- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Fiat 500 0,9 65 TwinAir Lounge

Den vinder på charmen – og på prisen


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er næppe nogen tvivl om, at Fiat er presset, især i Danmark, af diverse prisbillige alternativer til den nuttede lille Fiat 500. Nu kan man imidlertid erhverve en Fiat 500 for bare 140.000 kroner, oven i købet et eksemplar, som kører temmelig langt på literen og med en vis fremtidssikring indbygget. Og charmen er den samme som hidtil. Det bringer den tilbage i kampen om kunderne. Bilen hedder Fiat 500 0,9 65 TwinAir.

 

Med basis-udstyret ”POP” rammer man den laveste pris og den version er dermed den billigste Fiat 500. Vi havde så fornøjelsen, at prøve den med det såkaldte ”Lounge” udstyr, som forøger listeprisen til 160.000 kroner. Det inkluderer automatisk aircondition, el-sidespejle med varme, læderrat, 15” alufælge og et stort glastag – penge, som er givet godt ud. Men er prisen den afgørende købsfaktor, kan også POP-udgaven gøre det.

 

Fremtidsteknik

Fremtidssikringen ligger ikke så meget i det konkrete køretøj, men i den teknologi, Fiat har lagt under motorhjelmen. Fabrikken brød den konventionelle tankegang, da man skabte den lille to-cylindrede ”TwinAir” motor, som med turbolader præsterer 85 hestekræfter og en fremragende benzinøkonomi – den kan køre 25 km/l i den seneste udgave.

 

En turbolader koster penge, den er en fordyrende faktor og sandt at sige kan det være lidt svært, at opnå de gode forbrugstal, fordi man har et incitament til at bruge effekten – og det koster benzin.

 

2 cylindre

Imidlertid tror Fiat fuldt og fast på 2-cylinder teknologien til mindre biler. Færre bevægelige dele gør næsten pr. definition motoren billigere, mindre friktion i motoren gør den mere effektiv – og hvis man så afskaffer den fordyrende turbolader… Og det er præcis hvad man har gjort i den nye modelvariant.

 

I den nye lille 2-cylindrede benzinmotor skal cylindrene selv sørge for at trække vejret, helt uden den roterende eksterne turboassistance. Resultatet er naturligt nok færre hestekræfter, en smule forøget benzinforbrug (23,8 km/l), men samtidig et forbrug, der i praksis ikke vil være nævneværdigt forskelligt fra turbo-varianten.

 

Boost for alle

Hvis Fiats filosofi omkring de 2 cylindre holder stik – og hvorfor skulle den ikke det, fabrikken er som bekendt ”verdensmester i småbiler” – medvirker man som køber til at booste en teknologi, der er skånsom mod miljøet. Det boost har også Fiat brug for – den hidtidige 1,2 liters 4-cylindrede sag fra engang i 80’erne kan der næppe presses meget mere miljø-optimering ud af. Den skal på pension og TwinAir’en er parat til at tage over.


Klik på billedet og se det større


Motoren opleves som i de tidligere TwinAir varianter, vi har prøvet (læs f.eks. test af Fiat 500 TwinAir med turbolader hér >>>). Men selvfølgelig mangler der i sammenligningen effekt. Kører man bilen stille og roligt (det er man i øvrigt nødt til, for det tager over 14 sekunder at nå 100 km/t), og nøjes med at nyde charmen ved en Fiat 500, er det intet problem. Den pludrende motorlyd er sød og fælles for de to biler og sandt at sige passer effekten og fartpræstationerne udmærket til bilen.

 

Den faste undervogn

Det sidste skyldes ikke mindst, at køreegenskaberne så småt er ved at være overhalet indenom af konkurrenterne. Fiat 500’s faste undervogn er nødvendig for at sikre den fornødne stabilitet, men andre har skabt mere komfortable affjedringer, uden at det er gået ud over retningsstabilitet og kurveegenskaber. Det er på tide, at Fiat tager hånd om den del – og man kan jo udmærket bevare det nuttede, næsten tidløse look, som fortsat appellerer til rigtig mange bilkøbere.

 

15” alufælgene på Lounge varianten ser godt ud, men passer ikke helt til køreoplevelsen. De medvirker til at gøre affjedringen endnu mere fast – men forbedrer også styrepræcisionen og stabiliteten ved høj fart.

 

Sol i øjnene

Glastaget er en stor gevinst, fordi det psykologisk gør bilen større, når man sidder i den. Indvendigt kan man lukke af for lyset ved at trække en slags jalousi-persienne for. Den lukke imidlertid ikke rigtigt af for lyset og er solen skarp, skinner den lige igennem og rammer meget let ind i øjnene på passagererne, hele bilen rundt. Et tæt gardin ville være løsningen.


Klik på billederne og se dem større

Fiat 500 TwinAir i Motorradioen


Klik på billederne og se dem større


Modelnavn:

Fiat 500 0,9 65 TwinAir Lounge

Listepris:

Kr. 159.990

Motor:

2 cyl. 0,9 l benzinmotor. 65 hk. 88 Nm/3500 omdr./min. 

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

14,1 sek/158 km/t/ 23,8/l. 97 g/km

Længde

3,55 m

Bagagerum

185 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESC. Hillholder. 15" alufælge. Justerbare forlygter. 7 airbags. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg. Panorama glastag. 4 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for. Deleligt bagsæde. Bluetooth, USB, AUX. 


Klik på billedet og se det større

 

Klik på billederne og se dem større

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt