- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroen C3 e-HDi 70 E5G Airdream Seduction:

Når fart har mindre betydning


Af Søren Clauding – Januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke pænt at kalde Citroën C3 e-HDi for verdens langsomste bil. Det er selvfølgelig heller ikke helt tilfældet. Men 0-100 km/t på 16,2 sekunder er ikke hurtigt. Omvendt er selv samme bil en af verdens mest økonomiske, især, når man sammenligner biler med automatisk gearskifte. Den kører næsten 30 kilometer på en liter dieselolie.

 

Citroën C3 e-HDi er en bil for de bilister, for hvem fart har ringe betydning. Og gælder det dybest set ikke os alle sammen – ind imellem. Men OK: I en C3 e-HDi har man ikke mulighed for tilvalg af fartpræstationer, når først bilen er købt.

 

Kørekomfort og -egenskaber

I teknisk forstand er C3 e-HDi skabt med fokus på brændstoføkonomi. Men når Citroën sætter ingeniører på en sådan opgave, kan de ikke lade være med at skele til et andet af Citroëns kendetegn: Kørekomfort og køreegenskaber.

 

Førstnævnte er opnået gennem en motorkonstruktion og lyddæmpning der indebærer, at man stort set intet hører til maskineriet under kørslen. Motoren er en 1,4 liters 4-cylindret diesel, der præsterer op til 70 hk, og den spinder som en PSA-diesel har for vane. Ikke for ingenting har vi ofte udnævnt Peugeot og Citroën (PSA-koncernen) til ”verdensmestre i dieselmotorer”.



Det betyder til gengæld at dækstøj og lyden fra hjulophængene er åbenbar. Men man kan ikke få det hele, trods alt.

 

Automatisk manuelt gear

Det samme kan egentlig siges om gearskiftet. E5G gearet skifter gear automatisk. Der er tale om en manuel gearkasse, hvor en hydraulik sørger for kobling og gearskift helt af sig selv og på de tidspunkter, hvor systemet finder det passende. Uden dette gearskifte ville man kunne nå 100 km/t på bare 13,7 sekunder, altså noget hurtigere. Men samme bil med manuelt gear kører ikke så langt på literen. Det skyldes dog ikke alene gearkassen, om overhovedet, for betegnelsen ”e-HDi” medfører, at bilen har stop/start system og alene derigennem kører længere på literen. Andre forskelle ligger i hjulstørrelse og formentlig også i anvendelsen af dæk med lav rullemodstand.

 

E5G gearet er ikke hurtigt. Det mest generende er dog, at det ikke ved, hvornår og hvordan man som fører har brug for at der skiftes gear. Gearskiftene er med andre ord en smule uforudsigelige. Det gælder for så vidt enhver bil med automatgear, normalt er det blot ikke så udpræget. I biler med de meget roste dobbeltkoblingsgear er fænomenet heller ikke ualmindeligt, når man mod ”gearkassens forventning” pludselig går ned i fart og har brug for at geare ned i stedet for op. Det taler man blot sjældent om.

 

Mulighed for selv at skifte gear

I praksis er det vel også for meget at forvente, at gearkassen skal kunne vide, hvad føreren har tænkt sig at gøre. I øvrigt kan man selv påvirke gearskiftet ved at benytte paler ved rattet til manuelt at igangsætte en op- eller nedgearing. For bilister, for hvem automatisk gearskifte er vigtigt, er E5G gearet et udmærket tilbud. Det gælder såvel de, der sætter pris på automatgear som de, der ikke kan køre bil uden, f.eks. pga. et fysisk handikap. Når listeprisen på 190.000 kroner tages i betragtning, hører E5G absolut til på plussiden, når man vurderer en C3 e-HDi.

 

Hvad der også tæller meget på plussiden er den yderst lækre udførsel. En lille smart gearvælger med forkromet skaft og meget præcis og let gang. Multijusterbart læderrat. Aircondition er en del af udstyret, et kæmpe handskerum på 13 liter er standard, det samme er 300 liter bagageplads, som er overbevisende i en bil, der blot måler 3,94 meter i længden. Udstyrslisten er lang og den alene retfærdiggør købsprisen. Også fartpilot med fartbegrænser er standard, ligesom el-sidespejle, el-ruder for, p-sensor, tågeforlygter, sædevarme etc.



Køreoplevelsen

Hvad køreoplevelsen i øvrigt angår, er den stort set identisk med det, vi tidligere har oplevet i andre C3 modeller (læs f.eks. Citroën C3 HDi test hér >>>). Det er fortsat for lidt bagsædeplads, men det kompenseres der for, da man kan få fødderne ind under forsæderne.


 

Citroën C3 eHIi i Motorradioen >>>


 

 


Model:

Citroen C3 e-HDi 70 E5G Airdream Seduction

Listepris:

Kr. 181.990

Motor og transmission:

4 cyl. diesel 1,4 l. 70 hk. 160 Nm/2000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

16,2 sek./ 165 km/t/ 29,4 km/l /87 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

300 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Tågeforlygter. Multijusterbart læderrat. Aircondition med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. P-sensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt