- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C4 VTi 120 Seduction: Det moderne kompromis


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroëns udfordring har altid været, at være anderledes, futuristisk, elegant og avantgardistisk – uden at tabe forbindelsen til det funktionelle og brugsrigtige. Det har givet vis også været udgangspunktet for den nye C4, som kom på markedet i Danmark for få måneder siden. Og resultatet er nu ikke så ringe endda, som man ville sige på ægte jysk…

 

Citroën har nemlig lyttet til kritikken: Der var for ringe siddehøjde på bagsædet og bagagekapaciteten for lille i den hidtidige model. Det har man gjort noget ved: Der er rimelig om ikke overdreven plads til loftet på bagsædet i den nye bil – men benpladsen er helt god. Og bagagerummet er pænt og stort – 408 liter er faktisk rigtig godt i denne bilstørrelse.



Bagpartiet betaler prisen

Det man har ofret, for at få tingene til at gå op i en højere enhed, er det karakteristiske bagparti og bilens længde. Den nye C4 er nu 4,33 meter lang og ligger lige på kanten til at kunne kaldes for en kompakt bil. Men hvad gør det, hvis det er, hvad kunderne hellere vil have. Bagpartiet: Det er noget mere kedeligt, almindeligt om man vil. Ikke umoderne, men ikke på niveau med forgængeren. Træerne vokser ikke ind i himlen.

 

Det samme gælder instrumenteringen. Rattet i den hidtidige generation havde fast nav, hvorom ratkransen kørte. Det er ofret og nu er rattet ganske almindeligt. Målet var at spare vægt og bilen har tabt sig 3,5 kg med det ”nye” rat. Men mon ikke virkeligheden var, at også kunderne syntes at det var unødvendigt mærkeligt…?

 

Resultatet er blevet et mere almindeligt interiør. Stadig elegant, men ikke ekstravagant – og det var jo nok meget godt!

 

Civiliseret maskineri

Den prøvekørte udgave var udstyret med en 120 hestes 1,6 liters benzinmotor. Man nøjes med fem manuelle gear og opnår endda en god brændstoføkonomi på 16,1 km/l. Maskineriet er lydløst og smidigt, men ved motorvejsfart er der ikke så mange kræfter tilbage. Det gør dog intet, for en C4 anskaffes ikke til at køre race med.



Citroën har da også meget fornuftigt skiftet deres C4 WRC rallybil ud til fordel for DS3. Det giver en bedre fordeling mellem bilmodellerne og deres kunder og understreger den nye linje, hvor C4 (og C3) er den mere almindelige, elegante og brugsrigtige Citroën, imens DS-serien er det sportsligt dynamiske og også lidt aggressive alternativ.

 

Oceaner af udstyr

Den prøvekørte udgave var en ”Seduction” udstyrsvariant. Sammen med 120-hestes maskineriet udløser den en listepris på godt 250.000 kroner. Der er da også oceaner af udstyr med i købet. Vinduesvisker med regnsensor. Lændejustering af førersædet (hvornår har vi sidst set det på en bil…), skuffer under begge forsæder, automatisk 2-zone klimaanlæg, højdejustering af passagersædet og meget, meget mere. Som basis har Citroën C4 fjernbetjent centrallås, sædevarme og naturlig ESP og Hillholder.

 

Køreegenskaberne er prikken over i’et. Citroën formår kunststykket, at bygge en lydløs og komfortabel bil med noget der grænser til blød affjedring. Uden at det går ud over retningsstabilitet og styrepræcision. Det kunne mange konkurrenter lære af. Nogle bilister vil gerne have den faste undervogn – og de kan så købe en DS. Men sætter man pris på kørekomfort, må man ikke give afkald på at kunne klare en undvigemanøvre med topkarakter i en C4 – det er faktisk rigtig godt gået af Citroën.  

 

 

 


Model:

Citroën C4 VTi 120 Seduction

Listepris:

Kr. 253.290

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 120 hk. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 193 km/t/ 16,1 km/l /143 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

408 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Højdejusterbart passagersæde. Lændejustering af førersædet. Regnsensor. 2 X Isofix.


  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt