- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Optima 1,7 CRDi Advance aut

Udstyrsstykke uden sidestykke


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for nylig prøvekørte den i Danmark nye KIA Optima var det nærliggende, at relatere den til amerikanske definitioner på store luksuøse mellemklassebiler. Imidlertid var der tale om den allerbilligste model med manuelt gear og dermed også laveste udstyrsniveau. Man hvad sker der, når man opgraderer til den dyreste variant?

 

Den bliver for det første mindst 70.000 kroner dyrere. Når man så også vil amerikanisere den ved hjælp af et automatgear, stiger prisen yderligere med 30.000 kroner. Og vil man kunne se toppen af Rocky Mountains, hvis man nu kom der forbi, skal man have et panoramasoltag til 20.000 kroner. Så skal bilen selvfølgelig også se ekstra fed ud, det betyder 10.000 kroner oveni for den flotte hvide perlemorslak. Summa summarum: 410.000 kroner er prisen krøbet op på.



 

Bedre brændstoføkonomi

Automatgearet giver sig selv. Det er et konventionelt 6-trins automatgear, som fungerer hurtigt og præcist. Men det bruger også brændstof. Forbrugstallene er 16,7 km/l i stedet for 20,4 km/l med manuelt gearskifte, som man udmærket kan leve med.

 

For ved siden af udstyret får man for de 410.000 kroner også en dieselmotor, en 136 hestes diesel, og den gør det forbrugsmæssigt noget bedre end den 165-hestes benziner, der lå i basismodellen.

 

 

Ændrer karakter

Bilen skifter med andre ord helt karakter. Man skal også væbne sig med en smule mere tålmodighed, for den bruger det meste af et sekund ekstra på at nå de 100 km/t. Og topfarten er 200 km/t i stedet for 210. Til gengæld får man det herlige turbotryk i ryggen, når man accelererer, så i praksis føles bilen mindst ligeså livlig som benzinudgaven.

 

Og så er der en anden forskel. Dieselmotoren samt automatgearet lægger over 100 kg mere ude på forenden af bilen. Det er faktisk med til at stabilisere den, så på lange ture ved høj fart vil diesel-varianten være at foretrække, ikke kun pga. den bedre brændstoføkonomi men også pga. bedre køreegenskaber. Til gengæld er den en smule tungere gennem kurverne.



Mere udstyr og diesel i stedet for benzin

Basisudstyret i Optima er beskrevet i vores prøvekørsel af benzinudgaven (læs prøvekørslen af KIA Optima 2,0 MPI Vision hér >>>). Oven i det får man for de 50.000 kroner, der skyldes udstyret (de ekstra 20.000 kroner ud af de 70.000 skyldes dieselmotoren i stedet for benzin), det såkaldte Advance niveau.

 

Advance-udstyret inkluderer 17" alufælge, som giver en mere kontant føling med vejen (og ser bedre ud), Xenon-forlygter, som givet et fremragende lyd i mørke, der er parkeringssensorer både for og bag (dejligt – det er trods alt en temmelig stor bil), der er regnsensor, som igangsætter vinduesviskerne, når den føler regndråber på forruden, man får en fuld læderkabine, dvs. sæder og visse paneler i læder, man for elektrisk indstilleligt førersæde med memory, et mere fancy interiør med flittigt brug af pianolak og en 4,3 skærm til at håndtere visse dele af bilens udstyr. Det eneste, man savner, er varme i rattet. Underligt nok kan det fås i flere af de billigere KIA-modeller, men altså ikke i Optima.



Meget luksus for pengene

Det helt centrale er, at ønsker man en masse af det udstyr, som er nævnt, og det giver altså bilen både et andet udseende og gør den mere bekvem, så er de 50.000 kroner ret billigt. Forbavsende i øvrigt, at det også indeholder en stor pose penge til den danske stat i registreringsafgift, men det er en helt anden sag.

 

Om man skal vælge diesel frem for benzin afgøres fortrinsvis af økonomien, hvor man som vanlig må medtage merudgifter og besparelser afhængig af kørselsbehov og foretage sin egen individuelle beregning. Dieselmotoren er en udmærket motor, knap så lydløs og vibrationsfri som benzinmaskinen, men det er marginalt og når man først er kommet op i fart mærker man ikke nævneværdigt til motorerne, uanset der er tale om den ene eller den anden. Hvad det angår er det hip som hap om vælger den ene frem for den anden.


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>


KIA Optima 1,7 CRDi i Motorradioen >>>

Radioindslag vil kunne genhøres på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Derefter slettes de.


 


Model:

KIA Optima 1,7 CRDi Advance aut.

Listepris:

Kr. 379.999 (uden ekstraudstyr)

Motor og transmission:

4 cyl. Turbodieselmotor. 1,8 l. 136 hk. 325 Nm/2000-2500 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 200 km/t/ 16,7 km/l /158 g/km

Længde:

4,85 m

Bagagerum:

505 liter

Diverse:

ABS. EBD. BAS. ESP. Hillholder. Xenon forlygter. Tågeforlygter. 6 airbags. 17” alufælge. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. El-førersæde med memory. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. P-sensorer for og bag. Regnsensor. 7 års garanti, maks. 150.000 km.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt