- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford C-Max 2,0 TDCi Trend Van:

Penge at spare – trods afgiftsændringerne


Tekst: Søren Clauding – november 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er fortsat mange penge at spare på gulpladebiler – trods afgifts ændringerne i juni måned. Og har man ikke brug for bagsæderne, kan man få utrolig meget brugbar transportbil og livsstilsbil for pengene, hvad Ford C-Max er et glimrende eksempel på.

 

Desuden går C-Max Van helt sine egne veje – i hvert fald når det gælder de kraftigere dieselmotorer.

 

Meget billigere – trods større motor

Basalt set koster den billigste C-Max som personbil 240.000 kroner. Den billigste Van koster 175.000 kroner inklusive moms – men den billigste Van kan slet ikke leveres med den 1,6 liters motor, som personbilen findes med. Den billigste sammenlignelige Van har 125 hestes benzinmotor – den tilsvarende personbil koster små 270.000 kroner. Der er med andre ord mange penge at spare, selvom man skulle finde på at købe bilen alene til privat brug.

 

Kan man fradrage momsen helt eller delvist er besparelsen selvsagt endnu større. Op til 25.000 kroner for de billigste modeller. Kører man delvis privat i bilen er der en ekstra afgift – den såkaldte misundelsesafgift – på 2520 kroner. Den er til at leve med.

 

Kraftig diesel

Jo dyrere biler jo større besparelse. Den prøvekørte Van havde en 2-liters 136-hestes dieselmotor i maskinrummet. Den koster med Trend udstyr 206.000 kroner inkl. momsen på små 30.000 kroner og den tilsvarende personbil – ja, den findes heller ikke. Den største diesel til en C-Max personbil er nemlig en 1,8 liters maskine, der præsterer 115 hestekræfter og med den motor koster C-Max’en på hvide nummerplader 304.000 kroner – 100.000 mere end gulpladebilen og endda med den noget mindre motor.

 

Der er ingen tvivl om, at Ford med vilje har forsøgt at differentiere de to biler. Det gør man på motorprogrammet, ikke på udstyret, men bestemt på indretningen.

 

Forskellig

Man har nemlig formået at optimere varevognsudgaven i en sådan grad, at den ikke bare adskiller sig væsentligt fra personbilbilen, som jo i bund og grund er en kompakt MPV, men også fra konkurrenterne. C-Max Van er ikke en personbil, hvor de nedfældede sæder er erstattet af en lovpligtig varerumsbund, der er tale om en bil, hvor ”indretningsarkitekterne” har brugt deres opfindsomhed og udnyttet de rammer, der blev tilbage, når bagsæderne var demonteret.



Derved er varerummet blevet rigtig rummeligt, med fin højde og hele bilens bredde mellem de bageste sidedøre, som kan åbnes indefra og i øvrigt har sideruder, der kan rulles ned – det gælder bestemt ikke alle vans. Der er plads til et nødreservehjul under bagagerumsgulvet (lappekit er standard) og fralægningsrum til småting i siden af bilen.


 

 


 

Livsstilsbil

Ford C-Max er en livsstilsbil. For den har designet med sig. De smarte diodebaglygter er en af en række designfinesser, der gør en helstøbt bil. Og funktionelt finder man sig hurtigt tilpas. Detaljer som en lille lomme til f.eks. en kuglepen indvendigt i dørene, smårum mellem sæderne, midterarmlæn med boks, stort handskerum og fralægningsrum under forruden letter hverdagen og gør det muligt at holde orden i kabinen. Sin oprindelse som MPV skjuler den ikke.


 


Og personbils-fornemmelsen underbygges af, at adskillelsen mellem passagerafsnit og bagageafsnit udgøres af en bøjle med plexiglas plade monteret indeni.

 

Dieselmotoren er både smidig og trækvillig. Den støjer moderat og støjforholdende i kabinen bærer ikke nævneværdigt præg af ombygningen fra personbil til van. Den store motor fornemmes rigtig til C-Max’en, fordi den køreegenskaber er udmærkede. Til og med er brændstofforbruget fornuftigt – 16-18 km/l i praksis.

 


Model:

Ford C-Max 2,0 TDCi Trend Van

Listepris:

Kr. 205.488 inkl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. common-rail turbodiesel. 136 hk – 320 Nm ved 2000 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,6 sek/200 km/t/

17,2 km/l

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

1620 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. EBA. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-ruder for og bag. Multijusterbart rat. Sædevarme. Aircondition.  


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt