- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford C-Max Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk

Kræfter nok til luksuøs familiebil


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i foråret havde vi lejlighed til at stifte bekendtskab med den nye Ford C-Max, det skete i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs om de første internationale prøvekørsler af Ford C-Max hér >>>). Fords kompakte familiebil var blevet skarpere i designet og havde fået forbedrede køreegenskaber, men én ting havde vi til gode: At prøve den med Fords prisbelønnede 3-cyclindrede 1-liters turbobenzinmotor. Det har vi nu rådet bod på.

 

Det var bestemt ingen skuffelse. Ikke mindst set i lyset af, at C-Max med den motor og topudstyret ”Titanium” nu kan købes for blot 270.000 afgiftsreducerede kroner. Det gør pakken rigtig god.

 

3 cylindret 1-liters motor

Motoren har vi tidligere oplevet i bl.a. Ford Focus, som også leverer undervognen til C-Max. Vi var spændte på, om den kompakte 3-cylindrede maskine, der er så lille, at motorblokken kan stå på et A4 ark, ville være for beskeden til C-Max. Det ville da være skræmmende, fordi C-Max også kan købes med den neddroslede version, der blot leverer op til 100 hestekræfter.

 

Men sådan gik det ikke. 125-hestes maskinen er velfungerende, men uden at have prøvet den lille motor i C-Max, kan vi godt på forhånd konkludere, at, med mindre man økonomisk er nødt til at klare sig med 100 heste, er 125 klart at foretrække.

 

Sværere opgave med fyldt bil

Indikationen kan fås af accelerationstallene: 0-100 km/t på 11,4 sekunder med 125 hestekræfter. Med 100 hestekræfter tager operationen 12,6 sekunder. Det lyder måske ikke i sig selv af så stor en forskel, men man må ikke glemme, at tallene måles med en næsten tom bil. I samme øjeblik, at fem personer med bagage indtager køretøjet ser tingene anderledes ud.

 

Netop Ford C-Max er jo beregnet til at være flere i. Hele indretningen, idéen bag familiekonceptet og den samlede funktionalitet lægger op til at være flere end 1-2 personer, og da er det vigtigt at motoren kan klare opgaven.

 

Smidig og trækvillig

125-hestes benzineren har for alvor sin trækkraft, når omdrejningstallet passerer de 2000. Det maksimale drejningsmoment på 170 Nm nås allerede ved 1500 motoromdrejninger, men ved det omdrejningstal leverer den ikke hestekræfter nok. Derefter er der ingen vanskeligheder – udmærket og ubesværet trækkraft, som underbygger luksusoplevelsen i den kompakte familiebil.



Hvad indretningen angår, skal man huske, at C-Max kan leveres med forskellige bagsædesystemer. Den prøvekørte udgave havde tre individuelle bagsæder, som er med til at øge fleksibiliteten, når man gerne vil forvandle bagageplads til kabineplads eller omvendt. Det fine system, hvor det midterste af de tre bagsæder kan foldes væk og de to yderste sæder kan skubbes ind mod midten, er en anden option, som er en overvejelse værd. Ford er mere eller mindre enerådende på markedet med den løsning.


 


Titanium er godt

Titanium udstyret er også temmelig unikt. Varme i forruden er der meget få af konkurrenterne, der leverer, og det er en enestående mulighed for at holde forruden dug- og isfri uden at skulle være afhængig af motorvarme eller indsugning af forurenet luft fra andre bilers udstødning.

 

I øvrigt er sprinklerdyserne også opvarmede, så man er sikret godt udsyn, også når frosten sætter ind. 2-zone klimaanlæg underbygger den luksuøse oplevelse.

 

Værdifuldt ekstraudstyr

Ford havde så yderligere monteret forskelligt sikkerhedsudstyr, fordelt på ”Audio-pakken”, som bl.a. inkluderer kommunikationssystemet SYNC II, der projekteres op på en let læselig 8” skærm og indeholder navigation, ”Førerassistancepakken”, som bl.a. består af Active City Stop, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk skift mellem fjernlys og nærlys. De to ”pakker kan især anbefales, ikke mindst fordi prisen er mere end rimelig.



Sidst, men ikke mindst: Med den lille motor i maskinrummet vejer C-Max’en over hundrede kg mindre end udgaverne med dieselmotor. Det gør den lettere at manøvrere, fordi vægten fortrinsvis ligger på fronten. Da bilen er udrustet med moderat hjulstørrelse, absorberes de mindre ujævnheder af dæksiderne og giver en ganske komfortabel kørsel.


Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Ford C-Max med Fords prisbelønnede 125-heste 3-cylindrede 1-liters EcoBoost benzinturbomotor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Ford C-Max Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk

Listepris:

Kr. 282.300

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. 125 hk. 170 Nm/ 1500-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,4 sek./ 187 km/t/ 19,6 km/l / 117 g/km

Længde:

4,38 m

Bagagerum:

471/1723 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hillholder. 16” letmetal fælge. Tågeforlygter. El-justerbare sidespejle m. varme. 8 airbags. Varme i forruden og sprinklerdyser. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix. MyKey.


Link til importøren


Ekstraudstyr på den prøvekørte C-Max var bl.a. elektrisk oplukkelig bagklap.

 

LED kørelys er standard på Titanium versionen.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt