| 
							 Den nye Hyundai i40 Sedan findes 
							ligesom stationcarudgaverne i mange varianter. (find 
							en række af varianterne hér >>>). Priserne 
							varierer, så vær opmærksom på det, hvis I kaster jeg 
							over en et år gammel test, men bilen på denne side 
							er i hvert fald ny og kan udmærket ses i sammenhæng 
							med såvel den dyrere 136-hestes dieseludgave med 
							Style-udstyr (Hyundai 
							i40 Sedan CRDi test – læs hér >>>) og den mere 
							basale Hyundai i40 Sedan med 135 hestes benzinmotor 
							(Hyundai 
							i40 Sedan GDI test – læs hér >>>). 
							  
							En af 
							mellemvarianterne er netop den hér beskrevne bil, 
							som har Style-udstyr og en 115-hestes diesel under 
							hjelmen. Den er dyrere end benzinbilen og billigere 
							end 136-hestes dieselvarianten. Det første skyldes 
							dels, at en dieselmotor er dyrere end en 
							benzinmotor, det andet at denne dieselmotor savner 
							lidt kræfter. Men bilen har som nævnt samme Style 
							udstyr som den store. 
							  
							
							Kostbare 
							sekunder 
							Det hænger 
							egentlig meget godt sammen, hvis man ikke synes, at 
							det er 20.000 kroner værd at få nogle flere 
							hestekræfter og teoretisk i hvert fald have mulighed 
							for at sprinte op til 100 km/t to sekunder 
							hurtigere. Det er nogle kostbare sekunder. 
							 
							
							  
							 
							I 
							sammenligning med dieselvarianten er det nemlig 
							næsten den eneste forskel. Brændstofforbruget er en 
							smule lavere (23,3 km/l versus 22,2) men i 
							sammenligning med benzinbilen er brændstoføkonomien 
							markant bedre: Benzinbilen kører kun 16,7 km/l – 
							hvad der nu i øvrigt er en ganske pæn værdi, 
							isoleret betragtet. 
							  
							Man kan jo 
							selv foretage en sammenligning, men hvad tal har 
							svært ved at beskrive er køreoplevelsen: 
							  
							
							Lille 
							forskel i køreoplevelsen 
							
							Dieselbilerne kører stort set ens. Men fordi 
							115-hestes versionen har et rigtig flot 
							drejningsmoment, der topper i hele 
							omdrejningsområdet fra 1250 til 2750 omdr./min, 
							mærker man først forskellene i kræfter, når man 
							kommer godt op i fart. Faktisk er netop 115-hestes 
							udgaven særdeles velegnet, hvis man ofte kører 
							bykørsel, brændstoføkonomien er god også i bytrafik 
							og den er let at dosere. 
							  
							
							Benzinbilens fartpræstationer er ikke så langt fra 
							115-hestes dieselen, man glæder sig over momentet 
							ved de lave hastigheder i dieselbilen, men den 
							støjer og vibrerer lidt mere end benzinbilen. 
							  
							
							Kompensation 
							i hjulophæng og styring 
							
							Dieselvarianterne er imidlertid omkring 120 kg 
							tungere end benzinbilen. Det indebærer, at de er 
							lidt tungere igennem kurverne, men det kompenseres 
							der til dels for, så vidt vi kan iagttage, ved lidt 
							kraftigere servovirkning i styretøjet. Og en lidt 
							strammere affjedring sikrer, at ujævnheder ikke 
							omformes til gyngende bevægelser. 
							  
							Hvis man 
							prismæssigt har behov for at lande imellem de to 
							alternativer, er 115-hestes Style dieselen et rigtig 
							godt bud. Den har dieselfordelene ved lav fart, den 
							bedste brændstoføkonomi og et super udstyrsniveau: 
							2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, elektrisk 
							justerbart førersæde, el-varme på bagsæderne, 
							regnsensor, de-icer af vinduesviskerne, så de ikke 
							fryser fast i forruden (eller i hvert fald hurtigt 
							kan tøs op igen). Og køreegenskaberne er ikke 
							væsensforskellig. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							Bakkamera i 
							bakspejlet er et godt stykke udstyr, fordi udsynet 
							bagud grundet det store bagagerum ikke er verdens 
							bedste.  
							
							  
							 |