| 
							
							Det er intet under, at Honda Jazz har taget 
							bilverdenen med storm. For sjældent har vi oplevet 
							så mange muligheder pakket ind i et så kompakt og 
							smart design. Om nogensinde! 
							  
							
							Udvendig er Honda Jazz mindst bemærkelsesværdig. Den 
							en pæn, den ligner en Honda og står sig godt i 
							konkurrencen. Men ikke mere end det. Den er ikke 
							oversmart, ikke prangende, ikke skelsættende. Og 
							alligevel har designerne måtte gennemføre nogle 
							kunstgreb for at få så meget bil pakket indenfor i 
							et karrosseri, der blot måler 3,9 meter i længden og 
							1,7 meter i bredden. 
							  
							
							
							Fremskudt frontrude 
							
							Én af detaljerne er et frontparti, hvor frontruden 
							er skudt ekstraordinært langt frem. Det giver 
							rummelighed i kabinen, luft om man vil, men det gør 
							det ikke udpræget let for mekanikerne, umiddelbart 
							at komme til motoren. På den anden side viser 
							utallige undersøgelser, at en Honda ikke går i 
							stykker. Intet tyder på, at Jazz skulle ændre på det 
							forhold – den virker meget robust og velsamlet. 
 
							   
							 
 
							
							Når de fem døre slås op på Jazz’en åbner der sig en 
							ukendt verden: Et sofistikeret instrumentpanel med 
							et unikt rat, klart inspireret af Honda Civic, men 
							tilrettet behovet for maksimal rummelighed. 
							Forsædepladsen er absolut tilfredsstillende og alle 
							betjeningsgreb fornuftigt anbragt. Bag forsæderne 
							udfolder mulighederne sig. 
 
							 
 
							
							
							Bagsædekomfort 
							
							Sidder man på bagsædet, er ikke bare pladsen til 
							benene i lår-niveau usædvanlig. Også pladsen til 
							fødderne er usædvanlig stor. På en længere tur som 
							bagsædepassager er der ofte et udtalt behov for at 
							flytte rundt på benene, finde en anden siddestilling 
							for at bekvemmeligheden topper. Det er sjældent nemt 
							i småbiler, man sider, hvor man sidder, indtil 
							sovende ben og knirkende rygstykker stiller krav om, 
							at komme ud og strække ben.   
							
							Under Honda’ens bagsæde er der enestående fodplads, 
							så man langt hen ad vejen kan komme det problem til 
							livs. Forklaringen er, at bagsædet hviler på bøjler 
							og ikke er skruet direkte fast i vognbunden. 
 
							 
 
							
							
							Biografsæde 
							
							Årsagen til det er, at bagsædet, altså siddehynden, 
							kan vippes op i lodret position imod bagsædets 
							ryglæn. Førnævnte bøjle klappes ind imod sædets 
							underside og derpå et sædet spændt fast i den 
							opslåede position i princippet som et biografsæde. 
							Idéen er overført fra Civic og det giver helt nye 
							muligheder for eksempelvis at transportere en 
							opretstående mountain-bike. Samtidig slår bageste 
							sidedøre op i en vinkel på op til 80 grader, som 
							muliggør ubesværet læsning. 
 
							 |