- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Audi A4 Limousine Sport 2,0 TDI

Audi holder fanen højt


Af Søren Clauding – 20. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt imens Volkswagen koncernen kæmper for at råde bod på fortidens og i et vist omfang også nutidens synder, lanceres flere af virksomhedens nye biler på markederne rundt om i verden. Ikke mindst i Danmark, hvor den helt nye Audi A4, som havde verdenspremiere på Frankfurt Motorshow, netop da skandalen begyndte at rulle, nu har gjort sit indtog.

 

Den har endda gjort det i en sådan grad, at den er kommet i finalen i forbindelse med kåringen af Årets Bil i Danmark 2016, som finder sted om aftenen d. 26. november. Og med Audis danske PR-chef, Britt Stillingers ord for, at den prøvekørte Audi A4 med 150-hestes dieselmotor ikke er omfattet af skandalen, kastede vi os ud i en hurtig men målrettet prøvekørsel af den nye bil.

 

Dieselmotoren

Med årelang erfaring bag os og en portion behørig forsigtighed, da alle konsekvenser af motorskandalen endnu ikke er klarlagt, omgår vi dog den installerede motor med en vis forsigtighed. Umiddelbart opleves den som en god og ikke mindst yderst smidig dieselmotor, der leverer fine fartpræstationer og en komfort, der er helt på højde med det niveau, som den nye Audi A4 er krøbet op på. Motoren opleves så god, at det vil være rigtig ærgerligt, hvis noget negativt dukker op.

 

Præstationerne taler deres eget sprog: 320 Nm i hele omdrejningsintervallet fra 1500 til 3250 omdr./min, og forbrugstallene: 26,3 km/l svarende til 99 g CO2 pr. kilometer. De tal er oplyst fra importørens side…



Basis OK – mange tilkøb

Vi anvender med vilje ordene ”er krøbet op på”, for virkeligheden er, at den hidtidige Audi A4 også er temmelig god. Den nye er bedre, den tilbyder mange hightech løsninger, som ikke fandtes hos den hidtidige model, men det kan man vel også forvente af en bil fra Volkswagen gruppens premium-mærke. Alt andet lige er den billigste variant prissat til 455.000 kroner, og vil man have del i de mange teknologiske kreationer, skal de tilkøbes og så kryber også prisen hurtigt derop ad.

 

Den prøvekørte model er små 40.000 kroner dyrere end den billigste og foruden den førnævnte motor inkluderes eksempelvis klimaanlæg, 17” alufælge, lys- og regnsensorer samt Xenon forlygter i prisen. Vil man have så fundamentale udstyrselementer som fartpilot og Isofix barnestolsbeslag, skal de dog tilkøbes.



Køredynamikken

Den nye Audi A4 er imidlertid som basismodel, uden alle de teknologiske finurligheder, en meget god bil. Den er, i modsætning til de mest oplagte konkurrenter fra BMW, Mercedes og ikke mindst Jaguar, forhjulstrukken og det er der så ikke noget nyt i. Det giver en anderledes form for køredynamik end i de baghjulstrukne alternativer, mindre dynamisk måske, men ikke nødvendigvis ringere. Styrepræcisionen er god og på de regnvåde danske landeveje, som vi fortrinsvis havde lejlighed til at prøvekøre A4’eren på, er forhjulstræk ikke af vejen.

 

Mest overbevisende var imidlertid undervognen, som er en kompakt udgave af en Q7 undervogn. Sports-varianten har en temmelig kontant berøring med kørebanen, når den er helt jævn – til trods for, at dækkene ikke havde en udpræget lav profil. Når den jævne asfalt blev erstattet af ujævne danske landeveje, de værste af slagsen, trådte affjedringen i karakter og absorberede ujævnhederne forbilledligt. Gad vist om det skyldes Q7-forbindelsen? Men i alle tilfælde: Hatten af for det.

 

Kabinepladsen

Selvom den nye A4 er et par centimeter længere end forgængeren og også lidt bredere er pladsforholdene ikke markant anderledes end tidligere. Pladsen på bagsædet er OK, men ikke overvældende – man skal vel ret beset også have lidt ud af f.eks. at vælge en A6 i stedet for…

 

På langs i midten er der en kardantunnel, som naturligvis er unødvendig i en forhjulstrukken A4. Men modellen findes også i en firehjulstrukken quattro-udgave og da har man brug for kardantunnellen. Til en premium bilmodel burde man blot have fundet en anden løsning til de forhjulstrukne varianter, det ville naturligvis kræve visse konstruktionsmæssige ændringer, men kabinepladsen ville vinde derved.

 

Tro mod sit ophav

Den nye generation A4 er den niende, hvis man tæller Audi 80 modellerne med. Dens ophav fornægter sig ikke, designet er strammet op og gjort skarpere, så forskellen kan ses, hvis man er kender. Vigtigst er de mange detaljer. Ikke færre end 90 procent af den nye A4 er ny og ikke hentet fra andre modeller, herunder de akustiske ruder. Både frontrude og sideruder er nu akustiske (ekstraudstyr), de reducerer støjniveauet markant og er med til at optimere kørekomforten.

 

Helhedsindtrykket af den nye Audi A4 er godt, den lever op til forventningerne og nu håber vi blot, at dens motorprogram går fri for videre tiltale. Det har bilen og ikke mindst de mange købere, som sværger til Audi og gerne vil udskifte deres gamle med en ny, så afgjort fortjent.


 

Andre Audi prøvekørsler – find dem hér >>>


Forlygterne på den prøvekørte bil var erstattet af LED-lygter (ekstraudstyr).


Model:

Audi A4 Limousine Sport 2,0 TDI

Listepris pr. 20.11.2015:

Kr. 494.610

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. Turbodiesel. 150 hk. 340 Nm/ 1500-3250 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 221 km/t/ 26,3 km/l / 99 g/km

Længde:

4,73 m

Bagagerum:

480/965 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 17” letmetal fælge. Xenon forlygter. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regn- og lyssensor.


 

 

 

3-zone klimaanlæg muliggør

individuel justering af temperaturen

ved bagsæderne men er dog ekstraudstyr.

 

 

MMI navigationen styres fornuftigt nok fra midterkonsollen.

 

Navigationsanlægget samarbejder med Google Earth, så man får et reelt billede af, hvordan landskabet ser ud ovenfra.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt