- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Zeekr 001 Prtivilege AWD

Luksus start for nyt luksus bilmærke


af Søren Clauding - november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man vil ind på et nyt marked, skal man gøre det ordentligt. Især hvis man er et nyt kinesisk bilmærke, omend med visse europæiske relationer. Det ser ud som om, at Zeekr gør det ordentligt. I alle tilfælde i forhold til omtale i Danmark. Og i sig selv imponerende gennem det faktum, at Zeekr 7X blev nomineret til Årets Bil i Danmark 2026. Men Zeekr 001 er heller ikke uden evner - det er den, vi hér sætter fokus på.

 

Den kompakte “X” har vi tidligere prøvekørt, og egentlig har undertegnede også kørt 7X i forbindelse med forberedelserne netop til Årets bil i Danmark nomineringen (og der følger snart en test også her på Motorsiden.dk). Og det var ingen dårlig idé at tage dem i den rækkefølge og også gå lidt dybere i forståelsen af 7X, for 7X viser i højere grad vejen end 001, der er den første model fra den kinesiske bilfabrik (som blev grundlagt i 2021).

 

001 er den første – og det kan mærkes

Det hele er i Zeekr regi ikke desto mindre meget nyt, og oven i købet venter der allerede en ny 001 i kulisserne. Hvis den er på samme niveau som X7, er den værd at vente på. Ikke fordi den nuværende 001 er dårlig, men fordi man godt kan mærke, at den er en første generation (om end med visse opdateringer i 2023). Som sådan er det lidt unfair at gå i detaljer med det, der ikke er helt på niveau med forventningerne til en bil, der som søsterbil til Volvo og Polestar egentlig skulle vise vejen.

 

Helt overordnet er idéen bag Zeekr 001 god. Den er en stor luksusbil - næsten 5 meter lang - og skabt efter de grundprincipper, som vi efterhånden har erfaret, at kinesiske biler er baseret på: Høj grad af kørekomfort og uden al for meget vægt lagt på køredynamik.

 

Avanceret undervogn

Zeekr 001 har en avanceret undervogn med double wishbone forhjulsophæng og integrallink bag (en slags multilink). Det gør den stabil og tilstrækkelig præcis. Den prøvekørte topversion har også luftaffjedring, der kompenserer lidt for den formentlig ret bløde affjedring. Kører man friskt, strammer den op, og det gør den sagt over en kam ganske velkørende. Dertil kommer 265 mm brede 40 procent lavprofildæk på 22" fælge. De er med til at gie et kontant feedback fra kørebanen.



Vægten er naturligvis en udfordring. Den vejer godt til, som andre elektriske biler i den størrelse gør det: 2410 kg i køreklar stand. Men den råder også over 2 synkronmotorer, der tilsammen præsterer op til 544 hk og 686 Nm. Det er mange kræfter (og den kommende 001 skulle efter sigende have endnu mere power), som gør 001 i stand til at klare accelerationsprøven til de 100 km/t på 3,8 sekunder.

 

Stor træk kapacitet

Det er i sig selv uinteressant, for bilen lægger ikke op til fart. Men kræfterne gør det muligt, at trække en anhænger på 2 tons, og der giver de måske mere mening. Ellers er det ret beset blot et resultat af, at det ikke er vanskeligt at få elmotorer til at yde en farlig masse kræfter. Udfordringen er at styre kræfterne og gøre dem brugbare, fx i kritiske situationer, hvor vejgreb og kørefærdigheder er afgørende for at håndtere dem.

 

Fordi Zeekr 001 i den prøvekørte udgave havde firehjulstræk, er den god til at klare køreudfordringerne. De to motorer er baseret på samme teknologi og derfor enklere at få til at samarbejde, og det gør softwaren ret godt. Men køredynamisk kan man ikke for alvor kalde den, for når en tung bil skal gennem især de skarpe kurver, ryger lidt af fornøjelsen.

 

Topfart for syns skyld

Topfarten på 200 km/t er vist mest til for et syns skyld. Bruger man den på en tysk Autobahn gætter vi på, at det man vinder i fart sætter man til gennem flere lade-stop. Finder man en lynlader, kan man imidlertid oplade det 100 kWh (netto 92 kWh) store 400 Volt litium-ion batteri af NMC typen med op til 200 kW, men det har vi ikke afprøvet i praksis.

 

Det officielle tal for rækkevidden er 585 km iflg. det udleverede specifikationsark. Ved moderate temperaturer skal man nok regne med 500 km. Det indebærer også, at det officielle forbrugstal på 18,5 kWh/100 km bliver lidt større i praksis.

 

Men alt det gør ingenting, hvis man har indstillet sig på en elbils særlige karakteregenskaber inden man vælger den: Hjemmeopladning er at foretrække, og siden kan turen på tværs af Danmark finde sted, uden al for meget tid tilbragt på lynlade-stationerne.

 

Den ser godt ud

Oven i al teknikken er der så det for mange mennesker måske allervigtigste: Bilen ser godt ud, både indvendig og udvendig, og den har masser af den luksus følelse, som man forventer i en bil til små 600.000 kroner. Ja, helt eksakt 585.000 kroner er listeprisen for en Zeekr 001 på danske nummerplader.

 

Udstyret omfatter da panoramaglastag (uden indre afskærmning - men mon ikke det også bliver anderledes på de kommende modeller som hos Volvo og 7X), matrix-LED lygter, 12-vejs el-forsæder, 3 zone klimaanlæg, varmepumpe, el-justerbart bagsæde og Yamaha lyd fra 12 højtalere. Den 15,4” store skærm i midterkonsollen bruges til at styre de allerfleste funktioner. Den er klar - og menuen bliver man vel vant til hen ad vejen. Instrumentgruppen bag rattet inklusive head-up displayet er skarpt nok, men typerne så små, at er man afhængig af læsebriller, er de ganske enkelt unødvendigt små.



Zeekr 001 designet har mange moderne detaljer.

 


Rammeløse sideruder giver et sportsligt udtryk.

 

 


Bagage og garanti

Og så er der bagagekapaciteten: Bilens form som en slags “shooting brake” giver 539 liter bagagerum ude bagtil og en mindre 32 liter frunk oppe fortil. I alt disponerer man over 2144 liter bagageplads, når bagsæderyglænene lægges ned. Det er ret udmærket.

 

Hvad garantiforholdene angår, har man 5 års garanti på bilen og i alt 8 år på batteriet. Det er helt på niveau med det aktuelle blandt elbiler. Men prisen… Godt at den ikke er belagt nævneværdigt med afgift, for så ville en sådan bil godt nok blive en kostbar affære.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Flere Zeekr prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Zeekra 001 Privilege LR AWD

Listepris:

Kr. 584.900

Motor og transmission 2 stk Permanent magnet synkron elmotorer, System: 544 hk, 686 Nm. 100/97 kWh 400 V NMC litium-ion batteri. AWD.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

3,8 sek./ 200 km/t/ 18,5 Wh/ km/ 585 km

Opladning AC/DC

22 kW/200 kW

Længde: 4,96 meter

Bagagerum/ frunk:

539-2144 liter/ 32 liter.

Værd at bemærke:

265/40-22 dæk på alufælge. Aktiv luftaffjedring. Matrix LED forlys. Adaptiv fartpilot. El-forsæder. Ratvarme. Forsæder med varme og ventilation. El-justerbare bagsæder. 3 zone Klimaanlæg. Varmepumpe. Bakkamera. Head-up Display. 15,4" skærm. Navigation. Yamaha lydanlæg. El-bagklap. Panorama glastag. Klar til V2L.







Benpladsen på bagsædet er god, men man sidder lidt lavt og da skal benene ikke være for lange.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt