- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Transit 280S 2,2 TDCI 100 hk Trend

Sidste udkald


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford er på vej med en ny generation Transit og derfor sælger man ud. Man kan f.eks. købe en fabriksny Transit for 170.000 kroner inkl. 30 pct. afgift og excl. moms. Det er der imidlertid ikke meget udsalg i, men alternativt kan man vælge at betale 217.000 kroner og så får man lige pludselig meget varebil for pengene.

 

Vi har tidligere prøvekørt Econetic versionen (læs testen af Ford Transit ECOnetic hér >>>) og funktionelt er der ingen nævneværdige forskelle, så det skal vi ikke gentage hér. Den variant vi nu har sat fokus på til de 217.000 kroner har dog en smule lavere effekt, men den præsterer fortsat et stort drejningsmoment på 310 Nm, som eksploderer allerede ved 1300 omdr./min, og det er det, der tæller, hvis bilen er læsset. Og så er den ikke nøevendigvis begrænset til en topfart på 110 km/t, som var en af årsagerne til de fine forbrugstal for Econetic’en – i gennemsnit kører 280 S 2,2 TDI med 100 hk 13,9 km/l og det er vel egentlig OK. I praksis lidt mindre og afhængig af, naturligvis, hvor meget den er lastet.

 

Udstyrsstykke

Til gengæld giver merprisen en bunke praktisk udstyr, og hér kan man virkelig mærke udsalget.

 

Audio-anlægget, der også indbefatter en DAB-radio, som tilbyder et udmærket supplement til de etablerede radiostationer, kan betjenes fra rattet. Det er en stor trafiksikkerhedsmæssig faktor. Ønsker man, at høre sin medbragte lyd, kan man tilslutte USB såvel som Bluetooth.



Rattet er i øvrigt et læderrat, som dels er mere behageligt at holde på og ofte også giver et bedre greb. Desuden inkluderer udstyret også aircondition. En stor behagelighed på en varm sommerdag, hvor der meget hurtigt kan blive meget varmt i en lukket tre-mands førerkabine. Og i vinterperioden hjælper anlægget med at affugte kabineluften, så ruderne ikke dugger til.

 

Bakkamera og p-sensor

Som kassevogn er Transit’en glimrende udrustet med store sidespejle. Men to ekstra bagud vendte øjne er nu ikke at foragte. De følger begge to med: Dels en regulær P-sensor, der reagerer på genstande, som man måske har overset og er i færd med at køre ind i, og sender et lydsignal, som bliver stigende, jo tættere man kommer på genstanden. Dels et bakkamera, som projekterer et billede af det, der befinder sig bag bilen, op på en skærm, der meget praktisk er monteret der, hvor man normalt finder et bagspejl i biler med bagruder.


 

Bakkameraet er placeret i venstre bagdør og skærmen hvor bakspejlet normalt ville sidde.


Fartpilotens mange fordele

Sidst men ikke mindst inkluderer udstyret både tågelygter og fartpilot. Man sidder højt i en Transit og har brug for lyset under tågen, der som regel ikke ligger helt tæt til kørebanen. Det er en stor sikkerhed og fartpiloten er ikke alene en behagelighed ved længere køretur med uændret hastighed, f.eks. på motorvej. Den kan være med til at begrænse antallet af fartbøder og bruges den indenfor lovens rammer og er den dekoreret som en firmabil, bliver firmaets omdømme ikke forringet af andre trafikanters negative reaktion på ”at nu er der igen en firmabil, der kører for hurtigt – det firma vil jeg ikke handle med”. Desuden kan den medvirke til at reducere brændstofforbruget og optimere arbejdstiden, fordi man kan udnytte de gældende fartbegrænsninger til sidste kilometer.


 


Model:

Ford Transit 280S 2,2 TDCi 100hk Trend

Listepris:

Kr. 217.000 inkl. moms og 30 pct. afgift

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 100 hk. 310 Nm v. 1300 omdr./min. Forhjulstræk. 6 gear.

Præstationer topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

+110 km/t/ 13,8 km/l /189 g/km

Længde / Højde/ Bredde /Lasteevne:

4,86 m/ 2,07 m/ 2,37m / 1100 kg

Varerum:

6,6 m3


Link til importøren 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt