| 
							Markedet for småbiler er boomet i en sådan grad, at 
							det første kvartal i 2014 blev det kvartal 
							nogensinde, hvor der er blevet solgt flest biler. 
							Selvom der også sælges lidt større biler, er det de 
							små, der trækker læsset. De favoriseres 
							afgiftsmæssigt og er relativt billigere end de 
							større. Sagt på en anden måde: Man får mere for 
							pengene, når man køber småt, fordi et 
							forholdsmæssigt mindre beløb sendes videre til 
							statskassen end hvis man køber en større bil. 
							  
							Spørgsmålet er naturligvis, hvad man får for 
							pengene. Derfor gav det god mening, efter for nyligt 
							at have prøvekørt den nye lille Hyundai i10 i 1,0 
							versionen med Comfort-udstyr at se, hvad man får, 
							hvis man betaler lidt mere (læs 
							prøvekørslen af Hyundai i10 Comfort hér >>>). 
							  
							Topmodellen 
							Hyundai i10 1,25 Style er topmodellen i i10-serien, 
							mest udstyr, størst motor. Den koster 135.000 kroner 
							og har manuelt gear. Man kan købe i10 med 
							automatgear og den er da 10.000 kroner dyrere, men 
							udstyret er det lavere Comfort-niveau, hvorved 
							automatgearkassen mao. i sig selv koster 25.000 
							kroner. Det er ret normalt at betale 25.000 kroner 
							for et automatgear, men i denne prisklasse virker 
							fordyrelsen voldsommere. 
							  
							Den hér prøvekørte model er tilfældigvis 25.000 
							kroner dyrere end Comfort-udgaven med 1-liters 
							motor. Man får med andre ord både en kraftigere 
							motor og et bedre udstyr for pengene. 
							  
							Indlysende fordele 
							Hvad udstyret angår, er der flere indlysende 
							fordele. Aircondition er hér standard (Comfort-udgaven 
							kan dog fås med aircondition til en merpris på 5.000 
							kroner), det samme er tågeforlygter, alufælge i 
							stedet for stålfælge (derved kører bilen marginalt 
							bedre, men den ser noget bedre ud), Hill start 
							assist hjælper ved igangsætning på en bakke, LED lys 
							ser lidt mere fancy ud
							
							 (men 
							giver næppe nogen nævneværdig besparelse på 
							brændstofforbruget). Også automatisk 
							katastrofeblink, der sætter i gang ved en hård 
							opbremsning, er nu med på udstyrslisten og så følger 
							der nogle få kosmetiske ændringer med.   
							
							 
 
							Spørgsmålet er, ret beset, om ikke 1,25-udgaven med 
							Comfort udstyr vil række for de fleste. I alle 
							tilfælde er den større motor den største gevinst ved 
							at betale 25.000 kroner mere for bilen. Og den kan 
							man få ved blot at betale 10.000 kroner mere, og så 
							5000 måske for aircondition. 
							  
							Fin 4-cylindret motor 
							Fordi: 1,25-liters motoren er en rigtig fin motor, 
							som i praksis er mere civiliseret og med 20 
							hestekræfter flere også langt mere smidig og 
							trækvillig end den 3-cylindrede 1-liters motor. 
							Vægtforskellen er sølle 8 kg, så det ændrer ikke på 
							balancen i bilen, og i praksis vil man formentlig 
							kunne køre lige langt på literen, da de flere 
							hestekræfter reducerer behovet for næsten automatisk 
							at træde speederen i bund, som man typisk vil gøre 
							med den lille motor i maskinrummet. 
 
							
							 
 
							De to varianter ligger oven i købet i samme kategori 
							for ejerafgift (den laveste på 580 kroner årligt), 
							så det er regulært kun købsprisen der gør forskellen 
							på det økonomiske billede. 
 
							
							 |