Man tager en Peugeot 3008 og
trækker den lidt i enden, så der er plads til to
ekstra sæder, og så beholder man den 210-hestes
elmotor, den havde i forvejen, og vupti, så har man
en Peugeot E-5008. Hvor svært kan det være? Og det
er det da heller ikke, så det er ikke et mirakel, at
Peugeot kort tid efter lanceringen af E-3008, som vi
prøvekørte for et års tid siden, sendte en forlænget
udgave på markedet.
Og det er heller ikke et
mirakel, at køreegenskaberne hos de to
søstermodeller er meget lig hinanden. Indrømmet,
E-3008 blev prøvekørt på stærkt trafikerede veje
omkring Cannes i Sydfrankrig, mens E-5008 blev sat
under lup på danske forårsvarme landeveje, som ikke
helt harmonerede med de vinterdæk, der endnu ikke
var blevet skiftet ud.
God og gennemarbejdet
elbil
Men helhedsbilledet
forstyrres ikke nævneværdigt deraf, bl.a. fordi der
i begge tilfælde var tale om 20” hjul, og den
spændstighed, vi erfarede i Sydfrankrig, klart kunne
genkendes i ”storebror2 på danske veje: En Peugeot
E-5008 EL210 er en god, gennemarbejdet fuldt
elektrisk SUV, med en 7-sædet bils muligheder og
elbilens fordele såvel som begrænsninger.
Hvad de syv sæder angår, er
E-5008 defineret, som franskmænd nu har for vane. De
to bageste siddepladser er brugbare, men man skal
ikke være alt for stor, hvis man vælger at sidde
derude bagi, hvor man måske også let kan komme til
at føle sig lidt indespærret. Det hænger bl.a.
sammen med at Peugeot også gerne ville gemme lidt
bagageplads til en fuldt læsset persontransport.
Fleksibel
Med seks personer i bilen går
det lidt lettere, og heldigvis er E-5008 fleksibel,
som var den en konventionel konstruktion. Med alle
fem sæderyglæn i de bageste gemakker lagt ned,
disponerer man over mere end 2 kubikmeter – det kan
i nogle tilfælde være ganske praktisk. Især fordi
anhængervægten er begrænset til 1000 kg.
I øvrigt må man ikke glemme,
at energiforbruget i en elbil, når vægten øges,
stiger uforholdsmæssigt meget i forhold til en
konventionel ”ICE”-bil. Så det er under alle
omstændigheder ikke optimalt, fx at køre med en tung
campingvogn efter en elbil – da vil man hurtig
opdage, at besparelsen ved at køre på billig el,
opsluges af merforbrug og flere overnatninger
undervejs på campingturen.
Lade-infrastrukturen
styrer
En tur med campingvogn til
Sydeuropa i en elbil er ikke uden udfordringer,
ligesom en ferie biltur i det hele taget er det i en
elbil, hvor styringen af oplevelserne i vidt omfang
varetages af den europæiske lade-infrastruktur og
ikke de oplevelser og seværdigheder, man ønsker at
frekventere undervejs. Så kan man jo tage flyveren i
stedet for, men hov, så forsvandt noget af den
klimarigtighed, der af mange forbindes med at køre
elbil.
Der er ellers mange penge at
flyve for. Fordi elbiler i Danmark fortsat er stærkt
afgiftsbegunstiget, kan man købe den rummelige og
motorstærke E-5008 for blot 340.000 kroner. Den
prøvekørte, forhjulstrukne GT-Pack version er
prissat til 370.000 kroner, og da får man også meget
udstyr med for pengene – det er en del af fordelen
ved, at udstyret i elbiler heller ikke
brandbeskattes som i ICE-biler.
Pænt udstyr og
batteristørrelse
Og med i købet får man også
et pænt stort 400 Volts batteri på 77 kWh, som med
en netto-kapacitet på 73 kWh har strøm nok til at
man iht. WLTP kan køre 497 km. I det milde
forårsvejr oplevede vi en rækkevidde på 420 km (men
vinterdækkene kan nok tilskrives lidt af det større
energiforbrug), og andre har konstateret, at i koldt
vejr er rækkevidden 315 km. Det er dog næppe med
fuldt læs. Men bilens køreklar vægt på 2,3 tons
fornægter sig ikke.
Som sådan er begrænsningerne
de sædvanlige, når det gælder elbiler:
Ladefrekvensen bliver dog hurtigt en del af
dagligdagen, på samme måde som mange ofte er i en
stadig jagt på strøm til smarttelefonen, for at
kunne bevare den virtuelle kontakt til omverdenen.
Hurtig opladning
Men det kunne være værre. Man
kan nemlig DC-oplade med op til 160 kW, og så tager
det i teorien blot en halv times tid at oplade
batteriet fra 0 til 100 procent. Virkeligheden vil
dog ofte være mere tidskrævende – men hvem kører en
batteribil helt tom og lader den efterfølgende helt
op? Det har både batteriholdbarheden og
tålmodigheden godt af, at man ikke gør.


Udstyret er righoldigt i GT Pack versionen. På listen
står bl.a. 20” fælgene, sjovt nok opkaldt efter det
amerikanske naturområde Yosemite, Fuld LED forlys,
det geniale iCockpit, der inkluderer en 21” buet
digital skræm, som også viser de essentielle
køreinformationer, 360 grader kamera, ratvarme samt
sædevarme foran. 3-zone klimaanlæg med varmepumpe,
el-bagklap med kick-funktion, mørktonede sideruder
bag hører med, og en del af strømmen kan også
benyttes til trådløs opladning af smarttelefoner,
der kan, samt V2L (3,6 kW AC), så man fx kan oplade
en elektrisk løbehjul undervejs.




 |