- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Citroën DS5 Hybrid 4 Airdream Style

Elegance, miljø og hightech

 


Af Søren Clauding – september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën har stillet skarpt på de bilmærker, som fører sig frem gennem luksus, elegance og sporty look. Det har man haft succes med i de mindre kategorier i kraft af DS3 og DS4. Nu trænger man sig også på med den nye DS5, som for kort tid siden er landet med en ultra økonomisk drivline i form af verdens første dieselhybrid. Bilen hedder DS5 Hybrid 4 Airdream.

 

Sidstnævnte refererer til et tre-delt panorama glastag, som under loftet på den rummelige kabine skaber ægte fly-cockpit stemning. Resten finder man under motorhjelmen, men instrumenter og køreoplevelse minder én om, at den ikke er en helt almindelig udgave af en i forvejen ikke helt almindelig bil.


 

Eyecatcher

Visuelt har Citroën skabt noget særligt. Hvis ikke man kan se det selv, skal man blot lægge mærke til hvor stor opmærksomhed, den opnår i bybilledet. Citroën har heller ikke sparet på virkemidler. Den langsgående kromliste, der flankerer motorhjelmen og bukker op ad A-stolpen understreger, at bilens linjer ikke er tilfældige og gerne må nydes. Det samme gælder de elegante lygte indsnit på frontpartiet og detaljerne findes i hvert et hjørne rundt om i bilen, helt ned til formgivningen af f.eks. de knapper, der betjener el-sideruderne. Elegant, elegant, elegant…

 

DS5 er egentlig ikke så stor. 4,53 meter i længden og 1,86 meter i bredden. Men den er 1,54 meter høj og det er 10 cm mere end typiske biler i samme størrelse. Pladsen er benyttet fuldt ud i alle bilens proportioner. Uden den mere-højde var man givetvis endt op med en længere bil og en bil, som ikke var helt så praktisk i dagligdagen.

 

Det er nemlig noget af det, Citroën har opnået med DS5: At skabe elegance i dagligdagen. Dens franske herkomst er tydelig og den attitude vil givet vis appellere også til et udvalg danske bilkøbere med en mere sofistikeret tilgang til bilkøb. Kombinationen med miljøhensyn og ressourcebesparelser går glimrende hånd i hånd med, at man heller ikke gør så stort indhug i brændstofkontoen, når bilen er anskaffet. Man kører 24,4 km/l på prisbillig dieselolie (med 18” fælge – ellers 26,3 km/l) og i praksis kan man let køre 2-4 kilometer på elektricitet alene.

 

Dieseldrift, eldrift eller begge dele

Dieselhybrid-systemet er forskelligt fra konkurrenternes ved at det kombinerer en 163-hestes dieselmotor, der trækker på forhjulene, med en 37-hestes elektromotor, der trækker på baghjulene (batteriet oplades gennem opsamling af decelerationsenergi, når bilen taber fart eller bremses ned). Når begge motorer er i drift har man med andre ord firehjulstræk. Det er noget en computer tager hånd om, så man mærker ikke rigtig noget til det, undtagen i de situationer, hvor der virkelig er brug for firehjulstræk. F.eks. når man starter op ad bakke på våd vej. Hér slipper man for hjulspind og man oplever elmotorens eminente moment på 200 Nm, der leveres allerede ved den første elmotoromdrejning.



I hastighedsområdet op til 120 km/t fungerer de to motorer sammen, over 120 km/t klarer dieselmotoren driften og er farten under 60-70 km/t vil elmotoren i princippet kunne stå for at drive bilen alene, men altså ikke mere end de nævnte 2-4 kilometer. Det vil imidlertid ofte være nok til f.eks. at passere en bymidte uden at forurene. Og er i øvrigt er utrolig behagelig lydoplevelse, fordi elmotoren stort set ikke støjer og DS5 kabinen ret godt lydisoleret. Man kan selv vælge, om man vil køre på elektricitet alene – hvad der så ikke altid kan lade sig gøre, hvis der f.eks. ikke er strøm nok på batteriet, men i praksis viste det sig, at det næsten altid kunne ske. Ligeledes kan man også vælge firehjulstræk og der eksisterer en sportsindstilling, som populært sagt samler alle kræfterne og sikrer en mere sportslig ydeevne.

