| 
							 
							
							Den kraftfulde front taler sit eget sprog. De lave 
							sideruder leder tankerne hen på 50’ernes Chicago. De 
							store hjul signalerer komfort og navnet siger USA. 
							
							  
							
							
							Chrysler 300C er nutidens ultimative amerikaner bil. 
							Tro imod den amerikanske tradition, en ægte flyder, 
							stor, pågående og parat til cruise, hvad enten det 
							handler om Route 66 eller det europæiske vejnet. 
							
							  
							
							
							
							Bedst på landevejen 
							
							
							Vi har prøvet 300C i Touring udgaven, som virker 
							endnu mere kolossal. 5 meter lang, næsten 2 meter 
							bred og den fødte autobahn æder, troede vi. Men vi 
							tog så grundig fejl. Den er ikke til autobahns, for 
							på det tyske højfarts vejnet cruiser man ikke. Det 
							gør man på de lange europæiske vejstrækninger, 
							mellem bakkerne, over hederne, ind i slugterne og 
							gennem dalene. Stilfærdig, komfortabelt med al tid i 
							hele verden, vel vidende, at den nye 218 hestes 
							common rail turbodiesel hverken tømmer kontoen for 
							feriebudgettet eller sætter en ud af spillet, når 
							der skal overhales eller på anden måde er brug for 
							lidt ekstra power. 
							
							  
							
							
							På motorvejene kører den lige ud og da bestemt 
							bekvem, så længe man ikke nærmer sig topfarten på 
							230 km/t. 300C er ikke skabt til topfarten, den gør 
							sig bedst under 180 km/t og mon ikke det rækker for 
							de fleste. I øvrigt rækker 300C ikke særlig langt 
							ved topfart, for da stiger brændstofforbruget mere 
							end mærkbart. Ved cruise tempo – også en del over de 
							tyske fartgrænser og de danske med – er forbruget 
							moderat 11-12 km/l. Ret pænt for en bil, der vejer 
							næsten 2 tons og kan accelerere fra 0-100 km/t på 
							bare 7,6 sekunder, med automatgear vel at mærke. 
							
							  
							
							
							
							Diesel-power 
							
							
							Som sådan er Chrysler 300C et usædvanligt kompromis. 
							De fine fartpræstationer markerer sig gennem det 
							ægte overskud, der forventes at befinde sig under 
							motorhjelmen på en ægte amerikaner. Men maskineriet 
							er en dieselmotor. En 3-liters V6’er med et 
							drejningsmoment på 510 Nm. Det store slagvolumen 
							giver stort moment og en tyst motorgang gennem 
							udstødningssystemet målrettet forvandlet til en lyd, 
							der (når motoren er varm) ikke minder meget om 
							diesel i traditionel forstand. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Pladsforholdene er uforlignelige – i kabinen i hvert 
							fald. Oceaner af plads på alle siddepladser, høj 
							siddekomfort og i kraft af de store hjul også stor 
							kørekomfort. Til gengæld skal man ikke være udrustet 
							med almindelige europæiske kufferter med hård skal. 
							For dem er der plads til lige præcis én af i 
							bagagerummet. 
							 
							
							
							
							%20Vivi%20Siiger.dk%20+6583w.jpg)  
							
							
							Klik på billedet og få bedre udsyn 
							bagud...  
							
							
							
							The America Way 
							
							
							Der kan være én til, men så skal den ligge 
							delvist oven på den anden. For lægger man den 
							direkte oven på den anden, kan bagagerumsdækkenet 
							ikke trækkes henover. Løsningen: The American Way, 
							of course: bagagen i bløde sportstasker og se, så 
							kan bagagerummet lige pludselig fyldes ud. 
							Selvfølgelig kan bagsæderyglænene også lægges ned, 
							så gulvet bliver næsten plant og så kan man gøre 
							hvad som helst. 
							 
							
							  
							 |