- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Honda Civic Type R Championship

Power på køreglæden

 


Tekst: Søren Clauding – september 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet Honda Civic Type R (læs her>>>). Nu er den her igen, for Honda har udstyret den smarte ”næsten-racer” med spærredifferentiale på de trækkende forhjul plus lidt ekstraudstyr, som giver den tilnavnet Championship.

 

Udstyr er udstyr. Og det ser da også smart ud, rigtig smart faktisk, med de hvide alufælge fælge, benzindæksel og dørhåndtag i mørk krom. Men det var tanken om spærredifferentiale, der virkelig triggede os.


 


Type R på Sturup

Så vi tog til den genopståede Sturup Raceway, den snoede og kuperede racerbane tæt ved Malmö, som tidligere var i dansk eje men nu indehaves af en svensker (men stadig med danske Flemming Schleiman ved rorpinden til daglig). Racerbanen er ualmindelig velegnet til at prøve en bil som Honda Civic Type R, der især udmærker sig ved sublime køreegenskaber i snævre sving.

 

Store hurtige racerbaner passer bedst til biler med mindst 300 hestekræfter. Det kan Honda’en ikke mønstre, om end fartpræstationerne får én til at tro, at den har langt flere hypper under motorhjelmen end 201. Årsagen er bl.a. Honda’s unikke VTEC variable ventilstyringssystem placeret i en 4-cylindret 2-liters motor UDEN turbo. På den nye version træder ventilstyringen ind allerede ved 5400 omdr./min. og det er temmelig tidligt, taget i betragtning, at motoren bliver ved til den når 8000 omdrejninger.



 

Kroppens køreglæde-zone

Det giver ikke bare en formidabel lyd, det giver også en formidabel fartoplevelse og det forplantes direkte til det sted i kroppen, hvor man har sin zone for køreglæde. Den zone sprudler, det havde vi på fornemmelsen og det skulle afprøves på Sturup Raceway.

 

Tilfældet ville, at efter få omgange strøg en efterårs regnstorm henover racerbanen. Det gav os ikke bare mulighed for at få bekræftet fartpotentialet på tør asfalt, men også på sjaskvåd helt uens fugtig kørebane. Spørgsmålet var, hvordan ESP og antispin systemet ville håndtere det fuldt mekaniske spærredifferentiale.

 

Spærredifferentiale uundværeligt

Virkeligheden er, at når tingene fungerer perfekt, er der egentlig ikke så meget at fortælle om. Men det var trods det overraskende, hvor stabilt raceren arbejdede sig igennem det ustandseligt skiftende vejgreb. I tørvejr var effekten af spærredifferentialet naturligt nok størst på vej ud af svingene. I regnvejr var det uundværeligt i al den tid, man ikke bremsede. Vi kunne have ønsket os lidt mindre understyring men omvendt er bilen jo også beregnet til at køre med på almindelig landevej og da er understyring en sikkerhedsfaktor og med til at give en mere afslappet køreoplevelse. I øvrigt er benzintanken nu placeret under bilen – det giver især et lavere tyngdepunkt, når tanken er fuld, og det arbejder i hvert fald ikke imod et godt og solidt vejgreb.

 

Dæmper man ambitionsniveauet en smule, lader være med at køre bilen på grænsen og nøjes med hurtig, sportslig og præcis kørsel med en rimelig grad af respit, er Type R på ingen måde kedelig. I denne situation er behovet for spærredifferentialet beskedent – men det er rart at vide, og ikke mindst iblandt at mærke, at man har det.

 

Unikke fordele

417.000 kroner er prisen. Den er på niveau med det, konkurrenterne tager for deres stort set lige så

 


potente biler. Men der er en række fordele ved Type R, som konkurrenterne har svært ved at mønstre: Den har et unikt, næsten space-agtigt design. Den har forbavsende god plads i bagagerummet (og under bagagerumsbunden er der plads til mindre bagage, som det er rart ikke at have rutchende rundt i bilen, hvis man tager et par hurtige sving).

 

Udstyret er omfattende og inkluderer Xenon forlygter, 2-zone klimaanlæg, parkeringssensorer bag (som er nødvendige, for udsynet bagud er ikke godt) samt nogle sportslige features som alu-gear knop (som vi godt gad vide, om man fryser fast til, hvis man skal køre i bilen en morgen efter nattefrost) og racersæder. Sidstnævnte skal man prøvesidde og føle sig sikker på. Der er temmelig høje og faste sædekanter, som godt kan give lårmusklerne en uheldig massage, hvis man ikke høre til de aller mest slanke bilister.


Model:

Honda Civic Type R Championship

Listepris før afgiftsændring:

Kr. 417.400

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. 201 hk – 193 Nm ved 5600 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

6,6 sek/235 km/t/

11,0 km/l /215 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

485 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Dæk: 225/40-18. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Cruise Control. Sportssæder. Isofix. Xenon forlygter. P-sensorer. Sportssæder.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt