|
Det har taget noget tid, men
nu er Opel – trods Stellantis-teknik – så småt ved
at være tilbage i sit ophav. For selvom
transformationen lykkedes pænt, da PSA gruppen, som
siden blev til Stellantis, i 2017 overtog den
hæderkronede tyske bilfabrik, så forsvandt den
velkendte Opel følelse. Noget som det - indrømmet -
også er ret vanskeligt at beskrive i ord. Men i den
nye Grandland Electric er en Opel igen en Opel.
Det har taget noget tid,
fordi man på mange måder skulle både genskabe og
forny det tyske brand. Det skete samtidig med
udviklingen af nye og knap så vellykkede
elektrificeringsstrategier. Og så var der, gætter vi
på, ikke plads til at få en Opel til at være en
Opel, især ikke når Opel-følelsen var svær at
beskrive.
God plads og god følelse
Det er ikke desto mindre
lykkedes med den nye Grandland Electric. Den er
fuldt elektrisk, den er fortsat baseret på fælles
Stellantis platforme og teknik, men der er blevet
plads til en god portion Opel. Som, a-pro-pos plads,
inkluderer bedre kabineplads og bagsædeplads ikke
mindst i Opel Grandland end i fx. Peugeot 3008 -
uden at Grandland så er gået hen at live en Peugeot
5008, som trods alt er endnu større.


Faktisk har man mobiliseret
550 liter bagageplads, som kan udvides til 1645
liter. Det er der blevet plads til, selvom man også
har valgt et 73 kWh batteri (netto), som i øvrigt
forventes senere at blive suppleret med et 97 kWh
batteri, formentlig for at tilgodese det tyske
publikums behov for lang rækkevidde. Med de 73 kWh
kører man officielt 513 kilometer, men reelt nok kun
415 km i mildt vejr og 310 km, når det bliver koldt.
Det kan godt være en udfordring, hvis man samtidig
vil køre hurtigt på en tysk Autobahn.
Topfarten er dog begrænset
til 170 km/t, og så kan man lynoplade med op til 160
kW. Men det trækker dog ned, at batteriet ikke kan
pre-konditioneres. Motoren er den velkendte fra
søsterbilerne i Stellantis, dvs. en 210-hestes
permanent magnet synkron elmotor, der trækker på
forhjulene.

Hårdt marked
Spørgsmålet er, om det er nok
til at den prøvekørte GS SKY version kan presse sig
ind på det stærkt konkurrenceprægede danske
elbils-marked. Listeprisen er 343.000 kroner, og den
billigste Grandland koster 305.000 kroner. Der er et
rigt udbud af elbiler i denne prisklasse, men det,
der skal sikre Opel succesen, er netop, at der er
tale om den første rigtige Opel i nyere tid.
Selvom det ikke er empirisk
underbygget, er det ikke utænkeligt, at visse
bilkøber lader deres geopolitiske holdninger spille
ind i bilvalget, selvom det måtte betyde en lidt
højere pris. At være europæisk betaler man vel også
lidt for, men udstyret er nu heller ikke på nogen
måde dårligt. Endda tvært imod.
En regulær SUV
Grundliggende er Opel
Grandland en regulær SUV med en frihøjde på 20,4 cm.
Den findes også med andre drivliner, bl.a. plug-in
hybrid, men i Danmark er den alene elektrisk.
Electric versionen har forhjulstræk og en 210 hestes
permanent magnet synkron elmotor, der også leverer
345 Nm. 100 km/t nås på 9 sekunder og topfarten er
170 km/t. At det trods alt ikke går hurtigere, kan
tilskrives vægten på 2057 kg. Det er meget, men det
kunne være værre.
Og så er der særlige Opel
karakteristika som fx de såkaldte ergonomiske
AGR-sæder og Matrix IntelliLux forlygter, Plus en
stribe af det udstyr, som ret beset forventes i en
afgiftsfritaget elbil i denne prisklasse. Elektrisk
bagklap med kick funktion, 180 grader bakkamera
suppleret af p-sensorer for og bag, varme i rat og
forsæder, nøglefri betjening og meget andet. Også
elektrisk soltag med indvendigt panel er standard
ligesom varmepumpe.

Kører som en Opel – trods
vægten
Køreegenskaberne underbygges
af 20” 235/50 lavprofil hjul på såkaldte Diamond Cut
letmetal-fælge. Og Opel Grandland Electric kører
meget, som man forventer en Opel kører.
Lavprofildækkene gør, at man mærker små ujævnheder
mere end store, men affjedringens spændstighed
passer godt til bilen. Det er i øvrigt
tankevækkende, at vægten var noget af det, den store
Opel Insignia inden elbilernes indtog ofte blev
kritiseret for. Og det til trods for at Insignia var
en af de allermest velkørende biler i sin klasse.
Den vejede 17-1800 kg…
Og så er der designet, udvendigt som indvendigt. Hér
adskiller Grandland sig i den grad fra
søsterbilerne, især hvis man sammenligner med
Peugeot 3008. Det er meget mere i Opel-stil,
underbygget af den karakteristiske Opel-front med
det såkaldte 3D Vizor knæk på motorhjelmen.
Indvendigt springer den 10,1” store berøringsskærm i
øjnene, men især det store og meget klare head-up
dislay, der skal der uddeles mange roser for.
 |