| 
							 Navnet er lidt mærkeligt, og 
							bilen kommer fra Kina. Ikke desto mindre er den nye 
							Zeekr X et frisk pust, hvis man vil noget andet på 
							elbilsmarkedet end det ”traditionelle”. Den har 
							nemlig helt sin egen karakter - visuelt i hvert 
							fald, selvom den har svenske aner, og svenske 
							designere har været inde over. 
							  
							Man kan godt nok undre sig 
							over, at bilen ikke har et handskerum. Der er også 
							andre spøjse løsninger, som ikke synes at være af 
							typisk europæisk oprindelse. Men vi lever jo i en 
							international verden, og flere europæiske 
							bilproducenter benytter også rask væk kinesisk 
							teknologi og lader deres biler producere i det store 
							asiatiske land, så det geopolitiske element er 
							mangesidet. Hér på siden handler det mest om bilen… 
							 
							
							  
							Intet handskerum men en lille 
							taskekrog er der blevet plads til mellem USB-C 
							udgangene på hhv 27 og 60 W. 
							
							
							  
							 
							Den svenske familie m.fl. 
							De svenske aner er da også 
							ret direkte. Den kinesiske virksomhed Geely ejer 
							både Volvo og Polestar, som med andre ord er ligeså 
							kinesiske som Zeekr. Selv Lotus er en del af 
							virksomhedens portefølje af bilmærker, og Zeekr X 
							deler teknisk platform med bl.a. Volvo EX30, så mere 
							svensk kan det næsten ikke være, uden altså egentlig 
							at være det. 
							  
							Nok om det. Zeekr har 
							eksisteret siden 2021, så der er med andre ord tale 
							om et ret nyt bilmærke. Det udtales ”Ziikra” og den 
							mindste og billigste model hedder ganske enkelt “X” 
							mens den anden del af navnet vist ikke har nogen 
							udtale-forskrift. ”Privilege” giver sig selv, og det 
							kan langt hen ad vejen også vise sig at være den 
							version, kunderne går efter. 
							  
							Told i stedet for afgift 
							På grund af 
							afgiftsfritagelsen - udover den told, der lægges på 
							kinesiske varer på det europæiske marked, som for 
							Zeekr’s vedkommende er på små 30 procent - koster 
							topmodellen 370.000 kroner. Zeekr X kan dog også 
							erhverves for 280.000 kroner, hvis man vil give 
							afkald på forskelligt udstyr, men først og fremmest 
							vil klare sig med et mindre batteri på 49 kWh og 
							færre hestekræfter (270 hk). X modellen inkluderer 
							nemlig et 400 Volt 69 kWh (netto 66 kWh) NMC-batteri 
							- og ikke mindst træk på alle fire hjul. 
							  
							Det sidste er et væsentligt 
							købsargument, for alternativet er baghjulstræk. Træk 
							på fire hjul giver bedre fremkommelighed under 
							varierede kørselsforhold, og som sådan kan Zeekr X 
							også bedre leve op til et SUV-prædikat, da den også 
							har en lettere forøget frihøjde på 17,5 cm. I 
							teorien burde AWD også give bedre stabilitet og 
							flere muligheder for at manøvrere sig ud af en 
							kritisk trafiksituation. 
							  
							Et spørgsmål om 
							kalibrering 
							Det beror dog helt på, hvor 
							godt man har kunnet kalibrere elmotorerne og deres 
							indbyrdes samspil. Vi har imidlertid ikke haft 
							lejlighed til at køre bilen på grænsen, så det kan 
							vi ikke helt stå inde for. Men nu er Zeekr X heller 
							ikke en ekstrem eller for den sags skyld 
							køredynamisk bil, selvom effekten kunne indikere 
							noget i den retning. Derfor er der et vist 
							misforhold mellem effektpotentialet og bilens 
							vejegenskaber – men det kan man jo som fører 
							heldigvis selv styre ved hjælp af højre-foden. Der 
							findes også et par køreprogrammer, der gør det 
							lettere at håndtere bilen. 
							  
							Med en vægt på over 2 tons 
							ville andre mere europæiserede bilkonstruktører 
							måske have strammet affjedringen mere op. 
							Affjedringen er fuldt mekanisk med hydrauliske 
							støddæmpere og forbavsende komfortabelt sat op og 
							dens styreegenskaber, hjulpet af 5-leds 
							baghjulsophæng, giver den en rolig vejbeliggenhed, 
							så længe det går lige ud. Det er først når man 
							begynder at køre den på en snoet vej og måske endda 
							får den tanke, at man godt vil bruge de mange 
							hestekræfter, at billedet fader lidt ud. 
							Kørerhjælpemidler af traditionel art inklusiv 
							vognbaneassistent har den også, men de er godt nok 
							ikke morsomme at kæmpe med. Heldigvis kan man slå 
							dem fra, men det var vel ikke det, der var meningen. 
							  
							Cruise og lad 
							245/45-20 hjul sikrer at 
							vejgrebet er der, også når man har brug for det. Som 
							sådan kører Zeekr X godt – men mere som en cruiser 
							gør det. Som et kuriosum må man trække en anhænger 
							på 1600 kg, men så garanterer vi ikke for 
							energiforbruget. 
							  
							Rækkevidden er uden anhænger 
							af WLTP beregnet til 425 kilometer. I praksis skal 
							man nok, selv med blid speederfod under optimale 
							temperaturforhold forvente omkring 350 kilometer. 
							Det er OK, men ikke overvældende. Derfor er det 
							godt, at Zeekr X Privilege kan oplades med 22 kW AC 
							og 150 kW DC. Det kan ske fra visse offentlige 
							AC-opladere, men vi var ikke med DC-opladning bare i 
							nærheden af de 150 kW. Det kan dog være bedre ved fx 
							medium batteristand, men hurtigopladning med 150 kW 
							oplevede vi ikke ved over 70 procent 
							opladnings-niveau. 
							  
							Kan man indrette sig på 
							elbils-udfordringerne er Zeekr X som bil bestemt 
							ikke et dårligt valg. Om end der findes ICE-biler i 
							samme prisklasse med udstyrsfeatures, der ikke 
							ligger så langt fra Zeekr X, og konkurrencen om 
							elbils-kunderne i denne prisklasse også er stor. 
							  
							Iøjefaldende 
							Helt basalt får man med Zeekr 
							X en bil, der ser godt ud (redaktørens mening) 
							indvendigt og udvendigt, er iøjefaldende og skabt i 
							materialer, der virker lækre. Som elbil har den 
							mange løsninger, som er elektrisk baseret, og mange 
							af de små finurligheder, som ikke virker helt 
							gennemarbejdede, forventer vi forsvinder med 
							kommende opdateringer, Det er ligesom med 
							computersystemer, der heller ikke er altid er helt 
							på plads, når de er helt nye. 
							 
							
							  
							 
							I mere traditionel forstand 
							inkluderer udstyret et panorama glastag, som er 
							effektivt varmeisolerende og giver større hovedhøjde 
							i kabinen, hvad især bagsædepassagererne har glæde 
							af. Men der er ikke et panel eller en teknisk 
							løsning, som hindrer konstant lysindfald (i 
							dagslys), og bilen kan ikke leveres uden 
							panoramaglastaget. 
							  
							Udstyr af forskellig 
							bestykning 
							De fleste funktioner styres 
							via en 14,6” skærm i midterkonsollen, hvis menu til 
							tider er svær at gennemskue. Talestyringen har visse 
							begrænsninger, for nu at sige det mildt, som ikke 
							alene kan tilskrives sprogbarrieren – for den taler 
							ikke dansk. Et godt Head-up Display, som dog ikke 
							rigtigt harmonerer med instrumentpanelets ellers så 
							elegante design (se billederne), er en god ting, og 
							vi er sikre på, at forsædepassagerer i bilens højre 
							side vil sætte pris på, at der også er varme i 
							passagersædet (i modsætning til hvad de officielle 
							specifikationer indikerer). Ventilation i begge 
							forsæder indgår også i udstyret. 
							  
							Klimaanlægget er 
							varmepumpebaseret og 2-zonet, og 
							luftgennemstrømningen styres via skærmen. Fortil er 
							det OK, selvom den store skærm sender luften fra den 
							midterste defroster opad og ind i øjnene på 
							forsædepassagererne. Der er plads til forbedring, 
							også fordi der, som vi har erfaret i andre biler af 
							kinesisk ophav, er visse vanskeligheder ved at styre 
							temperaturen på den indstrømmende luft. Det er lidt 
							et enten-eller: varmt eller koldt. Og på bagsædet må 
							man lide – der er ikke ventilationsdyser bagtil. 
							  
							God lyd og rimelig 
							bagageplads 
							Tilslutningsmulighederne 
							inkluderer et 60W USB-C stik, så man kan oplade en 
							smarttelefon, selvom den er i fuld gang med at 
							streame. Og a-pro-pos lys disponerer man over et 
							fremragende Yamaha lydanlæg, som også kan benyttes 
							til at underholde med at få bilen til at lyde som en 
							traktor, en sportsvognsmotor eller en…hest (og 
							andet…). Giver det mening? Måske ikke helt. Måske 
							ville det give mere mening, hvis nøglen i 
							bukselommen også kunne befordre, at bilen kunne 
							låses og ikke blot låses op. Vi lykkedes i hvert 
							fald ikke med projektet, og på forespørgsel hos 
							salgspersonalet fik vi ikke anden information. 
							 
							 
							
							  
							  
							
							  
							  
							
							  
							I frunken er der lige akurat 
							plads til et ladekabel. 
							 
							Bagagerumspladsen bagtil er 
							på 362 liter, som kan øges til 1182 liter, og 
							bagklappen åbnes elektrisk ved tryk på en knap under 
							det lysende og fancy tredimensionelle Zeekr navn 
							under bagruden. Fortil findes en frunk, som kan 
							indeholde et ladekabel. Ladestikket findes dog på 
							venstre bagskærm, så det er lidt akavet, hvis man 
							kantstensparkerer og lader i højre side. 
							  
							Sidst men ikke mindst: Fabriksgarantien holder i fem 
							år, og siden kan den serviceaktiveres i yderligere 5 
							år, dog med en kilometergrænse på 100.000. 
							  |