Der kører en del Hyundai Santa Fe på de danske
landeveje. Man får nemlig meget bil for pengene. Men
med al respekt for den hidtidige model og ikke
mindst de mange Santa Fe ejere: Den nye udgave er
langt mere elegant end den hidtidige – som mildest
talt var lidt tung i designet!
Uanset holdningen til den tidligere model kan de
fleste sikkert enes om at den nye er pæn. Men hvad
der er mindst ligeså vigtigt: Den nye Santa Fe kører
også markant bedre end forgængeren. Den kører så
godt, at den er helt på niveau med mange af de
dyrere konkurrenter som f.eks. Honda CRV og Kia
Sorento.
Multilink
Hemmeligheden ligger antagelig i hjulophænget.
Hyundai benytter multi-link ophæng, som er en slags
racerbils ophæng, der sikrer konstante
styreegenskaber ved krængning og store ujævnheder.
Om det så hører sig til på en bil, der også er skabt
til at klare sig i terræn’et? Ja, bestemt, for
størstedelen af tiden vil den befinde sig på tør
plan asfalt – og her kører den som en drøm.
De gode hjulophæng har nemlig givet mulighed for, at
Santa Fe kan affjedres ganske blødt. Det er
naturligvis en temperaments sag om man kan lide det,
men komfortabelt er det – og styreegenskaberne,
retningsstabiliteten og kurveegenskaberne lider ikke
derved.
God i grus
På grusveje er den bløde affjedring en absolut
fordel – det er først ude i det rigtige terræn, den
formentlig kommer til korte. ”Formentlig”, fordi
vejrguderne ikke forsynede os med opkørt mudder, så
Santa Fe kunne testes helt igennem – det må vi og
den have til gode!
Firehjulstrækket er af den automatisk/permanente
type, som dirigerer kræfterne derhen, hvor der er
brug for dem. Forhjulstræk ved normal kørsel (som
giver størst stabilitet) og firehjulstræk i krævende
situationer og på fedtet underlag. Er man ude i
uvejsomme områder kan firehjulstrækket låses, så
kræfterne fordeles lige på for- og bagaksel. Desuden
er ESP standard – men det kan naturligvis
deaktiveres, hvis man har brug for det.
Lydløs diesel
Den prøvekørte udgave var udstyret med manuelt gear
og Hyundais 150-hestes dieselmotor. Motoren er
MEGET lydløs. Den er trækvillig og giver fine
præstationer med et drejningsmoment, der topper så
lavt som 1800 omdr./min. Momentet er på ikke mindre
end 235 Nm og det er nok til at drive den næsten 2
tons tunge bil til 100 km/t på 11,6 sekunder – uden
at brændstoføkonomien lyder derunder. Den kører 13,7
km på en liter dieselolie – det kan Hyundai godt
være bekendt!
Eneste minus: Moment og effekt falder drastisk i det
øjeblik, man passerer 4000 motoromdrejninger. Det
kan tilskrives, at motoren ikke er den aller seneste
generation af europæiske dieselmotorer. Det kræver
en smule tilvænning, men forstyrrer ikke
helhedsbilledet.
Varerummet
Det udvendige design er sportsligt, elegant, enkelt
og stilrent. Indvendigt er Santa Fe knap så
banebrydende og Hyundai har ikke fundet nogen
mirakelkur, hvad pladsen angår. Den rummer 1,5
kubikmeter bag forsæderne – det er det samme som
flere store stationcars og det samme som tilsvarende
biler i samme størrelse. Bagklappen lukker op, så en
velvoksen dansker let kan stå inden under og
heldigvis har Hyundai fra den tidligere generation
Santa Fe bibeholdt det rigtig gode udvendige
håndgreb, som er let at betjene og ikke findes
ligeså godt hos en eneste af konkurrenterne.
 |