- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 140 hk Distinctive: DNA i god behold


Af Søren Clauding – januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm er et skoleeksempel på, hvordan en sportslig bil kan bevare sine sportslige egenskaber, selvom den på en gang bliver langt mere miljørigtig.

 

Vi har tidligere prøvet Alfa Romeo Giulietta i udgaverne med den sprælske 235 hestes 1,750 benzinmotor og den noget mere moderate 1,4 liters benzinmotor med halvt så megen effekt (læs test af Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo Benzin Distinctive og 1750 TBi hér >>>). Begge er, efter omstændighederne, ganske benzinøkonomiske. Men den nye 140-hestes 2-liters diesel er overmåde meget brændstoføkonomisk: Den går officielt 22,2 km/l!

 

Funktion og køreegenskaber er upåvirkede

Det store spørgsmål var, om den gode økonomi og deraf også lave forureningsgrad ville påvirke bilens medfødte DNA. Hvad angår de funktionelle egenskaber kan alle konklusioner fra de tidligere tests direkte overføres til dieseludgaven. Også hvad angår køreegenskaberne, for de er ikke væsensforskellige. Men naturligvis er motoroplevelsen en anden.

 

Det medfødte DNA har i Alfa-sammenhæng en dobbelt betydning. For Alfa Romeo har i Giulietta og andre modeller leget med bl.a. motorstyring og speederrespons. De kalder det netop DNA, hvor bogstaverne står for ”Dynamic”, Normal” og ”All-weather”. Der er tale om indstillinger af forskellig speederrespons, styrerespons, ESP-respons og motoropsætning – og instrumenteringen skifter også udseende. Men hvad der er nok så væsentligt: Det er fuldstændig tilpasset dieselmotorens særlige karakter.

 

Trækker godt igennem

Der er nemlig tale om en maskine, som trækker rigtig godt igennem allerede ved 1750 motoromdrejninger i minuttet. Den brummer lidt undervejs, men opfører sig ellers ganske eksemplarisk. Udover, at den giver al den oplevelse af kræfter, man næsten kan ønske sig. Det store moment giver det særlige skub bagi ved lav fart og med en topfart på over 200 km/t kan man udmærket flintre nedad en tysk motorvej.



Alfa Romeo Giulietta ligger prismæssigt naturligt nok imellem de to yderligheder, vi tidligere har prøvet. Men prisen på 363.000 kroner er såmænd ganske fornuftig, fordi man får meget Alfa Romeo for pengene. Udstyret er righoldigt (sædevarme skal dog tilkøbes) og balancen mellem sportslig personbil og luksuøs mellemklassesedan opretholdes – præcis som DNA’et er bevaret mellem speederfod og vejkontakt.

 

Interiøret underbygger den dynamiske oplevelse men er en smule dunkelt - noget der elegant er opblødt gennem røde stikninger på rat og sæder.


 


Model:

Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 140 Distinctive

Listepris:

Kr. 364.770

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 140 hk. 350 Nm/1750 omdr./min. Start/stop. DNA

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./ 205 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,35 m

Bagagerum:

350 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Tågelygter. Fartpilot. Regnsensor. 2 X Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt