Den nye Audi A4 har fået sin egen sjæl. Sportslig
udstråling, sportslige køreegenskaber og et
udseende, som trods ligheden med forgængeren, løfter
den en klasse op.
Audi A4 er en stor mellemklassebil, skabt i tråd med
Audi’s ønske om, helt at hamle op med konkurrenterne
fra Stuttgart. Mercedes har haft sjæl i årevis, Audi
har været nogen tid om at finde deres, men nu er den
hjemme. Man er stort set på side af de højt
estimerede landsmænd.
Forhjulstræk
Ikke at de hidtidige Audi A4 har været ligegyldige
biler. Men hos Audi holder man stædigt fast i
forhjulstræk (hvis ikke der er tale om en
firehjulstrukken Quattro), mens Mercedes – og for
den sags skyld også BMW – er baghjulstrukne. Det
sidste giver mere sportslige køreegenskaber og
derfor skal sjælen i en Audi også findes andre
steder for at holde niveauet.
Visuelt er A4 blevet strammet gevaldigt op og mon
egentlig ikke det gør meget af forskellen: LED
forlygterne (ekstraudstyr) sender synlige signaler,
de kniv-formede eller vingeformede spoilere lige
over vejbanen under forlygterne kombineret med den
karakteristiske front, som dog ikke er helt ny, gør
det samme. Plus et mere velbalanceret karrosseri
design, gjort klar til hurtig kurvekørsel gennem
brede hjul og super lavprofildæk.
Sportslig og komfortabel
Den nye Audi A4 er simpelthen en flot bil. Den kører
også godt, bestemt, med en ret fast undervogn der
ikke umiddelbart leder tankerne hen på kørekomfort,
men i praksis viser sig at være langt mere
komfortabel end først antaget.
Vi har prøvet Audi A4 både med den momentstærke
2-liters diesel, der præsterer 143 hestekræfter, og
den kraftigere, hurtigere – og billigere – 2-liters
TFSI benzinmotor. Det var i sig selv en sjov
”konkurrence”.
Benzin-motoren er rigtig god
Trods de seneste års dieseltrend var benzinudgaven
den, der appellerede mest til Audis nye sjæl. Det er
fint nok, at man kan spare penge på at købe
benzinvarianten frem for TDI’eren – men det har
næppe den store betydning, når man befinder sig i
prisklassen tæt ved den halve million. Men
benzinmotoren er mere vibrationsfri, mere lydløs,
mere civiliseret end diesel’en og den største
svaghed, benzinøkonomien, er ikke så stor – især
ikke nu, hvor prisforskellen på diesel og benzin er
udlignet.
1,8-liters TFSI motoren
Faktisk går benzinmotoren 14,1 km/l – samtidig med
at den kan drive de 1410 kg frem til 100 km/t på 8,6
sekunder og helt op til 225 km/t. TDI’eren kører
18,9 km/l, bruger 9,4 sekunder til de 100 og når
”kun” 215 km/t – men den vejer også 50 kg mere.
Tungere
Mere-vægten kommer fra fronten, fordi en dieselmotor
næsten pr. definition er tungere end en benzinmotor.
Selvom forskellen er beskeden, kan de 50 kg ekstra
på forhjulene mærkes. TDI’eren er tungere omkring
hjørnerne, balancen er ikke helt den samme – men det
ER marginalt.
2-liters common-rail
TDI-motoren
I
øvrigt er det bemærkelsesværdigt, at dieselmotoren
er en common-rail maskine og ikke en pumpe-dyse
motor, som man ellers har for vane at benytte i
VW-koncernen. Tankevækkende!
Benzinmotoren er også en turbo, den er baseret på
den gennemprøvede FSI indsprøjtningsteknik og sandt
at sige er det imponerende, at man kan få en
turbomotor til at gå så langt på literen – et tal
der oven i købet næsten er til at opnå i praksis.
Perfekt proportioneret
En A4 er det tætteste man kan komme på en perfekt
proportioneret og indrettet sedan. Bagagerummet er
rummeligt og regulært, bagageknuserne er pakket ind,
så de ikke kan knuse noget som helst og der er plads
til et nød reservehjul under bagagerumsbunden. |