- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Veloster 1,6 GDI Style:

Modigt design

 

 


Af Søren Clauding – januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har udvist stort mod, da de designede Veloster. I tidens løb har diverse bilfabrikker nemlig ikke med det helt store held kombineret 1 sidedør i bilens ene side og 2 i den anden. Der er imidlertid en forskel: Hyundai Veloster er skabt for at tilgodese både følelser og funktion.

 

Når man anskaffer en sportscoupé som Veloster er det ikke kun for at få en god køreoplevelse, det er bestemt også fordi man gerne vil have lyst til at køre sin bil. Den første lyst får man, når man ser på sin bil, derefter bekræftes den, når man sætter sig ind bag rattet. Og har man en smuk og dynamisk bil og har det en betydning, at ens bil ser sådan ud, kan man ikke lade være med at se på bilen inden man sætter sig ind. Og en bil med en enkelt, langstrakt sidedør ser nu engang mere sportslig og dynamisk ud end en bil med to døre.

 

Elegance og to sidedøre

Men når nu Hyundai har skabt en bil med et udseende, så der også er plads til at sidde på bagsædet, hvis man altså ikke er for stor, så er det ærgerligt, at fornøjelsen skal ødelægges af at det atletiske kunststykke det er, at krybe ind på bagsædet gennem et nedfældet forsæderyglæn.

 

Altså er den ekstra sidedør i bilens højre side genial. Føreren kan fryde sig over den lækre bil, han skal ud at styre, alt imens passagererne elegant kan stige ind på den anden side af bilen. Man må jo heller ikke glemme, at en bil med lange døre er vanskeligere at stige ind i, hvis ikke døren kan åbnes fuldt op. Det er f.eks. tilfældet på almindelige parkeringspladser eller ved kantstensparkering, hvor man forstyrrer forbipasserende på fortovet med store bildøre.

 

Nok om det, men blot for at fastslå, at kommer det til at fungere i Hyundais tilfælde er det måske forklaringen.

 

Målrettet design

Men Hyundai Veloster er endnu et eksempel på, at den koreanske bilfabrik styrer målrettet imod en top-3 placering blandt de aller største bilfabrikker i verden og de satser, hvad der skal til. Hyundai Veloster og alle de andre biler fra bilgiganten yder desuden mindst 5 års garanti. Det dokumenterer, at fabrikken står ved, at produkterne er i orden.

 

Det gælder de mange nye Hyundai modeller, der er sprunget ud i de sidste år, og det gælder bestemt også Hyundai Veloster.

 

Man har skabt en bil med fine køreegenskaber. En fast affjedring uden at den bliver ukomfortabel fast, et fedt udseende, uden at det går hen og bliver outreret. En skøn forening af det sportslige, det dynamiske, det elegante og i et vist omfang også komfortable.

 

Signalværdi og funktion

I prisen på 400.000 kroner for Style versionen er udstyret udmærket. Ikke ekstravagant, men der er, hvad der skal være. Vægten er lagt på signalværdi, fornuftigt parret med funktion. Eksempelvis det lækre panorama soltag, som er et soltag i næsten hele bilens bredde og længde ned til bagklappen (der er tophængslet forbavsende langt inde over passagerkabinen, i praksis midt over bagsædet). Den forreste del kan både skydes og vippes, og fordi det er transparent, har man stadig en vis lyseffekt over bagsædet, når den forreste del er skudt bagud. Når det er lukket, kan et fast indre panel lukke helt af for lys ovenfra. Gennemarbejdet og gennemtænkt – og selvfølgelig fuldt elektrisk betjent.



De indvendige designer dørgreb forener på samme måde det funktionelle med det elegante.

 

Knap så gennemtænkt er de brede 18” fælge med super lave 40 procent lavprofildæk. Fælgkanten er længere ude end dæksiden og det er let at skramme fælgkanterne på skarpe danske granit kantsten – konstateret af egen erfaring. Sorry Hyundai. Men de er suveræne, når man vil hurtig gennem kurverne og styrepræcisionen er en ligeså stor fornøjelse. Og udsynet bagud kunne være bedre.


 

 


Motor og -kræfter

I maskinrummet har man lagt en levende og trækvillig 1,6 liters benzinmotor. Den præsterer imidlertid kun 140 hestekræfter. Det rækker til at nå de 100 km/t på små 10 sekunder og man kan køre 200 km/t i bilen. Det er for så vidt OK, men Velosterens køreegenskaber og udseende lægger op til mere. Derfor glæder vi os til, at der senere kommer en udgave med 200 hk. Veloster findes også i en version med dobbeltkoblingsgearkasse, den vender vi tilbage til, for den må om ikke andet øge køreglæden gennem gearskift, der er hurtigere end den menneskelige arm kan klare med et almindeligt manuelt gear.

 

Den formildende omstændighed bag 140-hestes maskinen er dels, at ikke mindst de danske trafikregler er noget frustrerende, hvis man har et stort fartpotentiale og ikke må udleve det, dels at maskineriet giver en benzinøkonomi på 16,9 kilometer pr. liter benzin og derfor er ret miljø-fornuftig. Det retfærdiggør måske i sidste ende denne version frem for 200-hestes udgaven.


 

 


Model:

Hyundai Veloster 1,6 GDI Style

Listepris:

Kr. 399.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 140 hk. 166 Nm/4850 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk. ISG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 201 km/t/ 16,9 km/l /137 g/km

Hjul:

215/40-18

Længde/Højde

4,22 m/ 1,40 m

Bagagerum:

320 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. 18” alufælge. Tågelygter for og bag. Panorama soltag. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og højre bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. P-sensor. 2 X Isofix.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt