- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej, farverne er ikke manipulerede - det SÅ sådan ud, og det kunne vi ikke stå for...


Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 520d Sedan Steptronic

Under lakken: Bedre i enhver forstand


Af Søren Clauding – oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW 520d Sedan Steptronic i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Det er ikke til at se det, for hvad angår den visuelle fremtoning er det nogle år siden BMW’s mellemstore 5-serie sidste gang fik en gennemgribende overhaling. Men går man under lakken på den elegante luksusbil, er der tale om en noget anderledes oplevelse end for blot et par år siden – dengang hvor vi prøvekørte i princippet samme bil, men med den daværende drivline.

 

Dengang hed bilen Efficience Dynamics. Den betegnelse har 520d ikke længere. Men den er nu endnu mere effektiv end dengang. Man kan så sætte dynamik begrebet lidt i parentes, for en 520d i standard-opsætning er mere en luksuøs og hurtig langtursbil end et køretøj, der udmærker sig ved sin køre dynamik.

 

Komfortabel og sporsikker

Det er egentlig ret godt, for på en eller anden måde er det svært at få en rummelig 5-personers sedan på 1,7 ton til at hænge sammen med grundoplevelsen ved dynamisk kørsel. En 5-serie BMW er en fremragende bil, komfortabel, sporsikker, stabil og indbydende. Heldigvis er den oplevelse ikke spoleret ved at udstyre den med hårde fjedre, lavprofildæk og en hysterisk kraftoverførsel.

 

Nu skal det så tilføjes, at hvis man ønsker en mere direkte fornemmelse af baghjulene, kan man skifte fra comfort-indstilling til sports-indstilling i programmet ”Driving Experience Control”. Men det har kun indflydelse på drivlinen, affjedring og køreegenskaber i øvrigt forbliver uændret.

 

Ny drivline

I den nye 520d er det også drivlinen det handler om. På den prøvekørte variant desuden suppleret af BMW’s nye 8-trins automatgearkasse, kaldet Steptronic. Motoren er en 2-liters 190 hestes common-rail diesel med et overbevisende drejningsmoment på 400 Nm over et ret bredt omdrejningsinterval fra 1750-2500 omdr./min.



Det mest imponerende er imidlertid brændstoføkonomien: man kan med en blid speederfod køre 24,4 km/l. Men udnytter man bilens fart-potentiale og accelererer fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder (det er 2/10 sekund hurtigere end med manuel gearkasse) og historien naturligvis en anden.

 

Sammenligningen

Og så kunne vi ikke dy os for at sammenligne med ”dengang”: Den nye 520d har 6 flere hestekræfter, 20 flere Newtonmeter, den når 100 km/t 0,3 sekund hurtigere, tophastigheden er 5 km/t højere, den kører 1,1 kilometer længere på literen og man slipper for de aerodynamiske hjul og dæk med lav rullemodstand, som alt andet lige giver dårligere vejgreb.

 

Vi afprøvede 520d’eren på tværs af det danske motorvejsnet og tog også en tur ned gennem Nordtyskland. I Danmark var brændstoføkonomien 17-20 km/l, lidt afhængig af vind og vejr. I Tyskland steg forbruget ved høj fart naturligt nok, men det var absolut indenfor rimelighedens grænse.

 

Bemærkelsesværdig støjsvag

Kørslen ved topfart på tyske autobahns vidnede om en yderst stabil undervogn og et forbavsende lavt støjniveau. Det er muligt at føre en samtale med normal stemmeføring ved hastigheder op til 160-180 km/t. Det er rigtig flot.

 

Og automatgearkassen bidrager foruden med den forbedrede kørselsøkonomi også med en større smidighed. Kun ved start fra stilstand, hvor motoren måske endda også er stoppet pga. stop/start systemet, kan igangsætningen virke lidt brutal. Men vi gætter på at læneger tids brug vil forbedre førerens evne til at styre kræfterne med speederfoden…

 

Standardudstyret

Standardudstyret i en BMW 520d til 615.000 kroner (plus 39.000 oveni for Steptronic gearet) inkluderer 2-zone klimaanlæg, 17” alufælge (perfekt harmoni med undervognen) sædevarme, regnsensor, Xenon-lygter, 7” skærm og den såkaldte iDrive Control (betjening af mange af de elektroniske funktioner fra en slags joystik i midterkonsollen). Og så har BMW 520d runflat-dæk.



Det er heldigt, for bagagerummet i den store bil er ikke det største i klassen, og man har derfor brug for pladsen til bagage i stedet for reservehjul. Der er dog en vis begrænsning i hvor langt man efter en punktering kan køre på dækkene, der har forstærket dæksider og man skal regne med at finde et friskt dæk indenfor 150 km. Man kan jo også blot undlade at punktere – det var den løsning, vi valgte…



Sikkerhedsfaktoren

En anden fordel ved runflat dæk – måske endda den vigtigste: Hvis man punkterer ved høj fart bliver dækket ikke fladt på et øjeblik. Derved bibeholder man kontrollen over bilen – og dæktryksmåleren fortæller stilfærdigt, at man er punkteret og måske skulle se at finde et frisk dæk.

Andre BMW prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køreture i den luksuøse BMW 520d Sedan

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 


Model:

BMW 520d Sedan Steptronic

Listepris:

Kr. 614.200

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. 190 hk. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 236 km/t/ 24,4 km/l / 109 g/km

Længde:

4,91 m

Bagagerum:

520 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 17” letmetal fælge. Adaptive Xenon forlygter med diodeteknologi og kurvelys. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt