- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2 V6

Bedre, billigere og retfærdiggjort


Tekst: Søren Clauding – januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der kan siges meget pænt om en Alfa Romeo 159 Sportwagon. Det har vi gjort i tidligere tests, men der kan minsandten også siges nogle negative ting. I hvert fald, hvis man ikke er passioneret Alfa Romeo tilhænger og i hvert fald, når Alfa Romeo lægger en 260 hestes 3,2 liters V6 ned i motorrummet ude foran. Det er ligesom ikke trenden, at køre i biler med stor effekt og højt benzinforbrug.

 

MEN: Hold lige hestene en gang. En Alfa Romeo 159 3,2 V6 er ikke en helt almindelig bil. Den er en passion. På samme måde som mange synes, det er OK at oplyse en fodboldbane med hundrede tusindvis af kilowatt, som skabes af brændselsdrevne elektricitetsværker, der slipper CO2 ud i atmosfæren, på samme måde som nogen synes det er OK, at tage på ferietur i en stærkt forurenende Jumbojet, som nogen synes det er OK at købe billige kinesiske varer, produceret på stærkt forurenende fabriksanlæg og fløjet hertil i forurenende og energiforbrugende fly, på samme måde er der altså mennesker, for hvem en køretur i en Alfa Romeo med 260 hestekræfter simpelthen er det bedste hér i verden. Eller blot at lytte til den enestående buldren fra V6’eren.



Respekt

Det, det handler om, er at vise respekt. Det har Alfa Romeo gjort med den nye 159 V6’er – og det kan ejeren også siden gøre. Hvis man ikke absolut skal brage speedern i bund og dragrace frem til næste lyskryds hele tiden, men blot nyder den store effekt engang imellem, bruger man såmænd i praksis ikke så meget mere benzin end en ganske lille bil gør. Dermed forurener man heller ikke så meget. Ret beset kan man jo blot planlægge sin kørsel lidt bedre – mange mennesker tænker næppe over, at der hér er meget mere at spare end ved alene at forlige sig på, at bilen er sparsommelig.



Alligevel har Alfa Romeo arbejdet målrettet på at gøre det lettere for de passionerede købere.

 

Minus 4X4

For det første har man bortskaffet firehjulstrækket, som både var tungt og brændstofkonsumerende. Resultatet er sjovt nok blevet bedre, for nu er Alfa’en meget mere viril. Den trives langt bedre på snoede veje og ved høj fart. At man så må kæmpe lidt mere for at få vejgreb i startfasen under en kraftig acceleration er en anden sag – men det klarer Alfa’ens ESP nu rimelig godt for en.

 

 


I alt har Alfa Romeo sparet cirka 110 kg væk. Det medfører ikke bare, at man nu kan køre 9,1 km/l – i praksis med blid speederfod omkring de 10. Det medfører også, at man kan nå de 100 km/t på 7 sekunder, hvis man vil og asfalten er tør. Desuden kan man ganske sikkert og stabilt køre 250 km/t.

Epsilon undervognen

Det sidste skyldes ikke mindst den geniale Epsilon undervogn, der, selvom den også har nogle år på bagen, er en af de bedste undervogne i mellemklassen. Stadigvæk. Den gør det oven i købet muligt, ikke at gå på kompromis med stabiliteten i forsøget på at skabe gode kørekomfort.

 

Den prøvekørte version var ”Sportivo”, men udpræget sportslig kan man ikke sige den er. Alternativet er ”Lusso”, der er faktisk ikke den helt store forskel på de to. De koster også eksakt det samme, hvilket vil sige 600.000 kroner i Sportwagon-udgaven. Som almindelige sedan koster en 159 V6 560.000 kroner – og så kan den for resten også fås på gule plader. Da er prisen blot 370.000 kroner inkl. moms og køreegenskaberne er næppe mærkbart forskellige.


Model:

Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2 V6 Sportivo

Listepris:

Kr. 598.500

Motor og transmission:

6 cyl. 3,2 l. 260 hk – 322 o/min v. 4500 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

7 sek/250 km/t/

9,1 km/l/ 262 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

445 liter

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. Hill-Holder. 7 airbags. 17” alufælge. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Sports instrumentering. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. 2-zone klimaanlæg.   


Link til importøren 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt