| 
							 
							
							Det er egentlig noget vrøvl at skrive, at 
							køreoplevelsen i den nye BMW M3 er ubeskrivelig. For 
							så endte testen hér. Men forstå det ret: Der er 
							visse elementer indenfor køreoplevelse, som er 
							næsten ubeskrivelige. En BMW M3 er en bil, som vi 
							kunne unde alle at opleve. Om end det næppe vil være 
							alle, der får den samme oplevelse. Det er ikke helt 
							let det hér 
							
							J. 
							
							  
							
							
							
							Det faktuelle er følgende: 
							
							
							En BMW er den ultimative udgave af en 3-serie BMW. 
							Bilen er baghjulstrukken, den er indrettet som en af 
							de eksklusivt udstyrede 3’ere. Men den har en 
							4-liters V8, der præsterer 420 hestekræfter og et 
							kolossalt moment til at accelerere køretøjet op til 
							100 km/t på bare 4,9 sekunder. Og var den ikke 
							elektronisk begrænset til 250 km/t, ville vi 
							antagelig kunne passere de 300. 
							 
							
							  
							 
							
							
							For at sætte tingene lidt i perspektiv: Den har 120 
							hestekræfter flere end en DTC racer, eller en WTCC 
							racer, eller en World Rally Car. Den er også tungere 
							og den er væsentlig mere komfortabelt sat op – 
							ellers ville den i længden være ubrugelig i 
							hverdagen. Og det har BMW taget meget alvorligt. For 
							trods den store effekt, de fantastiske 
							fartpræstationer og en knap så fantastisk 
							benzinøkonomi er M3 brugbar til hverdagskørsel. 
							
							  
							
							
							Og prisen, for resten: 1,4 millioner i basis-udgaven 
							og 1,6 millioner i den prøvekørte variant, der var 
							udstyret med lidt ekstra udstyr. Det er mange penge. 
							
							  
							
							
							
							Ligesom en 911 GT3 
							
							
							Men det er ikke så mange penge som prisen for en 
							Porsche 911 GT3. Hvorfor nævne den? Ganske enkelt 
							fordi køreoplevelsen i en BMW M3 ikke er meget 
							forskellig fra oplevelsen i en Porsche 911 GT3. 
							Måske er det en af årsagerne til, at BMW forventes 
							at stille op med et par modificerede M3’ere i den 
							amerikanske Le Mans serie til næste år. Det er dér, 
							hvor bl.a. Jan Magnussen er sejrsrig i en Corvette 
							og Audi vinder det hele med R10 TDI 
							sportsprototypen. Ambitiøst af BMW – måske, men man 
							har gjort det for nogle år tilbage og dér fik man 
							indhentet utrolig megen viden, som vi kunne have 
							mistanke om er benyttet i den serieproducerede 
							2008-udgave. 
							
							  
							
							
							Det fantastiske ved BMW M3 er ikke den overvælden 
							effekt. Når man er kommet sig over den og har vænnet 
							sig til den, oplever man en hurtigt bil. Bestemt. 
							Det siger præstations specifikationerne alt om. Men 
							et fjederben, godt nok understøttet af et enkelt 
							wishbone i hver side, samt multilink baghjulsophæng 
							siger ikke meget. Det har mange biler nu om dage, de 
							kører godt. Men BMW M3 er unik. 
							
							  
							
							
							
							Tryghed 
							
							
							Den styrer bare så godt, så præcist, så 
							overbevisende, at man på et øjeblik føler sig tryg i 
							bilen. Selvsagt er det en god ballast at have med i 
							førersædet, hvis det ikke er første gang, man prøver 
							en så kraftig bil. Man kan let komme galt af sted, 
							for 420 heste er mange kræfter. Men har man blot 
							nogen erfaring med den type biler, føler man sig 
							hurtigt hensat til drømmeland. 
							 
							
							  
							
							Illumineret dørgreb 
							  
							
							  
							   |