 

Eldrift under gearskifte

Den omstændighed, at elektromotoren selv kan drive bilen, udnyttes af bilen selv i flere forskellige situationer. I igangsætningsøjeblikket er det elmotoren, der blødt og stilfærdigt bringer bilen i bevægelse. Senere, når der skiftes gear, træder elmotoren ind i pausen under gearskiftet, så bilen ikke taber fart. Den lille finesse indebærer at E6G gearet opleves helt anderledes end i biler uden elmotor. E6G gearkassen er i princippet en manuel gearkasse, hvor gearskiftet sker automatisk ved hjælp af en hydraulisk skiftefunktion og uden manuelt brug af kobling.

 

Gearskiftet har den fordel, at det stort set ikke forbruger mere brændstof end et manuelt gear, fordi hydraulikkens kraftforbrug er minimalt. Desuden er konstruktionen takket være computerstyring mere enkel. Men med en traditionel drivline føles E6G for langsomt. Det opleves ikke i Hybrid 4 versionen, simpelthen fordi elmotoren overtager driften i skifteøjeblikket – hvilket dels gør selve skiftet utrolig blidt og dels hindrer at bilen taber fart.

 

Fast og komfortabel

Køreoplevelsen harmonerer utrolig godt med bilens udseende og drivlinens funktion. Affjedringen er overraskende fast, hvilket dels mærkes ved at små ujævnheder fornemmes gennem hjulophængene og dels ved præcis styring, god balance og ringe sidevindsfølsomhed også ved motorvejsfart. Imidlertid er affjedringen ikke mere fast end at større ujævnheder stort set ikke mærkes. Bilen er forholdsvis tung og dermed kan man ikke rigtig kalde køreegenskaberne sportslige.

 

Store 18” hjul og eksklusive dobbelte wishbone hjulophæng, som kendes fra racerbiler, er givet vis noget af forklaringen på, at affjedringen er så god og bilen så komfortabel, at man føler, at man kører langsommere end man gør. Derfor er fartpilot med fartbegrænser ingen dårlig idé, hvis det, man sparer i brændstofforbrug, ikke skal sættes til på fartbøder. Heldigvis følger sådan en med, når man køber en DS5 Hybrid 4 Airdream.

 

Det er der temmelig meget andet, der også gør. Udstyrsprogrammet er righoldigt, men det skal det også være i en bil, der er prissat til 633.000 kroner i den prøvekørte Style variant. Indbefattet i ”udstyret” er også det såkaldte ”e-touch”, som bl.a. skaber kontakt til en alarmcentral, i tilfælde af ulykke.

 

Brugsmæssigt adskiller DS5 Hybrid 4 fra de andre ikke-hybrid varianter ved, at batteriet er placeret på tværs i bagagerummet op imod bagsæderyglænene. Det er nok bilens mest iøjefaldende minus, for en bagagerumsvolumen på 325 liter er lige i underkanten i den størrelse bil. Grundlæggende disponerer man over et fladt bagagerumsgulv, men gulvet kan zig-zag’es på midten og derved skabes et højere rum bag batteripakken.


Citroën DS5 Hybrid 4 i Motorradioen >>>


Citroën DS5 First Test - læs mere >>>


 


Model:

Citroën DS5 Hybrid 4 Airdream Style

Listepris:

Kr. 632.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 163 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. Elmotor, 37 hk, 200 Nm/0-2500 omdr./min. Akkumuleret effekt: 200 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,0 sek./ 211 km/t/ 24,4 km/l /107 g/km

Længde:

4,53 m

Bagagerum:

325 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. DSC. HDC. CBC. Hillholder. 6 airbags. 18” alufælge. Lygtevaskere. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Regnsensor. Isofix. E-Touch.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt