- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën DS4 e-HDi 110 Airdream E6G Style

Anderledes, dynamisk og funktionel


Af Søren Clauding – februar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën har altid gjort sig stor umage for at være anderledes. Ikke for det at være anderledes i sig selv, men fordi man ved at følge andre veje end den slagne, naturligt henvendte sig til bilkøbere, der har en anden tilgang til det at køre bil end de fleste. En overgang havde det næsten taget overhånd, så normaliserede man bilerne til næsten at være for meget mainstream. Nu har man fundet et meget godt ståsted sådan cirka i midten, og så har man skabt en ny parallel produktlinje.

 

Det er slet ikke uinteressant. Man begyndte med at skabe Citroën DS3, den skulle bl.a. hamle op med biler som den smarte MINI. Senest har man så skabt DS4, med teknik fra C4, og med fokus på at snuppe markedsandele fra f.eks. Alfa Romeo Giulietta. Men det centrale er ikke så meget de biler (og deres publikum), man læner sig op ad, men det faktum, at man med den selvsamme basis teknik har skabt meget anderledes biler. Biler – C4 og D4 – hvor forskellen er større end man eksempelvis oplever mellem VW og Audi.

 

Mikrohybrid

Den prøvekørte bil er en Citroën DS4 e-HDi 110 Airdream E6G. Der er med andre ord tale om det, man i PSA koncernen kalder en mikrohybrid, hvor man genbruger decelerationsenergien og benytter den f.eks. til at genstarte dieselmotoren, når stop/start systemet har standset den. Det sker meget smart vha. et remtræk, der blot benytter 0,4 sekund til startprocessen og desuden er stort set lydløst, sammenlignet med de systemer, som anvender en traditionel startmotor. Maskineriet er en 1,6 liters commonrail diesel, der præsterer 112 hestekræfter og et drejningsmoment på 270 Nm ved 1750 omdr./min.



Systemet er kombineret med et E6G gear, som kort fortalt er en manuel gearkasse med skiftehydraulik, som skifter gear automatisk. Det er et udmærket og billigt alternativ til traditionelle automatgearkasser, men ikke så hurtigt som et manuelt gearskifte kan være. Det skal benyttes med følelse, og har man ikke travlt, er det såmænd meget behageligt. Det kan da også betjenes ”manuelt” ved hjælp af skiftepaler ved rattet, men det bliver det ikke hurtigere af…

 

OG: Det står lidt i kontrast til det, bilen ellers udtrykker og ikke mindst den køredynamiske oplevelse undervognen byder på. Heldigvis kan en DS4 da også leveres med kraftigere motorer. Det går selvsagt ud over brændstoføkonomien, som er e-HDI’ens stærkeste købsargument. Man kører 22,7 km/l kontra 22,2 km/l i udgaven med manuelt gearskift. Men vælger man alternativt en 163 hestes diesel, er det officielle forbrugstal 19,6 km/l, så det ikke meget, man mister på økonomisiden for at få en motor, der passer til bilens egenskaber og udstråling.

 

Frækt alternativ

En Citroën DS4 er nemlig et rigtigt frækt alternativ til Citroëns egen C4 og de nærmeste konkurrenter. Citroën har nemlig virkelig gjort tingene anderledes. Det udvendige design er måske ikke banebrydende, men det er smart, dynamisk og sportsligt. Og bilen er fyldt med smarte funktioner lige fra de traditionelle, f.eks. i form af et stort og regulært bagagerum på 385 liter, til forskydelige solskærme over den store panorama forrude.

 

Bagagerummet er ikke bare stort, taget i betragtning at en DS4 blot måler 4,28 meter i længden, det er også let at betjene via en stor åbning under den tophængslede bagklap. Til gengæld er udsynet bagud ikke noget, man kan prale af.

 

Genialt fremsyn

Omvendt er udsynet fremad overvældende, om end en stor del af udsynsoplevelsen skyldes den øverste del af panoramaforruden. Solskærmene kan foldes som normalt i biler, men derudover kan det panel, de er fastgjort på, skydes bagud og det giver et fænomenalt lysindfald.



Pladsforholdene i kabinen er udmærkede, især fordi Citroën har tilstræbt en coupéform, hvor taget skråner ned imod hækpartiet. En DS4 er blot ikke en coupé. Den har to døre i hver side og et udmærket bagsæde med rimelig benplads, men ind- og udstigningsforholdene er ikke forbilledlige. Det skyldes, at bageste dørkarm befinder sig et stykke længere fremme end bagsæderyglænet, så man skal være en smule atletisk for at komme ind og ud – men det er dog bedre end i biler med kun én dør i hver side.

 

En regulær opstramning

Førerpladsen er pæn, instrumenteringen helt i overensstemmelse med bilens dynamiske design, og gennem kurverne oplever man, at Citroën har taget skridtet fuldt ud og skabt en meget dynamisk bil.

 

Man har ”i al sin enkelhed” taget en C4 undervogn, reduceret forfjedrenes fjedervirkning med 10 procent, strammet støddæmperne op, forøget tykkelsen af krængningsstabilisatoren og bagtil er stivheden forøget med 25 procent, samtidig med at fjedervirkningen også hér er gjort mindre og støddæmperne strammere. Kombineret med lavprofildæk har man helt uden at sænke undervognen skabt rigtig gode køreegenskaber men en anelse overstyring, som mærkes, hvis man slipper speederen i en hurtig kurve. Det fornemmes bare så godt.



Model:

Citroën DS4 e-HDi 110 Airdream E6G Style

Listepris:

Kr. 381.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 112 hk. 270 Nm/1750 omdr./min.Overboost: 285 Nm. E6G semiautomatisk 6 trins gearskifte.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,4 sek./ 190 km/t/ 22,7 km/l /114 g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

385-1021 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Lygtevaskere. Hillholder. Panoramaforrude. Multijusterbart læderrat. Dellæderkabine. Klimaanlæg med køl i handskerum og flaskerum i midterkonsol. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Flex bagagerum.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt