- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Civic Type R Van

Rød sportsvogn til discount-pris


Tekst: Søren Clauding – juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er rød, den er hurtig, den har plads til to og så er den både god og billig. Nummerpladerne er nemlig gule og det gør hele forskellen. 201 hestekræfter, 250.000 kroner hos forhandleren og så er oplevelsen i hus.

 

Honda har i den grad forstået at tilpasse sig de nye afgiftsregler, der nu er et år gamle. Slut med salget af terrænbiler på gule nummerplader og gang i salget af ultra hurtige personbiler, der omdannet til vans kun koster lidt over halvdelen af prisen med sæder til fire. Civic Type R på gule plader sidder lige i øjet, ikke mindst fordi det smarte Civic design i forvejen får bilen til at ligne en sportsvogn.

 

Vi har tidligere prøvekørt Honda Civic Type R (læs her>>>). Konklusionerne holder stadig, så dem skal vi ikke gentage, selvom det var et år siden. Men priserne: Det er en helt anden sag.

 

Spar 140.000

På gule nummerplader koster en Honda Civic Type R med tre døre og i basisudgaven 228.000 kroner. 253.000 er prisen på R-Plus versionen – inkl. moms. De tilsvarende priser for bilerne på hvide nummerplader er 350.000 hhv. 396.000. Sagt på almindelig dansk: De to bagsæder koster 130-143.000 kroner sådan rundt regnet. Er man selvstændig erhvervsdrivende og kan fratrække momsen helt eller delvis, kan besparelsen blive endnu større (momsen er hhv. 31.000 og 35.000 kroner).

 

I sammenligningen er det dyrt for hvidplade versionen, for sandt at sige er siddekomforten på bagsæderne i en Type R ikke særlig høj. Det bedste er, at bruge Type R, når man vil have det sjovt – eller har brug for meget bagageplads, for rummet bag afskærmningen mellem passagerafsnittet og bagageafsnittet er da bestemt praktisk anvendeligt.

 

Fornuftige afgifter

Taler vi økonomi er der naturligvis også lige det med afgifterne. Men løb ikke skrigende væk: personbilen koster 5000 kroner om året i afgift. Inklusive den såkaldte misundelsesafgift koster Van-udgaven 6850 kroner om året. Merprisen på 1850 kroner er til at leve med og vil aldrig i bilens levetid – selvom Honda virkelig er kendt for at bygge høj kvalitets biler – kunne blive ”indhentet” af besparelsen på købsprisen.

 


Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Motor og førerplads er identiske med hvidplade varianterne. Og køre oplevelsen ikke mindst!


På ét punkt er man i økonomisk forstand lidt på usikker grund med en gulplade-racer. Ingen ved rigtigt, hvad gensalgsværdien bliver nogle år ud i fremtiden – men med den besparelse man opnåede, da man købte bilen, kan man jo bare beholde den!

 

Hvad angår den ombyggede bagperron er der ikke så meget at sige. Det er pænt lavet, rum adskillelsen ligner styrtbøjler og passer dermed helt til Type R imaget. Men Type R har kun sidedøre fortil, så adgangen til bagageafsnittet kan alene ske gennem bagklappen. Den er til gengæld stor og omvendt er Honda Civic Type R Van på den måde forvandlet til sportsvognen med verdens største bagagerum.

 


 


Model:

Honda Civic Type R Van

Listepris:

Kr. 228.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. 201 hk – 193 Nm ved 5600 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,6 sek/235 km/t/

11,0 km/l

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

ca. 1200 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Dæk: 225/40-18. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sportssæder. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt