- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Citroën C4 Picasso e-HDi 115 ETG6 Intensive

Det kortere alternativ


Af Søren Clauding – December 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën C4 Picasso i Motorradioen


Det er lidt den omvendte verden: Vi var med ved de første internationale prøvekørsler af Citroën Grand C4 Picasso (læs den første internationale test af Citroën Grand C4 Picasso hér >>>), inden vi gik under huden på C4 Picasso, der har været markedsført i Danmark i nogle måneder.

 

Men der var et par forskelle til: Grand C4 Picasso’en var udrustet med den nye 150-hestes dieselmotor, der endnu ikke er landet i Danmark, C4 Picasso havde en 114-hestes e-HDi diesel under hjelmen og så foregik gearskiftet ved hjælp af den manuelle automatisk skiftende ETG6 gearkasse. På danske landeveje naturligvis.

 

Citroën i Danmark forventer, at danskerne fortrinsvis vil købe den lange udgave, for det er den største forskel på de to biler: Grand C4 Picasso er 17 cm længere end C4 Picasso. Prisforskellen er nemlig blot 10.000 kroner, hvis man ikke vil have to ekstra bagsæder med i Grand-udgaven. Og hvorfor ikke tage de 17 ekstra centimeter med, når de nu koster så lidt.

 

Fordele ved kortere biler

Eneste plausible grund er, at man ikke har brug for den megen plads. Nogle bilister sætter også pris på, at en bil ikke er større end nødvendigt og det er fair nok. For med sine 4,43 cm længde er C4 Picasso for mange mennesker rigelig stor. Bagagerummet indeholder 537 liter (versus 645) og ikke bare i teorien, men også i praksis er udbuddet af parkeringspladser større for en kortere bil og det er heller ikke at foragte.



Desuden er den kortere bil lettere at manøvrere og selvom det er lidt ude på marginalerne, kører C4 Picasso en anelse mere smidigt end Grand-versionen.

 

Fremragende diesel

114-hestes motoren kendte vi i forvejen. Den er udmærket, for hvordan kan en dieselmotor blive andet, når den kommer fra PSA-koncernen, og dens trækkraft rækker til at nå de 100 km/t på 12,3 sekunder. Hvis topfart har stor betydning og penge er et mindre problem, bør man vente på 150-hestes udgaven. Ellers klarer man sig udmærket med de 114, og samtidig glæde sig over, at man kører ikke mindre end 25 km/l.



I særdeleshed går det godt, hvis man vælger den prøvekørte version med det automatisk skiftende manuelle ETG6 gear. For de to stykker mekanik klæder hinanden og underbygger bilens komfortable køreegenskaber. Citroën har nemlig skabt en undervogn, der parerer både større og mindre ujævnheder forbilledligt. Det blev ekstra udtalt med de standardmonterede hjul, der i modsætning til lavprofilhjulene på Grand C4 Picasso, også har en vis fjedervirkning i dæksiderne.

 

Ringe sidevindsfølsomhed

Vi ved, at bilen er stabil ved høj fart. Og da det blæste kraftigt under dele af testkørslen, blev den ringe sidevindsfølsomhed bekræftet – til trods for den anden hjulmontering. Sammenlignet med konkurrenter og især tidligere generationer af C4 Picasso, er den nye generation ganske enkelt prima. Takket være den nye EMP2 platform, men også i kraft af mere aerodynamisk formgivning.

 

Med ETG6 gearet og de færre hestekræfter forvandles C4 Picasso imidlertid til en regulær cruiser, hvad man ikke på samme måde forfalder til at kalde den med manuelt eller automatgear og stor effekt. Den ændrer på det nærmeste karakter og det er dejlig at opleve, at affjedringskarakteristikken kan klare begge opgaver. I forvejen er ETG6 gearet ikke ultrahurtigt, og det kræver en smule tilvænning at køre på gearskiftets præmisser, men det harmonerer glimrende med den rolige motor. Det er den bedste kombination vi til dato har oplevet ETG6-gearet i.

 

Elegant og funktionel

Indretningen er ligeså elegant som i Grand-versionen. Glimrende benplads på bagsædet, det 3-delte bagsæde stille alle bagsædepassagerer lige – og dog. For der er ingen langsgående kardan-tunnel-lignende ned gennem bilen midt i. Og derved sidder man faktisk en anelse mere frit på midterste bagsæde, fordi man kan strække benene ind mellem de to forsæder.

 

Den billigste C4 Picasso koster 260.000 kroner. For den pris får man masser af bil for pengene. Den prøvekørte C4 Picasso e-HDi 115 hk ETG6 Intensiv koster 347.000. For den pris får man både dieselmotoren, det automatisk skiftende gear og bunker af udstyr oveni.

 

Fælles for alle C4 Picasso er den store panorama-forrude med ”fly-skærme”. Netop som i et fly-cockpit. Men kan man undvære pengene det koster, at få navigation, p-sensor for og bag, bak-kamera, tågeforlygter med drejefunktion, nøglefri adgang og start, længdejustering af bagsæderne, de avancerede tablet-lignende styreredskaber og meget, meget mere, får man både masser af moderne legetøj og praktisk funktion med i købet.


 

 


Model:

Citroën C4 Picasso e-HDi 115 ETG6 Intensive

Listepris:

Kr. 346.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 114 hk. 285 Nm/1750-2500 omdr./min. Aut. Man. gearskift.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 189 km/t/ 25,0 km/l /104 g/km

Længde:

4,43 m

Bagagerum:

537 liter

Anhænger:

2000 kg (kan opvejes til 2700 kg)

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt