- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Chevrolet Cruze 2,0 VCDi Stationcar LT

Usædvanlig meget bil for pengene


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet Cruze Stationcar test i Motorradioen


Kører man mange og lange ture, har man behov for god plads og spiller pengene også en rolle, er det svært at komme uden om Chevrolet Cruze Stationcar. I særdeleshed den hér prøvekørte version ved 163-hestes 2-liters dieselmotor og en brændstoføkonomi på 20,8 km/l. Den er uden sammenligning den mest økonomisk favorable af varianterne.

 

Listeprisen for en Chevrolet Cruze 2,0 VCDi Stationcar LT er 262.000 kroner. Den billigste Cruze Stationcar koster godt nok blot 200.000 – og hér får man da også rigtig meget bil for pengene. Den er så udrustet med en 124 hestes benzinmotor. Men hvis man sammenligner med den billigste model med det såkaldte LT-udstyr, er listeprisen steget til 225.000 kroner – stadig med benzinmotor, om end nu med 141 hestekræfter. Merprisen på de små 40.000 kroner for den kraftfulde diesel er godt investerede penge, i hvert fald hvis man kører mange og lange ture.

 

Rigtig rummelig

Chevrolet Cruze Stationcar er en stor rummelig stationcarudgave af den i forvejen rummelige Cruze hatchback. Stationcarudgaven måler ikke mindre end 4,68 meter og i tørre tal disponerer man over 500 liter bagageplads under bagagerumsdækkenet. Den kan forøges til knap 1,5 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned og det er ret meget plads, taget i betragtning, at der ikke er tale om en SUV eller MPV men en almindelig ”flad” personbil med alle de fordele, det indebærer.

 

Én af fordelene er nemlig køreegenskaberne. Cruze er baseret på samme tekniske platform som den særdeles velkørende Opel Astra. Det er den såkaldte Delta II platform fra General Motors, som især er skabt med et europæiske publikum for øje. Det opleves klart under kørslen, for selvom stationcarudgaven er 17 cm længere end Cruze H/B (læs vores prøvekørsel af Cruze H/B hér >>>), er køreegenskaberne ikke meget forskellige.

 

Udviklingen

Læser man vores test af Cruze H/B fra april 2012 får man et meget godt indtryk af hvilken kolossal udvikling, der har fundet sted. Dengang kostede Cruze H/B med samme motor og samme udstyrsniveau små 300.000 kroner. Det kan så holdes op imod stationcarudgavens nuværende 262.000. Det er især bemærkelsesværdigt, fordi Cruze stationcar har fået ny front og den aerodynamiske pakke såvel som drivlinekonfigurationen er blevet forbedret, så man desuden kører ikke mindre end 16 procent længere på literen.

 

Motoroplevelsen er helt identisk med den, vi beskrev sidste forår. En smule dieseltikken i tomgang, men den er hurtig væk, når man er oppe i fart. Og fartpræstationerne er ikke væsens forskellige: Stationcarudgaven bruger 0,3 sekund længere tid på at nå de 100 km/t – og den kan køre 5 km/t hurtigere på toppen.



Godt udstyret

LT udstyret inkluderer 16” alufælge, aircondition etc. og ret vigtigt: p-sensorer, som er uvurderlige, når man bakker og gerne vil undgå buler i den pæne bil – for udsynet bagud kan ikke siges at være forbilledligt. Også tagræling er vigtigt standardudstyr, fordi en stationcar lægger op til, at man udvider bagagekapaciteten f.eks. med en tagboks.

 

Godt bagagerum i alle henseender

Funktionen som stationcar er i øvrigt optimeret med bagagerumsdækken, hvor kanten kan skydes op under loftet, og derved giver mindre træk i nakken for bagsædepassagererne og samtidig lettere adgang til bagagerummet. Den forreste del af bagagerumsdækkenet indeholder et fast element med små rum, en slags fast hattehylde med ruminddeling – det er en usædvanlig og sjov løsning, fordi småting, man kunne finde på at lægge fra sig bag bagsæderyglænene, derved ikke kurer rundt. Bagklappen slår pænt op, men er forholdsvis tung.



Bagagerummet er i det hele taget ret gennemtænkt med mindre rum under bagagerumsbunden. Reservehjulet er dog erstattet med et lappekit. Når bagsæderyglænene lægges ned opnår man et helt plant bagagerumsgulv. Det letter læsningen af bilen og øger i det hele taget anvendeligheden.



Model:

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi Stationcar LT

Listepris:

Kr. 261.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 163 hk. 360 Nm/1750-2750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,8 sek./ 210 km/t/ 20,8 km/l /126 g/km

Længde:

4,68 m

Bagagerum:

500-1478 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. 16” alufælge. Tagræling. Tågelygter for og bag. Multijusterbart læderrat. aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Baksensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt