| 
							
							Fiat er ekspert i småbiler, i biler der kører godt 
							og ser godt ud. Og det sportslige er heller ikke at 
							foragte hos Fiat, især ikke når man gør lidt ekstra 
							ud af det. Præcis som man har gjort med Grande Punto 
							T-Jet Sport. 
							  
							
							”Sport” indikerer sportsudstyr og det omfatter bl.a. 
							hækspoiler, sidespoilere, 17” alufælge med 205 mm 
							brede 45 procent lavprofildæk. Og i kabinen er der 
							sportssæder, hvid sportsinstrumentering med sorte 
							tal og aircondition – selvom man nu ikke behøver at 
							få det specielt varmt i Punto’en, for en særlig 
							”city-indstilling” af servostyringen gør styringen 
							så let, at man i bogstavelig forstand kan styre med 
							en lillefinger. 
 
							   
							   
							 
   
							
							
							Også funktionel 
							
							Fiat Grand Punto Sport er samtidig en praktisk bil, 
							for man er ikke gået på kompromis med de 
							funktionelle egenskaber, som Fiat har fået pakket 
							ind i det smarte, moderne design. Den brede bagklap 
							åbnes ved et tryk på fjernbetjeningen og afslører et 
							dybt bagagerum på 275 liter, bl.a. med plads til 
							reservehjul, hvis man vælger at bruge den til det. 
 
							 
 
							
							Læssehøjden er relativt stor, men det er antagelig 
							en af hemmelighederne bag det særdeles 
							vridningsstabile karrosseri og hér går man ikke på 
							kompromis: En Fiat skal køre godt, også selvom der 
							(trods ”Grande”-navnet) er tale om en forholdsvis 
							lille bil. 
							  
							
							
							Kører godt 
							
							Køreegenskaberne er i højsæde. Det oplever man i 
							kraft af stabilitet og godt vejgreb men også gennem 
							fine styreegenskaber. Grande Punto Sport lægger op 
							til at komme lidt hurtigt omkring kurverne og det er 
							en ren fornøjelse at gøre det, hvis man har en smule 
							”race” i blodet. Styringen er ikke blot temmelig 
							neutral, den er også meget forudsigelig og det giver 
							foruden køreglæde også høj sikkerhed. Man bliver 
							ikke snydt af Grande Punto – og går det alligevel 
							galt, er de fem stjerner, bilen har opnået i 
							EuroNCAP crashtesten, en vis indikation af, at man i 
							hvert fald som fører eller passager i Grande Punto 
							har en rimelig mulighed for at slippe nogenlunde 
							helskindet fra uheldet. 
							  
							
							På motorfronten har Fiat gjort anderledes ting. I 
							stedet for, at udstyre Grande Punto med en kraftig 
							2-liters benzinmotor (hvis man havde kunnet få 
							plads), som næppe ville have tilgodeset behovet for 
							miljø hensyn, har man sat en lille 1,4 liters  |