- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Audi A1 1,4 TFSI Ambition S-Line S tronic: MINI racer!


Af Søren Clauding – September 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er nærliggende, at sammenligne Audi A1 med MINI. De to biler har samme kvalitetsmæssige niveau, størrelsen er ikke meget forskellig, de er begge tyske (selvom MINI produceres i Oxford, men MINI ejes som bekendt af BMW) og de henvender sig begge til et køberpublikum, for hvem købsprisen har mindre betydning.

 

Men der er tre væsentlige forskelle. For det første er Audi A1 billigere end MINI. For det andet er de to bilers væsen helt forskelligt. For det tredje er deres udstråling og appeal i hver deres verden. Det gælder de billigere udgaver og det gælder også den lille ”MINI racer”, som denne test handler om: Audi A1 med Ambition udstyr, i S-Line opsætning, med dobbeltkoblingsgear og 185 hestekræfter under motorhjelmen. Den ultimative Audi A1, så at sige, med alle Audis racer-gener spredt ud i alle bilens hjørner. De 10 Le Mans triumfer har ikke været forgæves!

 

Billig

Den testede bil med det lange navn koster 350.000 kroner (den billigste version koster 218.000). Det er 80.000 kroner mindre end MINI Cooper S aut. – og den præsterer kun 150 hk.

 

Hvad udseendet angår er MINI en retrobil mens Audi er en sportstilrigget moderne kompaktbil med kraftigt familiemæssig samhørighed til de større Audi modeller.

 

Så er der spørgsmålet om bilernes væsen. Audi A1 er en voksen bil, en moden bil – selvom målgruppen for køberne udmærket kan være yngre mennesker af begge køn. Audi A1 er givetvis også en nr. 2 bil for familien, der i forvejen har en større Audi. Men det aller væsentligste er af teknisk karakter, helt uafhængig af førerens køn, sociale status og imagemæssige ambitioner: Den kører fabelagtig godt.

 

Førererfaring ønskelig

Det er en fordel, hvis man har erfaring med kraftfulde biler, Ikke så meget ligeud af landevejen, hvor Audi A1 godt nok også er unik. OK – 0-100 km/t på 6,9 sekunder gør indtryk, og 227 km/t på toppen givetvis også (om end det må blive en anden gang den del af oplevelsen afprøves – af respekt for den danske færdselslov). Men gennem kurverne er den i sin egen klasse og det stiller fordringer.

 

Undervognen er fast, ikke så fast, at den er ukomfortabel, men fast nok til, at den med stor præcision placerer hjulene imellem enhver ujævnhed på de dårlige danske landeveje og gnaver hestekræfterne ned i asfalten. Den er ultra sjov at smutte omkring hjørnerne med og hemmeligheden findes givetvis i anvendelsen af et såkaldt ”Torque Vectoring” system.

 

Kræfter det rette sted

Hvor et differentiale normalt – meget ulogisk i øvrigt, men sådan er det – dirigerer motorkræfterne hen til det hjul, hvor det er lettest at komme af med kræfterne (kræfter er ret dovne…), altså det hjul, der har dårligst vejgreb, sikrer ”Torgue Vectoring” systemet, som er et slags elektronisk differentialespær, at kræfterne, om end meget mod deres vilje, overføres til det hjul, der har godt tag i underlaget. Med andre ord, drejer A1’eren til højre er det venstre forhjul, der får lov at arbejde og omvendt, når man drejer til venstre. Resultat: En køreoplevelse, som ingen bil med normalt differentiale kan komme i nærheden af. Det gør den til en ægte landevejsracer.

 

Med til at sikre gode køreegenskaber er udover en strammere undervogn også 17” 215 mm brede 40 procent lavprofildæk, som klæder den lille sportsvogn ganske godt.



Sportsvogn

En sportsvogn er den, ikke mindst indvendigt, hvor fine sportssæder optimere siddeforholdene på forsæderne men samtidig bortskaffer ordentlig plads på bagsæderne. Til gengæld kan man glæde sig over et bagagerum af en vis størrelse: 270 liter er i orden i en bil, der måler 3,95 meter.

 

Maskinkraften leveres af en kvik og omdrejningsvillig 1,4 TFSI motor med kompressor til at sikre momentet ved lave motoromdrejninger og en turbolader til at klare fremdriften ved højere omdrejningstal. Resultatet er en flot momentkurve, der er på toppen (250 Nm) fra 2000 til 4500 omdr./min. Imponerende, at man med den store effekt kan præsterer en regulær benzinøkonomi på 16,9 km/l. DSG-gearet er velkendt og Audi nyder stor fordel af, at Volkswagen koncernen var banebrydende med det superhurtige racerbilsagtige 7-trins automatgearskifte, som i øvrigt også kan betjenes manuelt fra gearstang såvel som padleshift ved rattet.



Model:

Audi A1 1,4 TFSI Ambition S-Line S tronic

Listepris:

Kr. 349.919

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l TFSI benzinmotor. 185 hk. 250 Nm/2000-4500 omdr./min. 7 trins dobbeltkoblings automatgear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,9 sek./ 227 km/t/ 16,9 km/l /139 g/km

Længde:

3,95 m

Bagagerum:

270 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge.  Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg (ekstraudstyr). Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot (ekstraudstyr). Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt