- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i401,7 CRDi Premium

Det økonomiske alternativ


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i40 med 136 hestes dieselmotor og Premium udstyr koster 10.000 kroner mere end den tilsvarende bil med 177 hestes benzinmotor (læs testen af Hyundai i40 2,0 GDI hér >>>). Alligevel er det legitimt at kalde diesel’en det økonomiske alternativ. Det gælder til dels, hvis man skal køre mange kilometer og kan have fordel af en bedre brændstoføkonomi på 22,2 km/l prisgunstig dieselolie (versus 14,7 km pr. liter benzin). Desuden sparer man også lidt på ejerafgiften. Men det gælder især, hvis man kan nyde godt af det såkaldte beskatningsgrundlag ved leasing.

 

Beskatningsgrundlaget er den pris, man bliver beskattet af, hvis man får stillet en firmabil til rådighed. Reglen er, at kører man i en firmabil, skal man betale 25 procent i skat af bilens pris op til 300.000 kroner og derefter 20 procent af forskellen på prisen og de 300.000. I det konkrete tilfælde koster en Hyundai i40 1,7 CRDi 420.000 kroner. Man bliver altså beskattet med 25 procent af de 300.000 kroner (= 75.000) og yderligere med 20 procent af 120.000 kroner den er dyrere end 300.000 (=24.000). I alt beskattes man af 99.000 kroner.

 

Skattebesparelse

Men finansieres bilen af Hyundai Finans kan beskatningsgrundlaget sættes til blot 290.000 kroner og derved opnår man som bilbruger en skattebesparelse i nabolaget af 15.000 kroner alt efter ens konkrete skatteprocent.

 

Det forudsætter naturligvis at det firma, der stiller firmabilen til rådighed, synes det er en god idé at erhvervslease den hos Hyundai Finans fremfor selv at stå for køb og finansiering eller evt. lease den i et andet leasingselskab, og det kan jo så nemt blive et helt andet regnestykke.

 

Det er jo meget godt alt sammen. Men hvordan kan en 136 hestes diesel være et konkurrencedygtigt alternativ til en 177 benzin’er – bortset fra spørgsmålet om økonom?

 

Mere retningsstabil

Det ligger i hele bilens basiskoncept. De to biler er principielt ens. Dieselmotoren er tungere end benzinmotoren, men ikke så meget at det betyder andet end en smule bedre retningsstabilitet ved høj fart – og det kan enhver langtursbilist kun betragte som noget positivt.

 

Præstationerne – bortset fra forbruget – er ikke meget forskellige. Accelerationen til 100 km/t er mindre end et sekund langsommere i dieselversionen end i benzinversionen, og ved lav fart er forskellen umærkelig. Dieselmotorens store moment virker endda mere overbevisende ved bykørsel, godt hjulpet af en dynamisk speederrespons. Og mon ikke de fleste vil kunne leve med en bil, der trods alt kan køre 200 km/t – 12 km/t langsommere end benzinbilen – når nu man får alle de andre fordele oveni.


 


Dertil kommer, at dieselmotoren er temmelig støjsvag og ved konstant fart ligeså lydløs som benzinmotoren. I kraft af den større kompression i forbrændingskamrene og lavere rotationshastighed mærkes en smule mere vibrering i ratstamme og karrosseri, men det er så lidt, at vi i de fleste tilfælde vil pege på dieselversionen som det bedre alternativ, ikke mindst af hensyn til forureningen og ressourceforbruget.


Varme i rattet aktiveres på den lille kontakt under lys-armen. Det er standard i Premiumudgaven.


Model:

Hyundai i40 1,7 CRDi Premium

Listepris:

Kr. 419.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,7 l. 136 hk. 325 Nm/2000-2500 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 200 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

553 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hill-start. 6 airbags. 16” alufælge (standard). Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg med køl i handskrum. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. 2 X Isofix. Regnsensor. Tagræling. AUX og USB.


Link til importøren


Det oplukkelige panoramasoltag er ekstraudstyr til 25.000 kroner.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt