|
Hvis man vil ind på et nyt
marked, skal man gøre det ordentligt. Især hvis man
er et nyt kinesisk bilmærke, omend med visse
europæiske relationer. Det ser ud som om, at Zeekr
gør det ordentligt. I alle tilfælde i forhold til
omtale i Danmark. Og i sig selv imponerende gennem
det faktum, at Zeekr 7X blev nomineret til Årets Bil
i Danmark 2026. Men Zeekr 001 er heller ikke uden
evner - det er den, vi hér sætter fokus på.
Den kompakte “X” har vi
tidligere prøvekørt, og egentlig har undertegnede
også kørt 7X i forbindelse med forberedelserne netop
til Årets bil i Danmark nomineringen (og der følger
snart en test også her på Motorsiden.dk). Og det var
ingen dårlig idé at tage dem i den rækkefølge og
også gå lidt dybere i forståelsen af 7X, for 7X
viser i højere grad vejen end 001, der er den første
model fra den kinesiske bilfabrik (som blev
grundlagt i 2021).
001 er den første – og det
kan mærkes
Det hele er i Zeekr regi ikke
desto mindre meget nyt, og oven i købet venter der
allerede en ny 001 i kulisserne. Hvis den er på
samme niveau som X7, er den værd at vente på. Ikke
fordi den nuværende 001 er dårlig, men fordi man
godt kan mærke, at den er en første generation (om
end med visse opdateringer i 2023). Som sådan er det
lidt unfair at gå i detaljer med det, der ikke er
helt på niveau med forventningerne til en bil, der
som søsterbil til Volvo og Polestar egentlig skulle
vise vejen.
Helt overordnet er idéen bag
Zeekr 001 god. Den er en stor luksusbil - næsten 5
meter lang - og skabt efter de grundprincipper, som
vi efterhånden har erfaret, at kinesiske biler er
baseret på: Høj grad af kørekomfort og uden al for
meget vægt lagt på køredynamik.
Avanceret undervogn
Zeekr 001 har en avanceret
undervogn med double wishbone forhjulsophæng og
integrallink bag (en slags multilink). Det gør den
stabil og tilstrækkelig præcis. Den prøvekørte
topversion har også luftaffjedring, der kompenserer
lidt for den formentlig ret bløde affjedring. Kører
man friskt, strammer den op, og det gør den sagt
over en kam ganske velkørende. Dertil kommer
265 mm brede 40 procent lavprofildæk på 22" fælge.
De er med til at gie et kontant feedback fra
kørebanen.

Vægten er naturligvis en
udfordring. Den vejer godt til, som andre elektriske
biler i den størrelse gør det: 2410 kg i køreklar
stand. Men den råder også over 2 synkronmotorer, der
tilsammen præsterer op til 544 hk og 686 Nm. Det er
mange kræfter (og den kommende 001 skulle efter
sigende have endnu mere power), som gør 001 i stand
til at klare accelerationsprøven til de 100 km/t på
3,8 sekunder.
Stor træk kapacitet
Det er i sig selv
uinteressant, for bilen lægger ikke op til fart. Men
kræfterne gør det muligt, at trække en anhænger på 2
tons, og der giver de måske mere mening. Ellers er
det ret beset blot et resultat af, at det ikke er
vanskeligt at få elmotorer til at yde en farlig
masse kræfter. Udfordringen er at styre kræfterne og
gøre dem brugbare, fx i kritiske situationer, hvor
vejgreb og kørefærdigheder er afgørende for at
håndtere dem.
Fordi Zeekr 001 i den
prøvekørte udgave havde firehjulstræk, er den god
til at klare køreudfordringerne. De to motorer er
baseret på samme teknologi og derfor enklere at få
til at samarbejde, og det gør softwaren ret godt.
Men køredynamisk kan man ikke for alvor kalde den,
for når en tung bil skal gennem især de skarpe
kurver, ryger lidt af fornøjelsen.
Topfart for syns skyld
Topfarten på 200 km/t er vist
mest til for et syns skyld. Bruger man den på en
tysk Autobahn gætter vi på, at det man vinder i fart
sætter man til gennem flere lade-stop. Finder man en
lynlader, kan man imidlertid oplade det 100 kWh
(netto 92 kWh) store 400 Volt litium-ion batteri af
NMC typen med op til 200 kW, men det har vi ikke
afprøvet i praksis.
Det officielle tal for
rækkevidden er 585 km iflg. det udleverede
specifikationsark. Ved moderate temperaturer skal
man nok regne med 500 km. Det indebærer også, at det
officielle forbrugstal på 18,5 kWh/100 km bliver
lidt større i praksis.
Men alt det gør ingenting,
hvis man har indstillet sig på en elbils særlige
karakteregenskaber inden man vælger den:
Hjemmeopladning er at foretrække, og siden kan turen
på tværs af Danmark finde sted, uden al for meget
tid tilbragt på lynlade-stationerne.
Den ser godt ud
Oven i al teknikken er der så
det for mange mennesker måske allervigtigste: Bilen
ser godt ud, både indvendig og udvendig, og den har
masser af den luksus følelse, som man forventer i en
bil til små 600.000 kroner. Ja, helt eksakt 585.000
kroner er listeprisen for en Zeekr 001 på danske
nummerplader.
Udstyret omfatter da
panoramaglastag (uden indre afskærmning - men mon
ikke det også bliver anderledes på de kommende
modeller som hos Volvo og 7X), matrix-LED lygter,
12-vejs el-forsæder, 3 zone klimaanlæg, varmepumpe,
el-justerbart bagsæde og Yamaha lyd fra 12
højtalere. Den 15,4” store skærm i midterkonsollen
bruges til at styre de allerfleste funktioner. Den
er klar - og menuen bliver man vel vant til hen ad
vejen. Instrumentgruppen bag rattet inklusive
head-up displayet er skarpt nok, men typerne så små,
at er man afhængig af læsebriller, er de ganske
enkelt unødvendigt små.

Zeekr 001 designet har mange moderne detaljer.

Rammeløse sideruder giver et sportsligt udtryk.


Bagage og garanti
Og så er der
bagagekapaciteten: Bilens form som en slags
“shooting brake” giver 539 liter bagagerum ude
bagtil og en mindre 32 liter frunk oppe fortil. I
alt disponerer man over 2144 liter bagageplads, når
bagsæderyglænene lægges ned. Det er ret udmærket.
Hvad garantiforholdene angår,
har man 5 års garanti på bilen og i alt 8 år på
batteriet. Det er helt på niveau med det aktuelle
blandt elbiler. Men prisen… Godt at den ikke er
belagt nævneværdigt med afgift, for så ville en
sådan bil godt nok blive en kostbar affære.
|