- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Genesis Coupé 2,0 T:

Billigere, langsommere – og sjovere!


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet Hyundai Genesis Coupé i den kraftigste udgave med over 300 hestekræfter (læs testen hér>>>). Den findes også i en motormæssigt mindre version. Den er billigere, langsommere – og sjovere!

 

De to biler er principielt ens. Selvfølgelig hjalp det også lidt på tilgangen til den ”lille” udgave, at den var kraftigt metallic blå. Men det gør den jo ikke i sig selv sjovere at køre. Næh, det skyldes nogle helt fundamentale forskelle.

 

Den store udgave har en 3,8 liters V6 indsugningsmotor. Den mindre har en 2-liters 4-cylindret turbomotor, som præsterer 214 hestekræfter, altså kun to tredjedele af den stores præstationsformåen.

 

Ens moment ved samme omdrejningstal

MEN: Drejningsmomentet brages af i den ”lille” allerede ved 1900 motoromdrejninger pr. minut og fastholdes helt op til 3500 omdr./min. Og sjovt nok er det ligeså stort som det moment, V6’eren præsterer ved ens omdrejningstal, altså omkring de 2000. Turbomotoren er blot mere smidig end V6’eren, og ved lave omdrejninger oplever man det som en mere sportslig maskine.



Dertil kommer, at den lille har manuelt gear modsat den store bils automatgear. Det giver en direkte og kontant føling med gearskiftet, underlaget og kraftoverførslen. Dermed kan man lege med bilen meget lettere end med den store – som nu ikke var dårlig, skal det lige tilføjes.

 

Summa summarum: 2,0 T er sjovere end 3,8 V6.

 

2,0 taber på fartpræstationerne

Måler man på fartpræstationerne holder de naturligvis ikke til turbo-modellens fordel. Den kan ”kun” køre 222 km/t (vs 240) og de 100 km/t bruger den 8 sekunder på (vs 6,3). Så i accelerationstesten er den taber. Men gennem kurverne er vejgrebet ens og det håndteres sjovere i den lille.

 

Man kører også lidt længere på literen i den lille Genesis Coupé. Men det er marginalt og næppe holder i praksis, hvis man kører dem begge lige hurtigt. Men ved konstant ligeud kørsel har ”lillebror” fat i den mere miljørigtige ende.

 

Andre forskelle på de to er bremserne, som er mindre på 2,0 T. Men det er marginalt og mærkes næppe, med mindre man gang på gang bremser ned fra høj fart.

 

Billigere

En anden ikke uvæsentlig forskel er prisen. 100.000 adskiller de to, så 2,0 T koster 500.000 kroner. Det er måske ikke den væsentligste faktor, når man alligevel er i den ende af prisskalaen. På den anden side er prisen mere end almindelig attraktiv for en bil som Hyundai Genesis Coupé. Og så kan man jo passende bruge de 100.000 sparede kroner til at køre bil for. Det er måske ikke den mest miljørigtige indstilling til det spørgsmål – men vi sagde jo ikke over hvor lang tid, man skulle bruge pengene!

 



Model:

Hyundai Genesis Coupé 2,0T

Listepris:

Kr. 499.995

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor. 214 hk. 305 Nm/1900-3500 omdr./min. Baghjulstræk. 6. trins man. gear. Forhjul: 225/40-19. Baghjul: 245/40-19. Torsen-differentiale. Ventilerede skivebremser.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,0 sek./ 222 km/t/ 10,5 km/l /220 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

330 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 19” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aut. aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Delv. El-justerbare forsæder m. sædevarme.


Link til importøren 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt