- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Opel Grandland Electric GS Sky


Den første rigtige Opel i lang tid


af Søren Clauding - november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det har taget noget tid, men nu er Opel – trods Stellantis-teknik – så småt ved at være tilbage i sit ophav. For selvom transformationen lykkedes pænt, da PSA gruppen, som siden blev til Stellantis, i 2017 overtog den hæderkronede tyske bilfabrik, så forsvandt den velkendte Opel følelse. Noget som det - indrømmet - også er ret vanskeligt at beskrive i ord. Men i den nye Grandland Electric er en Opel igen en Opel.

 

Det har taget noget tid, fordi man på mange måder skulle både genskabe og forny det tyske brand. Det skete samtidig med udviklingen af nye og knap så vellykkede elektrificeringsstrategier. Og så var der, gætter vi på, ikke plads til at få en Opel til at være en Opel, især ikke når Opel-følelsen var svær at beskrive.

 

God plads og god følelse

Det er ikke desto mindre lykkedes med den nye Grandland Electric. Den er fuldt elektrisk, den er fortsat baseret på fælles Stellantis platforme og teknik, men der er blevet plads til en god portion Opel. Som, a-pro-pos plads, inkluderer bedre kabineplads og bagsædeplads ikke mindst i Opel Grandland end i fx. Peugeot 3008 - uden at Grandland så er gået hen at live en Peugeot 5008, som trods alt er endnu større.


 


Faktisk har man mobiliseret 550 liter bagageplads, som kan udvides til 1645 liter. Det er der blevet plads til, selvom man også har valgt et 73 kWh batteri (netto), som i øvrigt forventes senere at blive suppleret med et 97 kWh batteri, formentlig for at tilgodese det tyske publikums behov for lang rækkevidde. Med de 73 kWh kører man officielt 513 kilometer, men reelt nok kun 415 km i mildt vejr og 310 km, når det bliver koldt. Det kan godt være en udfordring, hvis man samtidig vil køre hurtigt på en tysk Autobahn.

 

Topfarten er dog begrænset til 170 km/t, og så kan man lynoplade med op til 160 kW. Men det trækker dog ned, at batteriet ikke kan pre-konditioneres. Motoren er den velkendte fra søsterbilerne i Stellantis, dvs. en 210-hestes permanent magnet synkron elmotor, der trækker på forhjulene.



Hårdt marked

Spørgsmålet er, om det er nok til at den prøvekørte GS SKY version kan presse sig ind på det stærkt konkurrenceprægede danske elbils-marked. Listeprisen er 343.000 kroner, og den billigste Grandland koster 305.000 kroner. Der er et rigt udbud af elbiler i denne prisklasse, men det, der skal sikre Opel succesen, er netop, at der er tale om den første rigtige Opel i nyere tid.

 

Selvom det ikke er empirisk underbygget, er det ikke utænkeligt, at visse bilkøber lader deres geopolitiske holdninger spille ind i bilvalget, selvom det måtte betyde en lidt højere pris. At være europæisk betaler man vel også lidt for, men udstyret er nu heller ikke på nogen måde dårligt. Endda tvært imod.

 

En regulær SUV

Grundliggende er Opel Grandland en regulær SUV med en frihøjde på 20,4 cm. Den findes også med andre drivliner, bl.a. plug-in hybrid, men i Danmark er den alene elektrisk. Electric versionen har forhjulstræk og en 210 hestes permanent magnet synkron elmotor, der også leverer 345 Nm. 100 km/t nås på 9 sekunder og topfarten er 170 km/t. At det trods alt ikke går hurtigere, kan tilskrives vægten på 2057 kg. Det er meget, men det kunne være værre.

 

Og så er der særlige Opel karakteristika som fx de såkaldte ergonomiske AGR-sæder og Matrix IntelliLux forlygter, Plus en stribe af det udstyr, som ret beset forventes i en afgiftsfritaget elbil i denne prisklasse. Elektrisk bagklap med kick funktion, 180 grader bakkamera suppleret af p-sensorer for og bag, varme i rat og forsæder, nøglefri betjening og meget andet. Også elektrisk soltag med indvendigt panel er standard ligesom varmepumpe.



Kører som en Opel – trods vægten

Køreegenskaberne underbygges af 20” 235/50 lavprofil hjul på såkaldte Diamond Cut letmetal-fælge. Og Opel Grandland Electric kører meget, som man forventer en Opel kører. Lavprofildækkene gør, at man mærker små ujævnheder mere end store, men affjedringens spændstighed passer godt til bilen. Det er i øvrigt tankevækkende, at vægten var noget af det, den store Opel Insignia inden elbilernes indtog ofte blev kritiseret for. Og det til trods for at Insignia var en af de allermest velkørende biler i sin klasse. Den vejede 17-1800 kg…

 

Og så er der designet, udvendigt som indvendigt. Hér adskiller Grandland sig i den grad fra søsterbilerne, især hvis man sammenligner med Peugeot 3008. Det er meget mere i Opel-stil, underbygget af den karakteristiske Opel-front med det såkaldte 3D Vizor knæk på motorhjelmen. Indvendigt springer den 10,1” store berøringsskærm i øjnene, men især det store og meget klare head-up dislay, der skal der uddeles mange roser for.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Opel Grandland Electric GS Sky

Listepris:

Kr. 342.490

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor. 210 hk, 345 Nm. FWD. 77 kWh batteri, 400 Volt. AC: 11 kW. DC: 160 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ rækkevidde (WLTP):

9,0 sek./ 170 km/t/ 17,3 kWh/100 km/ 513 km.

Længde:

4,65 m

Bagagerum:

550-1645 liter

Anhængervægt: 1200 kg

Værd at bemærke:

20" alufælge. 235/50-20. Entelli-Lux matrix LED forlys. Nøgleløs betjening. 2-zone klimaanlæg med varmepumpe. Sædevarme for. Ratvarme. Ergonomiske AGR sæder. Adaptiv fartpilot. 380 grader kamera. El-bagklap - med kick-funktion. 10" touch skærm. Panorama gæastag med indvendigt el-panel.


 

 

 

Bagagerummet er stort men ikke helt plant.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt