50 km/t i topgearet og derved have lettere
ved at køre i overensstemmelse med de specificerede
19,2 km på en liter dieselolie. Dette tal er ikke i
sig selv så overvældende, men vi kom tæt på i
praksis – til trods for at vi primært holdt os til
bykørsel. Det var faktisk ret godt.
God plads
Det funktionelle i Kia Soul opleves ikke alene i
evnen til at farte rundt i bytrafikken. Også
indretningen er hensigtsmæssig. Pianolak på
midterkonsollen giver godt nok nogle generende
reflekser om aftenen, men det er til at leve med.

På bagsædet er pladsen overraskende fin og i
bagagerummet er de 340 liter, der er til rådighed,
over gennemsnittet for biler med samme ydre
dimensioner.
 |