| 
							 
							
							
							  
							Sådan lyder en Jaguar F-Type: 
							
							
							Jaguar F-Type i 
							Motorradioen  
							
							Den er kostbar, sådan en Jaguar F-Type. På danske 
							nummerplader og med 5-liters V8 motor koster den 2,1 
							million kroner, men egentlig…det er jo ikke 
							forskelligt fra eksempelvis en Mercedes-Benz SL 500 
							eller Porsche 911 Cabriolet. I Jaguaren får man til 
							gengæld flere hestekræfter samt masser af bulder og 
							brag for pengene, plus en enestående oplevelse, der 
							parrer fordoms tid med nutiden. Jaguar E-Type spøger 
							hele tiden i baggrunden, men Jaguar F-Type er nu 
							helt sin egen, et ægte stykke legetøj for voksne 
							anno 2013. 
							
							  
							
							Man kan dog næsten ikke sige F-Type uden at komme 
							til at sige E-Type. Så meget fortid har Jaguar 
							indbygget i billedet af den nye sportsvogn. Når 
							F-Type alligevel er sin egen, er det fordi der er 
							gået 50 år siden E-Type havde sin storhedstid som 
							banebrydende, til tider banenedbrydende asfalt 
							fræser, med sit kolossale kraft- og fartpotentiale. 
							Det har ikke ændret sig. Til gengæld er en F-Type en 
							suveræn køremaskine med sublime køreegenskaber – det 
							var E-Type ikke. 
							
							  
							
							Forbindelsen til fortiden 
							
							E-Type var derimod designmæssigt banebrydende – det 
							er F-Type ikke, ganske enkelt fordi Jaguar har 
							villet bevare designmæssige elementer fra dengang, 
							de har villet skabe forbindelsen til fortiden. Det 
							er nu lykkedes meget godt, for godt ser den ud, 
							F-Type, uanset den ikke skaber design-revolutioner. 
							
							  
							
							Dermed er Jaguar faktisk lykkedes ret godt med at 
							balancere mellem nutid og datid. I enhver henseende. 
							Bulder og brag er ikke nødvendig, hvis ikke man er 
							et legebarn og synes at det er fedt at en stor V8’er 
							giver lyd fra sig. Men maskineriet starter med et 
							brag, den falder siden til ro og brøler derpå først, 
							når man træder speederen i bund. 
							
							  
							
							Sprutter og knalder 
							
							Når man så siden slipper speederen, taber motoren 
							ikke bare omdrejninger, den sprutter og knalder – 
							hvis man vel at mærke har trykket på ”exhaust-sound” 
							knappen. Så lukkes der et par stænk benzin ind i 
							udstødningsmanifolden, som antændes af varmen og så 
							lyder Jaguaren som en kraftkarl fra dengang, hvor en 
							motor sugede benzinen ind i forbrændingskamrene og 
							ikke som i dag kunne lukke ordentlig af for 
							tilstrømningen, når føreren slap speederen. Så 
							havnede overskudsbenzinen af sig selv i 
							udstødningsrøret og knaldede som et bedre 
							fyrværkeri. I dag sker det alene med elektronikkens 
							hjælp, fordi man ønsker den lyd. 
							
							  
							
							Hvis ikke det er legetøj, hvad er det så… 
							 
							
							  
							 
							
							Gennemført forbindelse 
							
							Det er da også en gennemført måde, ligesom med 
							designelementer, at forbinde fortiden med nutiden. 
							Lyden af en stor V8 er herlig, hvis man er til sådan 
							noget, ligesom E-typens linjer er smukke, hvis man 
							altså har glæde ved at se på en unik bil. Det hele 
							samles i F-Typen, men som sagt: Heldigvis kører 
							F-Type suverænt. Datidens ikke alt for overbevisende 
							vejegenskaber er ikke genspejlet i den nye bil. 
							
							  
							
							Vi tog en stribe omgange på FDM-Sjællandsringen, 
							bremsede for tidligt og kørte alt for lidt sidelæns 
							– for at skåne det enestående køretøj for eventuel 
							nærkontakt med autoværnene, der står alt for tæt ved 
							asfalten. Hér misunder man engang imellem Jeremy 
							Clarkson fra BBC's Topgear og hans flade flyveplads, 
							hvor der er kilometer til nærmeste forhindring. På 
							den anden side, hvorfor frakoble kørehjælpemidlerne, 
							som han altid gør? 
							 
							
							  
							 
							
							En del af dens væsen 
							
							En Jaguar F-Type er nemlig skabt med 
							kørehjælpemidler som en del af dens væsen, og det er 
							sjovt endda. Skal man opleve en F-Type, inkluderer 
							det ESC, som dog overlader en smule frihed til 
							føreren, inden det griber ind og siger: Nu er det 
							nok. Dækhvin, hjulspind, små slag med halen er en 
							del af oplevelsen, for der skal meget til at tæmme 
							495 hestekræfter og et overbevisende moment på 625 
							Nm over det meste af kompressormotorens 
							omdrejningsskala. 
							
							  
							
							De 100 km/t nås på 4,3 sekunder. På 
							FDM-Sjællandsringens alt for korte (til F-Typen) 
							langside klokkede vi 200 km/t og havde endda plads 
							til at bremse og undgå autoværnene. Vores gæt er, at 
							100-0 km/t tager cirka det halve af 0-100. Men sandt 
							at sige målte vi det ikke… 
							
							  
							
							Håndgribeligt bevis  
							
							Mere faktuelt er Jaguar F-Type ikke bare et stykke 
							legetøj, men også et udtryk for, hvad Jaguar formår. 
							Om det er nødvendigt med den lille bagspoiler, der 
							dukker op, når man kører hurtigt og lægger op til 
							120 kg tryk på bagenden iflg. specifikationerne, er 
							tvivlsomt, i hvert fald ved de hastigheder, vi kunne 
							opnå. Men da fabrikken hævder, at bilen kan køre 300 
							km/t – hvad vi ikke har tjekket – ville det ikke 
							være os, der ville afprøve værdien af bagspoileren 
							ved med den fart at trykke den væk. For sæt nu, den 
							virkelig havde så stor betydning… 
							 
							
							  
							 
							
							Køreegenskaberne er forbavsende komfortable, hvilket 
							den adaptive undervogn har sin andel af ansvaret 
							for. 100 gange i sekundet samles der data ind fra 
							hjulophængene, der medfører tilpasning af 
							affjedringen og 500 gange i sekundet samles der data 
							ind fra styringen. Differentialespærret er også en 
							del af teknologien, der sikrer balancen i bilen 
							gennem kurverne, for den sikrer optimal udnyttelse 
							af de mange kræfter. 
							
							  
							
							Bedst… 
							
							Sandt at sige, er det svært at pege på, hvor Jaguar 
							skulle have gjort det bedre. Selv 8-trins gearkassen 
							reagerer på bilens bevægelser, styring og 
							motorkontrol, så den skifter både op og ned, når den 
							finder det rigtigt. Det gør den langt bedre end man 
							selv ville kunne gøre det, og gearskiftene, både op 
							og ned, sker så hurtigt og med så usvigelig 
							præcision, at de færreste, om overhovedet nogen i 
							samme bil 
							
							kategori kan hamle op dermed. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 |