- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Fisker Karma EcoChic

Fremtidens superbil - sådan kører den


Af Søren Clauding – november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan prøvekører man en el-bil med range extender? Tjah, det kommer jo lidt an på, hvad man lægger vægt på. Men hvorfor ikke bare prøvekøre den, som en hvilken som helst anden bil?

 

Det har vi gjort, i hvert fald som en hvilken som helst anden superbil/sportsvogn. Med den lille undtagelse, at vi ikke har inddraget det kørselsmønster, der som udgangspunkt ligger til grund for bilens idé. Vi har med andre ord ikke lagt vægt på, om den nu var i stand til at køre de op til 80 kilometer på en opladning, som specifikationerne hævder (men det holder nu nok meget godt, var det vores indtryk). For hele idéen bag dens miljø-optimering er baseret på bilejerens kørselsmønster og det tager vi aldrig hensyn til i en prøvekørsel.

 

Prøvet næsten overalt

Til gengæld har vi prøvet BILEN. Vi har kørt med den i byen, på landevej, på motorvej (i Danmark) og ikke mindst kastet lidt rundt med den på FDM Sjællandsringen, for den er vel en sportsvogn – eller i hvert fald en sportscoupé.

 

Det sidste er ikke uvæsentligt. For Fisker Karma bliver ofte lidt populært kaldt for verdens eneste elektriske supersportsvogn. Det er den ikke, den er en sportscoupé med plads til fire voksne passagerer, endda ganske udmærket plads på alle siddepladser. Og grunden til det er ikke mindst, at Henrik Fisker havde brug for længden på 5 meter for at få plads til batteriet. To fluer med ét smæk.

 

409 heste på baghjulene

Ude i det forreste motorrum ligger en 2-liters 4 cylindret turbobenzinmotor, der kan levere strøm nok til at holde de to elmotorer, der er placeret ved hvert baghjul, kørende. De to elmotorer leverer til sammen 409 hestekræfter, men da det er elektromotorer, leverer de også et kolossalt drejningsmoment. I alt overføres der 1300 Nm til baghjulene, som i kombination med den høje topeffekt og 285 mm brede lavprofildæk på 22” fælge giver en enestående acceleration og en enestående kraft-oplevelse. Når benzinmotoren fylder batteriet op, kan man nå 100 km/t på 5,9 sekunder i en fuldstændig lineær acceleration. Tapper man alene strømmen af batteriet, uden at tilføre ny energi, er tallet 7,9 sekunder. Også ganske imponerende.



Udviklingen af kræfter er så overvældende, at computerstyringen af kraftoverførslen med garanti slækker på kræfterne, når man sætter af fra nul km/t. Vi har ikke fået det bekræftet, men er ret sikre på at det er sådan. Og det sker i samarbejde med ESP-systemet, så man er i stand til at komme af sted, uden at det hele ender i hjulspind og grå dækrøg. Flot.

 

Syn for guder – og for mennesker

Selve bilen er et syn for guder. Men også for almindelig mennesker. Vi har aldrig haft så mange øjne hængende i nakken ved prøvekørsel af nogen bil. Fisker Karma slår enhver Lamborghini, Ferrari og Porsche. Den visuelle effekt er større end den mekaniske – eller elektriske – hvis den så kunne bruges til at drive bilen med, ville det hele gå op i en højere enhed.

 

Øjekast kan desværre ikke bruges til at drive biler, så foruden batteri og generator har Henrik Fisker også udrustet Karma’en med solceller i taget. De udvikler faktisk strøm nok til at køre over 300 kilometer om året, men er mest bygget ind for at sende det rette signal, fortæller Henrik Fisker.

 

Væltede træer

Det samme gælder interiøret i Fisker Karma. EcoChic varianten har paneler i rigtig ædeltræ – men der er alene benyttet materialer fra træer, der allerede var væltet. Ingen beplantning skal lide døden for at tilgodese menneskers design-etiske behov. Og den udvendige lak er vandbaseret. Flot signal.



Bilen er bred – 2,13 meter med sidespejle – og den er kun 1,33 meter høj. Indstigningsforholdene er forbavsende gode, både til for- og bagsæde, og når man så sidder der og cruiser derudad, er oplevelsen total. Hvorfor cruise? Jo, Karmaens affjedring er så komfortabel, at den er en glimrende cruiser og da man derved også køre længere på hver opladning giver det god mening.

 

Variable støjforhold

Ved el-drift stammer støjen i kabinen alene fra dæk, undervogn og vind plus en smule fra elmotoren, men det er moderat. Når generatoren så går i gang kommer der mere larm til – men husk: Endnu har ingen opfundet et brugbart alternativ til den eksisterende infrastruktur baseret på brændstof-tankstationer.

 

I øvrigt kan man til dels selv styre det, bl.a. fordi man kan vælge mellem flere køreindstillinger.

 

Sportsvogn i sportsindstilling…

Og på FDM Sjællandsringen overbeviste den både os og de nysgerrige tilskuere om, at den glimrende kan håndtere ret hurtig kurvekørsel. Præcisionen er som den skal være i højt-præsterende sportsvogn, nedbremsningen er formidabel (370X24 mm ventilerede Brembo bremseskiver leverer også energi til batteriet) og balancen gennem kurverne er fremragende. Godt at vi ikke nøjedes med en landevejstest…

Fisker Karma test i Motorradioen >>>


Læs test af Fisker Karma Del 1 hér >>>





Model:

Fisker Karma EcoChic

Listepris:

Kr. 2,4 mio

Motor og transmission:

2 elektromotorer. 409 hk. 1300 Nm/ ca. 100-max.  omdr./min. Litium-ion batteri 360 V, 20,1 kWh. 2 liters 4-cyl. Benzinmotor til drift af el-generator. 260 hk. Baghjulstræk. Spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,9 sek./ 200 km/t/ 28,8 km/l /83 g/km (EU-norm)

Længde:

5,00 m

Bagagerum:

195 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med TCS. 22” alufælge. Bi-Xenon forlygter. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. Elektrisk multijusterbare forsæder. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme.







Døråbningen foregår elektrisk ved tryk på en knap i armlænet.



Det beskedne bagagerum skal bl.a. rumme et ikke særlig smukt ladekabel.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt