| 
							
							Den er lille, den er smart, men den er ikke 
							enestående. Den har nemlig to søskende, den lille 
							Citroën C1. To søskende, der i store træk indeholder 
							de samme gener – men har et lidt forskelligt ydre. 
							De to hedder Peugeot 107 og Toyota Aygo – men hér 
							handler det om C1. 
							
							  
							
							Citroën C1 er den mindste i Citroën modelprogrammet. 
							Den er mindre end C2, men begge er små. Den største 
							forskel er et lidt anderledes designsprog. For 
							selvom Citroën – og med stort held – har sat sit 
							eget præg på C1, er den også en del af 
							trillingeflokken. Den udgør en bilstørrelse, som 
							Citroën næppe egentlig ikke havde brug for. Men 
							designsproget er anderledes – og det havde Citroën 
							nok brug for, hvis man vil tiltrække unge 
							førstegangskøbere. 
							
							  
							
							
							Smart og billig 
							
							I den forbindelse skal man dog tænke globalt. Om Citroën 
							C1 til 120.000 kroner vil være en såkaldt 
							indstigningsmodel i Danmark, er tvivlsomt. På grund 
							af de høje afgifter er danskeres købs incitamenter 
							anderledes en udlændinges. Skal man købe en C1 i 
							Danmark, er det nok ikke fordi den er lille og billig 
							– men fordi den er smart og billig. 
							
							  
							
							Man kan nemlig få væsentlig mere ”traditionel” bil 
							for pengene, ved at vælge andre tilbud på markedet. 
							Men få er på siden af trillingerne, når det handler 
							om at udtrykke livsholdning. C1 skaber holdninger og 
							man er tvunget til at have en holdning, hvis man 
							vælger den. 
							
							  
							
							
							Traditionel vurdering 
							
							Ud fra en traditionel vurdering betyder C1 
							størrelsen, at bilen er let at finde parkeringsplads 
							til. Den måler bare 3,43 meter og det kan virkelig 
							mærkes. Den har en lille vendediameter, som parret 
							med, at hjulene sidder i hjørnerne, gør den let at 
							komme rundt med. Bagklappen er kun trekvart – og i 
							øvrigt fremstillet helt i glas – så kan man knibe 
							sig ind mellem C1 og nabo-bilen ved en 
							kantstensparkering kan man udmærket betjene 
							bagagerummet. 
							
							  
							
							Det er dog ikke stort, blot 139 liter, men det er 
							brugbart og den faste hattehylde kan let afmonteres 
							og give plads til mere. Tilsvarende kan 
							bagsæderyglænet foldes frem – i den prøvekørte 
							”Prestige” udgave (kr. 127.000) er det endda 
							deleligt og derved er anvendelsesmulighederne 
							udmærkede. 
							
							  
							
							I kabinen er der rigtig god plads ved forsæderne. 
							Men naturligt nok ikke særlig god plads ved 
							bagsæderne. Den sammensætning passer ideelt til 
							langbenede skandinavere. Det er muligt, at bagsædet 
							passer bedst til børn – men foran går det helt fint 
							for alle. Faktisk er der bedre plads til at strække 
							benene ud i C1 end i C2. 
							
							  
							
							
							4 døre 
							
							Citroëns trilling kan i Danmark kun leveres med 2 
							døre i hver side. Godt at slippe for det valg, for 
							egen indgang til bagsædet er en stor fordel, hvis 
							man nu skal derind. Dørene er dog meget små – så 
							små, at der kun er blevet plads til en vipperude og 
							ikke et vindue, der kan rulles op og ned. Uden 
							aircondition er det nok ikke sjovt med fire 
							mennesker i kabinen på en varm sommerdag. 
							
							  
							
							Tilsvarende kan C1 også kun leveres med én 
							motortype. Det er en 3-cylindret benzinmotor, hvis 
							største fordel er dens ekstremt fine benzinøkonomi. 
							Man kører mere end 21 kilometer på en liter benzin – 
							også i praksis. Til gengæld larmer den vibrerer som 
							3-benere har det med at gøre. I øvrigt er den med 
							sine 168 hestekræfter særdeles trækvillig og 
							præstationerne fejler da heller ikke noget. 
							
							  
							
							
							Præcis og komfortabel 
							
							En bil med kort akselafstand har fysikken imod sig, 
							når det gælder kørestabilitet. Egentlig er C1 ganske 
							god, størrelsen taget i betragtning, men udover, at 
							færdselsloven herhjemme ikke tillader at afprøve 
							topfarten på 157 km/t, meldte 
							 |