| 
							
							Vi har tidligere prøvekørt den nye Honda Civic. Det 
							skete i forbindelse med den globale præsentation og 
							foregik på sydspanske landeveje (læs 
							First World Testdrive Honda Civic hér >>>). I 
							mellemtiden er den landet i Danmark og vi må endnu 
							engang konstatere, at Honda får et eksotisk design 
							til at gå hånd i hånd med funktionelle løsninger, 
							som ingen af konkurrenterne endnu har kunnet hamle 
							op med. 
							
							  
							
							Spørgsmålet er, hvorfor køber så ikke alle bare en 
							Honda Civic? Måske fordi vi som bilkøbere også lader 
							hjertet tale med. Som i livet er det heldigvis ikke 
							alle hjerter der banker for de samme mennesker. Og 
							man skal virkelig lade hjertet banke for Civic 
							designet, når det spiller med i bilvalget, for en 
							Civic er så markant anderledes end de andre kompakte 
							mellemklassebiler. 
							
							  
							
							
							Hvad nu hvis… 
							
							Hvad de funktionelle løsninger angår: Hvis man nu 
							ikke har brug for biografbagsæder og de unikke 
							pladsforhold, de fører med sig, er der da ingen 
							grund til at lade dem spille ind på bilvalget. Det 
							ændrer ikke på at de er geniale, for det er de 
							virkelig. Og ingen kan være i tvivl om, at de andre 
							bilfabrikker ærgrer sig over Hondas patent, ikke på 
							sædesystemet, men på placeringen af brændstoftanken, 
							som muliggør sædesystemet. Det indebærer nemlig, at 
							man ikke bare lige kan kopiere systemet. 
							
							  
							
							Bagagerumspladsen på imponerende 477 liter, som kan 
							forøges til 1,2 kubikmeter findes anderledes formet. 
							For en omkostning ved det aerodynamiske design er en 
							stærkt skrånende og tung bagklap. På den anden side 
							kan man godt få en vaskemaskine ind i bagagerummet, 
							hvis bagsæderyglænene lægges ned. Som sådan er der 
							forbavsende så meget bagageplads, Honda har fået 
							skabt under bagklappen. 
 
							   
							 
 
							
							
							Hvor svært kan det være… 
							
							Den todelte bagrude er måske en smule fancy og det 
							er et reelt minus, at udsynet bagud ikke er det 
							aller bedste i en Honda Civic – selv med den ekstra 
							oprette bagrude. Det opleves blot ikke i praksis som 
							noget større problem, især ikke i den prøvekørte 
							version, som var udrustet med bak-kamera. Hvor svært 
							kan det være… 
							
							  
							
							Der er tilsyneladende også nogle bilister, der ikke 
							synes at det er ”fedt” at sætte sig i førersædet og 
							på det nærmeste føle det som om man sad i en 
							formel-racerbil. Instrumenteringen er placeret i en 
							bøjleformet bue omkring førersædet. Det er et 
							anderledes design, indrømmet, og måske føler 
							passagererne sig sat lidt udenfor, når de sidder i 
							passagersædet. Men dér har man på den anden side 
							ikke noget at klage over. Heller ikke, hvis det er 
							bagsædet, man sidder på – hér er pladsen nemlig også 
							fortrinlig. 
 
							 
 
							
							
							Dyrere end familieakvarier… 
							
							Nogle vil måske mene, at Honda Civic er for dyr. Det 
							er den også, hvis man har brug for et 
							familieakvarium med nul motorkraft. De fås 
							billigere, også en del billigere end den billigste 
							Civic, som koster 215.000 kroner. Respekt for det, 
							men i en sådan bil er begrebet køreglæde ligeså 
							”ikke eksisterende” som mængden af motorkraft. 
							
							  
							
							Tilbage står en bil, som i den prøvekørte 1,8 Sport 
							version, med en 142 hestes benzinmotor under 
							motorhjelmen, fine præstationstal og en 
							benzinøkonomi på 16,4 km/l koster 283.000 kroner. 
							For de penge kan konkurrenterne levere endnu mere 
							plads. Men det er pakket ind i designs, som skriger 
							efter nutid og som ikke indeholder den mindste smule 
							fremtid. Det kan man ikke sige om Honda Civic. 
 
							 
 
							
							
							”Fed bil” 
							
							Da Civic’ens køreegenskaber er endog særdeles 
							velegnede til danske kørselsforhold, da den er 
							rimelig komfortabel, ret dynamisk (især hvis man 
							kører den på gearene), ser godt ud og i den 
							prøvekørte version byder på bunker af udstyr 
							inklusive 17” alufælge, førnævnte bakkamera, 
							fartpilot med fartbegrænser, regnsensor, sædevarme 
							og 2-zone klimaanlæg, er det egentlig svært at pege 
							på faktuelle forhold, der skulle gøre, at man 
							fravalgte en Civic til fordel for en af de andre 
							biler på markedet i samme prisklasse. Derfor vil det 
							i sidste instans være følelserne, der for de fleste 
							vil afgøre bilvalget og sådan skal det også være: 
							Man skal kunne lide den bil, man køber, og heldigvis 
							er smag og behag forskellig. Ellers ville vi alle 
							køre Honda Civic og så ville landevejene ligne et 
							billede fra en skræmmende fremtidsroman. 
							
							  
							
							Men den er nu en fed bil, sådan en Civic, uanset 
							hvordan man drejer historien… |