- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Alfa Romeo Giulietta

Nostalgi, når det er smukkest

 

 


Tekst: Søren Clauding – december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulietta. Navnet giver Alfa fans tårer i øjnene. Det er Alfa Romeo, når det er bedst. Sådan var det i 1955, da den første Giulietta så dagens lys og sådan er det anno 2010, hvor den berømte italienske fabrik har lanceret det nye årtusindes svar på legenden blandt legender.

 

Alfa Romeo Giulietta er ikke skabt som en retro-udgave af den oprindelige bil. Hvis man ser på fronten, er der visse lighedstræk, men de er få og ikke særlig iøjefaldende. Man skal forstå filosofien bag Giulietta’en for at fornemme, hvad det er, Alfa Romeo har skabt, man skal føle den, og når først, man har dens sjæl inde i ens egen sjæl, går lyset op for én. Det er genialt, det Alfa Romeo har skabt.

 

Attraktiv pris

Om det så sælger biler er en anden ting. For én ting er, at en Alfa entusiast kan sidde bag rattet og sjæle sig gennem trafikken. Når man har bidraget med hundredevis af tusinde kroner til den danske statskasse, skal der mere til end blot sjæl og nostalgi. Men sandt at sige rammer Alfa også hér lige i solar plexus. Køber man Alfa Giulietta med 120 hestes turbo benzinmotor og basisudstyret, som er ganske udmærket, koster den 276.500 kroner. 276.500 kroner!!!! Det er enestående, at man kan få så meget sjæl, så meget nostalgi og ikke mindst så meget moderne og velkørende bil for de penge.

 

En moderne Giulietta udmærker sig nemlig ved ikke bare at være en ualmindelig helstøbt og velskabt bil, hvor front og bagparti skaber helheden og sidelinjerne gør det nødvendige for at holde dem sammen. Den kører også formidabelt godt. Vi har prøvet 120-hestes udgaven og vi har prøvet den kraftige QV-version med ikke færre end 235 hestekræfter, også frembragt af en turbomotor. Førstnævnte med Distinctive udstyr, som gør den 20.000 kroner dyrere end basis-udgaven (Progressive). Og vi har prøvet dem på tør asfalt, på fugtig asfalt og vi har skøjtet rundt på sne- og isdækkede vinterveje. De fik alle udfordringerne og de bestod med glans: Velkørende, stabile, styresikre og ultra dynamiske biler at køre i. Wow!

 

Alfa DNA

Morskaben kan man til dels selv regulere ved også at vælge mellem Alfa’s DNA, den elektroniske funktion ”Dynamic”, Normal” og ”All weather”, som skifter mellem forskellig speederrespons, styrerespons, ESP-respons og ikke mindst motoropsætning. Desuden reguleres bremsetrykket også og i QV udgaven tilkobles Q2 differentialet, som sikrer optimal overførsel af motorkræfter til underlaget. Og det virker: En sjov, spændende og udfordrende bil, som ikke snyder føreren, når grænserne skubbes tæt på vejkanten.

 

Det er klart, at den store motor, som i øvrigt kun er på 1750 ccm (det er også nostalgi, for de oprindelige Giulietta’er var bl.a. kendt med deres 1750 ccm motorer), i kraft af den store effekt og kæmpemæssige moment er sjovest. 0-100 km/t på 6,8 sekunder og 242 km/t på toppen. Men trods den halve effekt er 120 hestes maskinen, som er en 1,4 Turbo, slet ikke så dum endda. 100 km/t nås på under 10 sekunder og den er naturligt nok noget mere moderat, når det kommer til benzinforbruget.


1750 Turbo benzina.

 

1,4 Turbo Benzina.


Mekanikken i orden

Elektronikken styrer morskaben, mekanikken styrkes af bl.a. multilink baghjulsophæng og et super forhjulsophæng, hvor der bl.a. er anvendt letmetal i McPherson fjederbenene. Samtidig med at man har forenet fornuft med køreglæde.

 

Den visuelle udstråling har haft stor prioritet ligesom køreegenskaber og dynamik. Men bagagerummet er pænt og rummer 350 liter, der er udmærket plads i kabinen, minsandten også på bagsædet (om end afstanden til taget er lige i underkanten) – bilen er trods alt kun 3,35 meter lang – interiørdesignet er smukt, men ikke helt på niveau med de udvendige look. Og udstyrsniveauet er højt. Dog burde det være forbudt at producere af den kaliber og sende den til Skandinavien uden sædevarme som standard… I QV udgaven indgår 2-zone klimaanlæg (der gør det for øvrigt også i 120-hestes Distinctive udgaven), en let sænket undervogn (som ikke føles i praksis, undskyld…), cruise control, tågeforlygter og sportssæder i dellæder. Men det burde det også, for prisen er for den udgave vokset til 450.000 kroner. Ikke dyrt, men heller ikke så attraktivt, som de knap så hurtige varianter.



Godt vejgreb

Hjulstørrelsen er helt tilstrækkelig. Brede hjul, uanset modelvariant. Og de håndterer vintervejret med perfektion. God bredde giver godt vejgreb, uanset kørebanens beskaffenhed. Kun i dyb sne er smalle hjul en fordel – og det nænnede vi ikke at udsætte Alfa’erne for.



Minus’er i vinterføret: Ja, for lidt plads mellem midterkonsol og bremsepedal – det egner sig ikke til velvoksent dansk vinterfodtøj, men det var vist også stort set det hele!

 

 


Model:

Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo benzin Distinctive

Listepris:

Kr. 296.500

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,4 l. 120 hk. 206 Nm/1750 omdr./min. 6 gear. Start-stop system.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 195 km/t/ 15,6 km/l /149 g/km

Længde:

4,35 m

Bagagerum:

350 liter

Hjul:

205/55-16

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2 X Isofix.



Model:

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi

Listepris:

Kr. 450.000

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,75 l. 235 hk. 340 Nm/1900 omdr./min. 6 gear. Start-stop system.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,8 sek./ 242 km/t/ 13,2 km/l /177 g/km

Hjul:

225/45-17


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt